Animatia in Germania: De la fascinatia lui Hitler pentru filme la manipularea prin media

Luni, 03 Noiembrie 2014, ora 14:35
1629 citiri
Animatia in Germania: De la fascinatia lui Hitler pentru filme la manipularea prin media
Foto: animest.md

Ulrich Wegenast, director artistic al Festivalului de Film de Animatie de la Stuttgart, care a fost invitat la Anim'est Chisinau, a vorbit pentru MEDIAFAX despre felul in care a evoluat filmul de animatie in Germania, povestind, printre altele, si despre fascinatia lui Adolf Hitler pentru acest gen.

Ulrich Wegenast, director artistic si programator al Festivalului de Film de Animatie de la Stuttgart si membru al comitetului director al departamentului pentru film, televiziune si radio al Institutului Goethe, a curatoriat, la cea de-a patra editie a Festivalului Anim'est de la Chisinau (30 octombrie - 2 noiembrie), programul "Arta, Politica si Propaganda in Germania dupa 1945", transmite Mediafax.

Filmul de animatie german are o istorie consistenta, de mai bine de 100 de ani, timp in care a reusit sa obtina doua premii Oscar si a produs o serie apreciabila de nume recunoscute pe plan national, dar si international. Acestora li se adauga, insa, si perioadele mai putin faste. Selectia realizata de Ulrich Wegenast la Anim'est Chisinau a prezentat rolul animatiei in arta, politica si propaganda, in cele doua Germanii, de Est si de Vest, dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial.

De asemenea, Ulrich Wegenast a prezentat, pe scurt, pentru MEDIAFAX modul in care a evoluat filmul de animatie in Germania. Acesta a precizat ca animatia din Germania a fost intotdeauna foarte conectata cu dezvoltarea politica din tara, atat in ceea ce priveste continutul, cat si partea estetica.

Punctul de pornire al animatiei a fost inainte de Primul Razboi Mondial, moment in care au aparut primele reclame, in 1909. Odata cu izbucnirea Primului Razboi Mondial, filmele de animatie au fost folosite pentru propaganda.

"Cred ca primul cel mai important eveniment in filmul animat a fost intre Primul si Al Doilea Razboi Mondial, deoarece s-au afirmat noi cineasti, care veneau din filmul de arta si au facut multe filme de animatie experimentale abstracte, precum Oskar Fischinger, Walter Ruttmann. De asemenea, era si o dezvoltare la nivel international", a declarat Ulrich Wegenast, precizand ca, in acea perioada, au venit in Germania oameni, precum Viking Eggeling, care au produs filme abstracte. In acest sens, Ulrich Wegenast o aminteste si pe Lotte Reiniger, care a fost una dintre primele femei ce au facut animatii. Astfel, un film foarte important din acea perioada este "Prince Ahmed", considerat primul lungmetraj de animatie cu siluete.

Ulrich Wegenast a mentionat ca, in acea perioada, era o diversitate de animatii, erau filme abstracte, filme cu siluete, dar si filme traditionale. Insa, din cauza nazistilor, acest avant a fost stopat, potrivit lui Ulrich Wegenast.

Animatiile, instrumentele de manipulare ale nazistilor

Cu toate acestea, nazistii au fost foarte interesati de animatii, pe care le foloseau ca instrumente de manipulat oameni. Faceau acest lucru intr-un mod foarte subtil, este de parere cineastul german.

"Ei (nazistii, n.r.) voiau sa distreze, ei voiau aceste filme animate dragute, dar era un mesaj in spate, care era rasist si fascist", a mai spus Ulrich Wegenast, precizand ca si-au dorit sa adapteze animatii dupa Walt Disney, sa fie o competitie.

Ulrich Wegenast a mai vorbit pentru MEDIAFAX despre fascinatia lui Adolf Hitler pentru animatii, precum si despre placerea cu care Joseph Goebbels, ministrul propagandei publice in timpul regimului nazist, urmarea acest gen de filme.

"Este putin ciudat sa ai aceasta imagine cu Adolf Hiter, cea mai cruda persoana din lume, stand in fata unui ecran de cinematograf privat si urmarind filme Walt Disney cu Mickey Mouse. Este de necrezut", a mai spus Ulrich Wegenast, precizand ca si-au dorit ca Germania sa devina "o superputere" a animatiei, insa acest lucru nu le-a reusit. Desi au fondat compania Deutsche Zeichenfilm GmbH, in incercarea de a contura o industrie a animatiei cat mai puternica, planul lor n-a reusit, fiind facut un singur film.

