Ce sunt aptitudinile de angajabilitate?

Luni, 18 Mai 2009, ora 00:05
7802 citiri
Ce sunt aptitudinile de angajabilitate?

Angajabilitatea este un concept care s-a alaturat vocabularului individual, national si al resurselor umane. A fost citat ca reprezentand mijloacele prin care indivizii pot face fata conditiilor schimbatoare ale procesului de angajare, organizatiile isi pot mentine capacitatea de a se adapta si de reusi, iar natiunea isi poate creste spiritul de competitivitate.

Aceste lucruri se refera la capacitatea ta de a-ti face treaba si sunt numite uneori “hard skills”. Pot include:

•    abilitati tehnice
•    cunostinte
•    calificari

Uneori, se face presupunerea conform careia abilitatile specifice unei discipline sunt mult mai importante decat abilitatile de angajabilitate. Totusi, intr-o lume in care cunostintele (specifice) devin rapid invechite, capacitatea de a identifica, de a accesa, de a lega relatii si de a comunica noi informatii (angajabilitate) sunt atuuri vitale pentru succesul in cariera, scrie usq.edu.au.
Abilitatile de angajabilitate

Iata o lista de abilitati de angajabilitate numite “soft skills”:

Initiativa

•    Adaptarea la situatii noi
•    Dezvoltarea unei viziuni strategice pe termen lung
•    Creativitatea
•    Identificarea oportunitatilor mai putin evidente pentru ceilalti
•    Transformarea ideilor in actiuni
•    Generarea unei palete de optiuni
•    Initierea unor solutii inovatoare

Comunicarea

•    Ascultarea si intelegerea
•    Discursul clar si direct
•    Satisfacerea nevoilor audientei
•    Negocierea receptiva
•    Lectura independenta
•    Capacitatea de a empatiza
•    Folosirea eficienta a abilitatilor de calcul
•    Intelegerea nevoilor clientilor interni si externi
•    Capacitatea eficienta de persuasiune
•    Stabilirea si folosirea retelelor sociale
•    Asertivitatea
•    Impartasirea informatiilor
•    Scrierea si vorbirea in limbi straine

Munca de echipa

•    Lucrul cu oameni de varsta, rasa, sex, religie sau convingeri politice diferite
•    Lucrul individual si ca parte dintr-o echipa
•    Capacitatea de a defini un rol ca parte dintr-o echipa
•    Aplicarea abilitatilor de lucru in echipa in cazul diverselor situatii de criza
•    Identificarea punctelor forte ale membrilor echipei
•    Coaching-ul, mentorship-ul si feedback-ul.

Tehnologia

•    Cunostinte IT de baza
•    Aplicarea cunostintelor de IT ca instrument de management
•    Folosirea IT-ului pentru organizarea datelor
•    Sa fii dispus sa acumulezi cunostinte noi de IT
•    Detinerea sanatatii ocupationale si sigurantei pentru aplicarea cunostintelor
•    Detinerea capacitatii fizice potrivite

Rezolvarea problemelor

•    Dezvoltarea solutiilor creative si inovatoare
•    Dezvoltarea solutiilor practice
•    Demonstrarea independentei si initiativei in identificarea si rezolvarea problemelor
•    Rezolvarea problemelor in echipe
•    Aplicarea unei palete de strategii in vederea rezolvarii problemei
•    Folosirea matematicii, inclusiv a managementului financiar si al bugetelor pentru a rezolva problemele
•    Aplicarea strategiilor de rezolvare a problemelor
•    Testarea presupunerilor, luarea in considerare a contextului si a circumstantelor
•    Rezolvarea problemelor clientilor in relatie cu proiectele companiei

Managementul de sine

•    Sa ai obiective si o viziune personala
•    Evaluarea si monitorizarea propriei performante
•    Incredere in propriile idei si viziuni
•    Articularea propriilor idei si viziuni
•    Asumarea responsabilitatii

Planning-ul

•    Gestionarea timpului si a prioritatilor – stabilirea deadline-urilor, coordonarea sarcinilor pentru sine si pentru ceilalti
•    Optimizarea resurselor
•    Luarea initiativei si luarea deciziilor
•    Adaptarea alocarii resurselor, pentru a face fata schimbarilor
•    Stabilirea unor obiective clare si fezabile
•    Alocarea oamenilor si resurselor la sarcini profesionale
•    Planuirea utilizarii resurselor, inclusiv a timpului
•    Participarea la planning sau dezvoltare continua
•    Dezvoltarea unei viziuni si a unui plan proactiv, care s-o acompanieze
•    Prezicerea – catarirea riscului, evaluarea alternativelor, aplicarea criteriilor de evaluare
•    Colectarea, analiza si organizarea informatiei
•    Intelegerea sistemelor business de baza si a relatiilor lor

Invatarea

•    Managementul propriei educatii
•    Contribuirea la dezvoltarea unei comunitati educationale la locul de munca
•    Utilizarea diverselor modalitati de a invata – mentoring, networking, IT, cursuri, traininguri etc.
•    Aplicarea educatiei la problemele tehnice (produse) si umane (interpersonale)
•    Entuziasm pentru invatarea continua
•    Sa fii dispus sa invezi in orice mediu, in cadrul si in afara jobului
•    Sa fii deschis spre noi tehnici si idei
•    Sa fii pregatit sa investesti timp si effort in noi abilitati de a invata
•    Recunoasterea nevoii de a invata pentru a reusi sa te acomodezi cu o schimbare

#angajabilitate abilitati aptitudini job succes cariera , #Resurse umane