Cel mai mare vulcan din lume se afla sub Oceanul Pacific

Vineri, 06 Septembrie 2013, ora 13:04
Cel mai mare vulcan din lume se afla sub Oceanul Pacific

Cel mai mare vulcan din lume se ascunde sub Oceanul Pacific, conform unui studiu publicat in ultimul numar al revistei Nature Geoscience, informeaza LiveScience.

Denumit Tamu Massif, acest urias vulcan surclaseaza la toate categoriile vulcanul Mauna Loa din Hawaii, ce era considerat, inainte de aceasta descoperire, cel mai mare vulcan terestru. Mai mult decat atat, Tamu Massif este doar cu 25% mai mic decat Olympus Mons de pe Marte, cel mai mare vulcan din sistemul nostru solar, conform lui William Sager, geolog la Universitatea din Houston si coordonatorul acestui studiu.

"Suntem de parere ca este vorba despre o clasa de vulcani care nu a fost recunoscuta inainte", sustine Sager. "Pantele sunt foarte line. Daca te-ai afla pe acest vulcan ti-ar fi foarte greu sa-ti dai seama in ce parte coboara panta si in ce parte urca", a mai adaugat el.

Tamu se intinde pe 650 de kilometri dar are doar aproximativ 4 kilometri inaltime. El a erupt in continuu timp de cateva milioane de ani la inceputul Cretacicului, acum aproximativ 144 de milioane de ani. De atunci nu a mai dat semne de activitate.

La fel ca si alti vulcani supermasivi, Tamu Massif pare sa aiba un con central care a scuipat lava pe pantele sale line. Dovezile provin de la studiile seismice si mostrele de lava colectate de-a lungul mai multor ani de cateva vase de cercetare. Undele seismice indica fluxurile de lava care se scurgeau din varful vulcanului. In varf par sa fie mai multe cazane de lava, similare ca forma craterelor alungite din varful vulcanului Mauna Loa, conform lui Sager.

Pana in prezent oamenii de stiinta considerau ca Tamu Massif era pur si simplu parte a unui platou oceanic denumit Shatsky Rise, din nord-vestul Oceanului Pacific.

Platourile oceanice sunt acumulari masive de lava a carei origine face inca subiectul dezbaterilor stiintifice. Unii cercetatori sunt de parere ca pungile de magma din manta penetreaza prin crusta terestra, inundand cu lava suprafata. Altii sunt de parere ca zonele mai slabe ale crustei, asa cum sunt zonele de granita dintre placile tectonice, permit trecerea magmei din manta, stratul de sub crusta. Shatsky Rise s-a format la intersectia a trei placi tectonice.

Noua identitate a lui Tamu Massif ca singur vulcan poate contribui la obtinerea de modele cu privire la formarea platourilor oceanice. "Pentru oricine care isi doreste sa explice platourile oceanice, avem noi constrangeri", a declarat el pentru LiveScience. "Ei trebuie ca mai intai sa poata explica modul in care s-a format acest vulcan", a adaugat el.

William Sager sustine ca ar putea exista si alti vulcani, chiar mai mari decat Tamu Massif, care asteapta sa fie descoperiti pe alte platouri oceanice, asa cum este platoul Ontong Java, localizat la nord de Insulele Solomon, in sud-vestul Pacificului. "Structurile aflate sub oceane, la adancimi abisale, sunt foarte greu de studiat", a reamintit el.

#cel mai mare vulcan, #vulcan Tamu Massif, #vulcan Oceanul Pacific, #vulcan submarin , #Stiri Lifestyle