Situatia s-a schimbat dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, cand n-a mai fost o perioada buna pentru animatii.

"Erau cateva reclame in Germania de Vest si multi dintre oamenii care lucrau pentru nazisti si pentru filmele de animatie au continuat sa lucreze si sa produca reclamele animate. Era o parte din miracolul economic. In Germania de Est a fost aceeasi situatie ca in alte tari comuniste est-europene. Era un singur studio, care a fost fondat in 1955 si a produs foarte multe filme", a mai afirmat Ulrich Wegenast, precizand ca, desi majoritatea erau animatii pentru copii, daca erau urmarite cu atentie, acestea ascundeau mesaje despre comunism si despre dusmanii din lumea vestica.

Acea perioada nu a fost interesanta pentru animatii, este de parere Ulrich Wegenast, care spune ca s-au facut doar cateva filme-colaj interesante, insa nu se puteau compara cu cele din Statele Unite ale Americii, de exemplu.

Filmul de animatie a cunoscut o crestere spectaculoasa in anii 1980, apoi, dupa caderea Zidului Berlinului, animatia s-a dezvoltat foarte rapid si au fost produse atat lungmetraje, cat si scurtmetraje.

Ulrich Wegenast considera, totusi, ca dezvoltarea industriei cinematografice are legatura si cu finantarile primite din partea statului si de la finantatorii privati.

Astazi, Germania si-a pierdut interesul pentru animatii

In prezent, spune Ulrich Wegenast, una dintre problemele din Germania este ca televiziunea nu prea este interesata de animatii, astfel ca doar canalele pentru copii platesc pentru filmele de acest tip si nici acestea foarte mult.

"Deci, in comparatie cu Franta, suntem in continuare o tara mica in ceea ce priveste animatiile. Cred ca educatia este de prima mana, dar problema este ce se intampla dupa ce iti termini studiile. Multi oameni pleaca in Statele Unite, lucreaza pentru Pixar (Pixar Animation Studiosn n.r.), multi se intorc, dar cred ca ne trebuie o structura mai buna de finantare a filmelor", a mai spus Ulrich Wegenast pentru Mediafax.

In ceea ce priveste propaganda din filmele de animatie care se fac in prezent, Ulrich Wegenast a spus ca aceasta nu mai exista in mod evident, insa sunt multe filme animate satirice. Plus ca multe filme animate despre Germania arata partea frumoasa, iar problemele sunt ignorate.

De asemenea, Ulrich Wegenast a afirmat ca exista si aspecte negative in filmele de animatie. In acest sens, da exemplul grupului terorist National Socialist Underground, care a ucis oameni in Germania, dupa care a aratat inregistrari video cu persoanele ucise, folosind imaginea Panterei Roz, precum si muzica - detalii pe care multa lume le cunoaste.

"Cred ca acesta este un aspect negativ al animatiei. Toata lumea poate face animatii intr-un mod pozitiv, dar si intr-un mod negativ", a mai spus Ulrich Wegenast, mentionand ca imaginile si muzica sunt inca instrumente foarte puternice, prin care se pot manipula oameni din intreaga lume, mai bine decat prin cuvinte.

Festivalul International de Film de Animatie Anim'est de la Chisinau a avut loc in perioada 30 octombrie - 2 noiembrie, timp in care copii, tineri, dar si adulti au avut sansa de a viziona cele mai reusite filme de animatie ale anului.

Partenerii festivalului au fost Centrul National al Cinematografiei (CNC), Institutul Cultural Roman (ICR), Goethe - Institut Bucuresti, Centrul Cultural German Akzente, Alianta Franceza, Ministerul Culturii din Republica Moldova, Primaria Municipiului Chisinau, ICR Mihai Eminescu, Ambasada Romaniei in Republica Moldova si Moldova Film.

Festivalul International de Film de Animatie Anim'est este organizat de Asociatia culturala Este'n'est si ALTFilm. La Bucuresti, Festivalul Anim'est s-a desfasurat in perioada 3 - 12 octombrie.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#animatie Germania, #fascinatie Hitler filme, #manipulare muzica , #Stiri Lifestyle