Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Bogdan Ciocoveanu, managerul angajat sa faca disponibilizari incognito Interviu

Bogdan Ciocoveanu, managerul angajat sa faca disponibilizari incognito Interviu
Bogdan Ciocoveanu, managerul Lerida International, unul dintre cei mai mari importatori de vinuri din Romania, este angajat sa mearga incognito in alte companii, pentru a evalua performanta angajatilor si pentru a-i da afara pe cei care nu sunt suficient de eficienti.

"Angajatii nu stiu la inceput toate informatiile. De regula, sunt prezentat ca un nou coleg sau in calitate de sef al unui departament, in functie de fiecare proiect in parte. Stau si observ oamenii, vorbesc cu ei, ii ascult si apoi iau niste decizii", explica managerul de restructurari.

Specialistul in reorganizarea de business spune ca evalueaza potentialul, atitudinea, dar si cunostintele de business ale fiecarui angajat. Concomitent cu luarea deciziilor de restructurare, managerul cauta si solutii de "outplacement" pentru oameniii care merita, adica le gaseste alt job in companie sau in afara companiei.

Intr-un interviu acordat Business24, Bogdan Ciocoveanu spune care sunt primele semne care indica managerilor ca trebuie sa se gandeasca la concedieri, cat de greu este sa dai afara un salariat, dar si care este profilul angajatului care nu mai merita salariul.

Ati fost prezentat, in presa, cu mai multe denumiri, de la cele mai banale, cum ar fi "manager de criza", pana la "omul care redreseaza companiile" si "schimba vieti". Care este, de fapt, meseria dumneavoastra si cum o puteti defini?

Meseria mea este sa gasesc solutiile potrivite pentru redresarea companiilor si pentru dezvoltarea lor pe termen lung. Cred ca esenta oricarei afaceri sunt oamenii, pentru ca ei pot sa duca un business in jos sau in sus.

Care sunt companiile care v-au angajat sa dati afara angajati?

Domeniile principale in care am activat sunt FMCG, bancar si industrial.

Cat de des sunteti solicitat de reprezentantii companiilor?

Din 2009, de cand m-am lansat in acest business, am fost contactat pentru a mi se propune un proiect nou cam o data la cateva luni. De regula, un proiect dureaza intre o luna si cinci luni. Sunt unele cazuri in care poate dura si mai multi ani, in functie de scopul si durata implementarii reorganizarii.

Cum isi pot da seama oamenii de afaceri ca trebuie sa apeleze la serviciile dumneavoastra? Ne puteti numi trei semne care arata clar ca angajatii trebuie concediati?

Oamenii de afaceri apeleaza la serviciile mele in momentul in care pierd din cifra de afaceri, din cota de piata si/sau din profitabilitate. Mai sunt cazuri cand isi dau seama ca atmosfera de lucru din interiorul companiei nu (mai) este de natura sa mentina echipa intr-un spirit de profesionalism si performanta ridicat.

Mai mult, sunt contactat atuncicand colaborarea dintre diverse departamente din cadrul firmei, nu mai functioneaza si apar conflicte sau probleme, pentru care managerii nu mai gasesc solutii de redresare. De asemenea, companiile apeleaza la serviciile mele atunci cand sunt externalizate anumite servicii, iar departamentele responsabile cu acele servicii devin inutile, generand chiar pierderi.

Care sunt cele mai frecvente motive pe care le invoca angajatii in momentul in care trebuie sa justifice o performanta mai slaba?

Romanii sunt prin natura lor niste oameni foarte inventivi si intotdeauna gasesc dintre "cele mai diverse" explicatii, atat pentru performante, cat si pentru neperformante. Sa nu uitam de cate ori, atunci cand eram mici, "uitam caietul acasa", cand nu ne faceam tema la scoala sau ne murdaream intentionat cu cerneala pe maini ca sa putem iesi afara de la ore.

Dincolo de partea amuzanta a situatiei, cele mai frecvente justificari pentru lipsa de performanta a unui angajat (aflat in prag de concedire) se leaga de "ceilalti", fie ei colegi sau sefi. Pana acum, nu am intalnit angajatul roman cu performante scazute care sa spuna ca el este de vina si care sa-si asume responsabilitatea pentru situatia in care a ajuns.

