Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

S-a dat drumul "robinetului" de concedieri. Cine urmeaza dupa CFR?

S-a dat drumul "robinetului" de concedieri. Cine urmeaza dupa CFR?


In urmatoarea luna, 1.100 de angajati CFR Calatori vor ramane pe drumuri, anunt ce marcheaza inceputul celor 300.000 de concedieri anuntate de Traian Basescu la sfarsitul anului trecut.

Cresterea numarului de asistati sociali si a economiei subterane sunt doar doua dintre efectele acestor masuri.

Decizia de a concedia peste 1.100 de angajati ai CFR Calatori pana in luna martie este justificata prin acordul cu Fondul Monetar International (FMI), Comisia Europeana (CE) si Banca Mondiala (BM), care presupune pastrarea personalului la nivelul din 2011.

Numarul de lucratori ar fi trebuit sa creasca in urma absortiei de catre CFR Calatori a filialelor la care compania este unic actionar.

"La CFR este o politica stranie. Pe de o parte se inchid linii de cale ferata sau se dau in concesiune la operatorii privati, iar pe de alta parte se concedieaza", a declarat Bogdan Hossu, presedintele Cartel Alfa, pentru Business24.

"Efectele pe care le vor avea aceste disponibilizari asupra companiei vor fi dezastruoase, CFR fiind oricum o societate care se indrepta spre disolutie", adauga si Dumitru Costin, presedintele Blocului National Sindical (BNS).

Urmarile nu ar fi fost atat de drastice daca s-ar fi redus personalul din zonele mai putin importante, cum ar fi cea administrativa. Insa, istoria disponibilizarilor din companiile de stat ne-a aratat ca nu aceastea sunt departamentele vizate, ci cele care "fac munca propriu-zisa", dupa cum comenteaza Costin.

Hossu considera ca masura luata la CFR va duce la scaderea calitatii serviciilor, a sigurantei transportului feroviar si la cresterea programului de lucru al angajatilor care raman in companie.

Urmeaza Posta si CNH

Conform unui anunt facut de presedintele Traian Basescu la finalul anului trecut, in 2012, se va ajunge la un numar de 1,1 milioane de angajati la stat, ceea ce inseamna ca urmeaza 300.000 de concedieri.

Nu se stie inca ce sectoare sunt vizate, insa, in ceea ce priveste companiile de stat, pe lista sunt Posta Romana, Tarom, Compania Nationala a Huilei (CNH), Termoelectrica etc.

Basescu pare convins ca toti acesti oameni vor fi absorbiti de sistemul privat, unde "sunt locuri de munca". Pe de alta parte, companiile private vor renunta anul acesta la aproximativ 50.000 de angajati, conform estimarilor din piata.

"Unde se duc oamenii? Niciunde. Raman pe carca celor care muncesc", spune Hossu, adaugand ca sistemul privat nu are capacitatea de a absorbi atatea persoane, iar statul nu va crea locuri de munca in alte sectoare, asa cum a promis.

"Oamenii nu au alternative pe piata muncii. Nu se ocupa nimeni de ei", adauga Costin.

Inca 300.000 de asistati sociali

Cu toate ca numarul mare de angajati la stat este des invocat, comparatia cu alte state din Uniunea Europeana arata ca suntem sub medie. Conform presedintelui BNS, exista sectoare in care se inregistreaza un deficit major, cum ar fi cel al administratiei penitenciarelor.

"Aceste disponibilizari vor duce la cresterea numarului de someri si de asistati sociali. Multi dintre oameni sunt la o varsta care nu mai este atractiva pentru sistemul privat", comenteaza Costin, adaugand ca economia subterana va inflori in urma acestor masuri.

"Statul ar trebui sa aiba o politica de creare de locuri de munca, nu sa se ocupe de disponibilizari pe o structura care nu creste eficienta sistemului, ci va avea doar efecte negative", adauga Hossu.

Scopul ascuns: privatizarea

Presedintele Cartel Alfa spune ca adevaratul motiv pentru care statul taie in carne vie din numarul de angajati este "pregatirea" companiilor pentru privatizare.

Efectul concedierilor este sufocarea companiilor respective, care ajung in scurt timp sa produca gauri si mai mari la buget. In acel moment, privatizarile facute pe nimic par a fi ultima solutie.

"Este o masura care are ca scop justificarea privatizarilor realizate sub orice forma", spune Hossu, dand exemplul parcului de vagoane si locomotive al CFR care s-a vandut la un pret mai mic decat cel pe care l-ar fi obtinut la fier vechi.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2745 ori