Angajabilitatea este un concept care s-a alaturat vocabularului individual, national si al resurselor umane. A fost citat ca reprezentand mijloacele prin care indivizii pot face fata conditiilor schimbatoare ale procesului de angajare, organizatiile isi pot mentine capacitatea de a se adapta si de reusi, iar natiunea isi poate creste spiritul de competitivitate.
Aceste lucruri se refera la capacitatea ta de a-ti face treaba si sunt numite uneori “hard skills”. Pot include:
• abilitati tehnice
• cunostinte
• calificari
Uneori, se face presupunerea conform careia abilitatile specifice unei discipline sunt mult mai importante decat abilitatile de angajabilitate. Totusi, intr-o lume in care cunostintele (specifice) devin rapid invechite, capacitatea de a identifica, de a accesa, de a lega relatii si de a comunica noi informatii (angajabilitate) sunt atuuri vitale pentru succesul in cariera, scrie usq.edu.au.
Abilitatile de angajabilitate
Iata o lista de abilitati de angajabilitate numite “soft skills”:
Initiativa
• Adaptarea la situatii noi
• Dezvoltarea unei viziuni strategice pe termen lung
• Creativitatea
• Identificarea oportunitatilor mai putin evidente pentru ceilalti
• Transformarea ideilor in actiuni
• Generarea unei palete de optiuni
• Initierea unor solutii inovatoare
Comunicarea
• Ascultarea si intelegerea
• Discursul clar si direct
• Satisfacerea nevoilor audientei
• Negocierea receptiva
• Lectura independenta
• Capacitatea de a empatiza
• Folosirea eficienta a abilitatilor de calcul
• Intelegerea nevoilor clientilor interni si externi
• Capacitatea eficienta de persuasiune
• Stabilirea si folosirea retelelor sociale
• Asertivitatea
• Impartasirea informatiilor
• Scrierea si vorbirea in limbi straine
Munca de echipa
• Lucrul cu oameni de varsta, rasa, sex, religie sau convingeri politice diferite
• Lucrul individual si ca parte dintr-o echipa
• Capacitatea de a defini un rol ca parte dintr-o echipa
• Aplicarea abilitatilor de lucru in echipa in cazul diverselor situatii de criza
• Identificarea punctelor forte ale membrilor echipei
• Coaching-ul, mentorship-ul si feedback-ul.
Tehnologia
• Cunostinte IT de baza
• Aplicarea cunostintelor de IT ca instrument de management
• Folosirea IT-ului pentru organizarea datelor
• Sa fii dispus sa acumulezi cunostinte noi de IT
• Detinerea sanatatii ocupationale si sigurantei pentru aplicarea cunostintelor
• Detinerea capacitatii fizice potrivite
Rezolvarea problemelor
• Dezvoltarea solutiilor creative si inovatoare
• Dezvoltarea solutiilor practice
• Demonstrarea independentei si initiativei in identificarea si rezolvarea problemelor
• Rezolvarea problemelor in echipe
• Aplicarea unei palete de strategii in vederea rezolvarii problemei
• Folosirea matematicii, inclusiv a managementului financiar si al bugetelor pentru a rezolva problemele
• Aplicarea strategiilor de rezolvare a problemelor
• Testarea presupunerilor, luarea in considerare a contextului si a circumstantelor
• Rezolvarea problemelor clientilor in relatie cu proiectele companiei
Managementul de sine
• Sa ai obiective si o viziune personala
• Evaluarea si monitorizarea propriei performante
• Incredere in propriile idei si viziuni
• Articularea propriilor idei si viziuni
• Asumarea responsabilitatii
Planning-ul
• Gestionarea timpului si a prioritatilor – stabilirea deadline-urilor, coordonarea sarcinilor pentru sine si pentru ceilalti
• Optimizarea resurselor
• Luarea initiativei si luarea deciziilor
• Adaptarea alocarii resurselor, pentru a face fata schimbarilor
• Stabilirea unor obiective clare si fezabile
• Alocarea oamenilor si resurselor la sarcini profesionale
• Planuirea utilizarii resurselor, inclusiv a timpului
• Participarea la planning sau dezvoltare continua
• Dezvoltarea unei viziuni si a unui plan proactiv, care s-o acompanieze
• Prezicerea – catarirea riscului, evaluarea alternativelor, aplicarea criteriilor de evaluare
• Colectarea, analiza si organizarea informatiei
• Intelegerea sistemelor business de baza si a relatiilor lor
Invatarea
• Managementul propriei educatii
• Contribuirea la dezvoltarea unei comunitati educationale la locul de munca
• Utilizarea diverselor modalitati de a invata – mentoring, networking, IT, cursuri, traininguri etc.
• Aplicarea educatiei la problemele tehnice (produse) si umane (interpersonale)
• Entuziasm pentru invatarea continua
• Sa fii dispus sa invezi in orice mediu, in cadrul si in afara jobului
• Sa fii deschis spre noi tehnici si idei
• Sa fii pregatit sa investesti timp si effort in noi abilitati de a invata
• Recunoasterea nevoii de a invata pentru a reusi sa te acomodezi cu o schimbare