Intr-o perioada in care bugetele se restrang si companiile fac disponibilizari, "a fi angajat pentru a concedia" poate fi considerata o noua activitate profitabila. Putem vorbi despre infiintarea unei noi meserii?

Nu, nu cred ca se poate vorbi de o noua meserie! Eu nu cred in criza, cred in "management prost" si cred ca, din pacate, "aceasta perioada" inca nu s-a terminat pentru anumite companii.

Cat de greu este sa concediezi un angajat? Ce obisnuiti sa le spuneti celor pe care trebuie sa ii dati afara?

Este foarte dificil sa concediezi pe cineva, indiferent de context. Este foarte important sa-l cunosti pe cel pe care compania intentioneaza sa-l disponibilizeze si sa-l ajuti sa-si gaseasca un alt drum in viata.

Au fost cazuri in care am convins angajatorul sa mute un angajat bun pe o alta pozitie, intr-un alt departament si au fost cazuri in care personal m-am ocupat ca mai multi angajati buni sa fie reintegrati rapid pe piata muncii.

Privind numai din perspectiva unui angajat, aflat intr-o astfel de situatie, cred ca lucrul cel mai important este sa vada oportunitatile pe care le are in continuare. Permanent, orice ni s-ar intampla, trebuie sa mergem mai departe cu fruntea sus si sa gasim solutii, sa nu mai asteptam minuni!

De multe ori, angajatorii le reproseaza salariatilor lipsa de organizare si de disciplina. Sunt aceste doua "defecte" caracteristice pentru angajatii romani? Ce alte probleme ati mai remarcat in conduit angajatilor romani?

Cred ca lipsa de organizare si de disciplina sunt doua defecte caracteristice, doua neajunsuri tipice ale angajatilor romani. La ele, as adauga insa si placerea de a barfi, care este distructiva pentru colectiv, pentru ca intotdeauna barfa duce la dezbinarea echipelor si la aparitia ranchiunii intre colegi, care astfel nu mai pot avea performante impreuna, deoarece apare neincrederea intre ei.

Pe de alta parte, care sunt avantajele salariatilor romani?

Sunt foarte inventivi, isteti, creativi, insufletitori. De multe ori, sunt si altruisti, pentru ca se ajuta unii pe altii. Angajatii romani sunt zambitori si stiu sa creeze un mediu propice pentru lucru.

Ce ii recomanda cand vine vorba de angajatii altor nationalitati?

Romanii sunt deschisi si au o mare putere de munca, de adaptare si flexibilitate.


Care sunt sfaturile pe care dumneavoastra le-ati da managerilor din Romania?

Ii sfatuiesc sa fie organizati, pentru ca sunt un model pentru ceilalti, sa manifeste respect fata de angajati si respect fata de sine si sa nu uite niciodata ca a fi sef nu inseamna ca esti un soi de supra-om sau ca ai ceva net in plus fata de ceilalti. Toti suntem la fel. Trebuie sa ne respectam reciproc, iar respectul se castiga, nu se impune.

In opinia dumneavoastra, cum ar trebui sa isi motiveze angajatorii salariatii?

Angajatorii trebuie sa gaseasca metodele cele mai potrivite pentru domeniul in care activeaza si pentru tiparele mentale si comportamentale ale oamenilor din echipe, astfel incat angajatii lor sa fie permanent motivati.

Metodele motivationale care dau roade sunt deja cunoscute de multi manageri, dar cel mai important mod de lucru mi se pare acela de a-ti cunoaste oamenii si dorintele lor. Nu in ultimul rand, este foarte important ca tu, ca angajator sa-ti doresti cu adevarat o echipa "frumoasa", unita si performanta, pentru ca restul va veni de la sine.

Cum ati caracteriza piata muncii din Romania?

Piata muncii din Romania are o dinamica interesanta si cunoaste in ultima vreme o transformare catre domenii noi, iar angajatii devin mult mai responsabili decat erau in trecut.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6128 ori