Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum sa critici si sa primesti critica

Cum sa critici si sa primesti critica

In cadrul activitatii pe care o depunem la serviciu, probabil ca unele dintre cele mai dificile momente sunt cele cand trebuie sa criticam pe cineva sau sa fim noi insine criticati. Ambele fatete ale problemei trebuie analizate amanuntit, deoarece, in decursul carierei, ne vom afla de ambele parti ale baricadei. Urmatoarele sfaturi va vor arata cum puteti face ca discutia critica sa fie mai eficienta.

Cand critici


1. Alege un moment potrivit


Sedintele de feedback trebuie sa se desfasoare intotdeauna in particular. Niciodata nu critica pe cineva care este mult prea stresat ca sa auda cum trebuie ceea ce ii spui. Daca este ceva urgent, roaga-l pe colegul sau angajatul tau sa ia o pauza si sa vina sa stea de vorba cu tine.


2. Ramai calm


Daca te-ai enervat din cauza unei greseli, nu convoca o sedinta cat timp esti suparat. Ia o pauza si discuta cu cei implicati cand te-ai linistit. In timpul sedintei, ramai calm, indiferent ce ti se spune. Daca lucrurile scapa de sub control, suspenda sedinta si stabileste o alta intalnire.


3. Transmite un mesaj clar


Nu vorbi pe ocolite. Fii exact; fa-i sa inteleaga exact ce nu merge si care este sugestia ta pentru ca lucrurile sa se imbunatateasca. E bine sa ai la indemana notite cu detaliile specifice. Intotdeauna, fii atent sa critici comportamentul, atitudinea, dar nu persoana. Asigura-te ca cel care te asculta te intelege complet, cerandu-i sa te parafrazeze sau solicitandu-i intrebari sau comentarii. Odata ce cealalta persoana participa la conversatie, vei putea sa-ti dai seama daca intelege problema si motivatia pentru care ai convocat intalnirea.


4. Incepe si termina


Unii oameni inteleg prin acest lucru capacitatea de a incepe si de a termina cu comentarii pozitive. Totusi, daca comentariul tau pozitiv se refera la munca buna, mesajul tau critic e posibil sa se piarda printre notele pozitive. Astfel, poti sa incepi cu o observatie pozitiva, precum "Ma intereseaza succesul tau si, implicit, si al departamentului nostru. Din acest motiv am vrut sa ne intalnim." Termina cu "Sper ca putem lucra impreuna pentru a imbunatati … si … va fi mult mai bun, pentru ca ne-am ocupat amandoi de asta, astazi."


5. Consulta-te cu Resursele Umane


In caz ca nu esti sigur daca atitudinea ta critica este potrivita sau legala, consulta managerul de resurse umane. In general, nu te abate de la problemele legate de performanta la locul de munca - indatoririle si sarcinile pot fi imbunatatite de catre angajat.


6. Nu repeta acelasi lucru la nesfarsit


Nu-i bate la cap in fiecare zi, la nesfarsit. Expune-ti punctul de vedere si mergi mai departe. De asemenea, adopta aceeasi atitudine si daca simti ca managerul sau criticul tau devine repetitiv. Poate ca acest lucru se datoreaza faptului ca este nervos sau poate ca nu este sigur daca se face inteles sau nu. Incearca sa spui "Ma bucur ca imi spui acest lucru si inteleg."


Cand primesti critici…


Daca nu poti critica cu tact, concentreaza-te pe problema. Daca te afli in fata unui manager furios, fii puternic si ignora zgomotul pentru a ajunge la mesajul de baza.


Nu te certa din cauza criticii. Accept-o si tine seama de informatia pe care ti-o ofera. Gandeste-te la aceasta dupa sedinta. Daca esti de parere ca a fost nedreapta, programeaza o alta intalnire, pentru follow up. Deseori, socul mesajului poate determina un raspuns emotional. Este mai intelept sa-ti aduni gandurile si sa programezi o a doua intalnire, la distanta de prima.


Asigura-te ca ii spui criticului ca apreciezi interesul sau fata de munca ta. Lasandu-ti garda jos, inviti la o relatie de incredere reciproca. Feedback-ul sincer ne ajuta sa crestem, sa ne dezvoltam. Nu putem avea mereu dreptate, iar critica ne poate indrepta spre drumul cel bun.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1785 ori