Americani au prezentat ceasul atomic cu cel mai inalt grad de precizie din lume

Sambata, 24 August 2013, ora 16:15
Americani au prezentat ceasul atomic cu cel mai inalt grad de precizie din lume

Fizicienii americani au prezentat, joi, ceasul atomic experimental cu cel mai inalt grad de precizie din lume, capabil sa varieze cu mai putin de o secunda in 13,8 miliarde de ani, varsta estimata a Universului.

Acest pendul functioneaza cu atomi de yterbiu, un element chimic din clasa pamanturilor rare, si cu lasere care asigura o regularitate de 10 ori mai mare aceleia a celor mai bune ceasuri atomice existente. In comparatie cu un ceas cu cuart, noul ceas are o precizie mai mare de 10 miliarde de ori.

Aceasta descoperire a fizicii are implicatii potentiale importante nu doar pentru precizia masurarii timpului universal, ci si, de exemplu, pentru sistemele GPS si pentru o varietate de senzori care masoara diverse forte, precum gravitatia, dar si campul magnetic si temperatura, a explicat Andrew Ludlow, fizician la National Institute of Standard and Technology (NIST), unul dintre autorii acestui studiu aparut in revista americana Science.

Ca toate pendulele, ceasurile atomice mentin masura timpului bazandu-se pe durata unei secunde corespunzand unui fenomen fizic care se reproduce cu regularitate.

In timp ce ceasurile mecanice utilizeaza miscarea unui pendul pentru a masura ora, ceasurile atomice se bazeaza pe frecventa intotdeauna constanta a luminii necesare pentru a face sa vibreze un atom de cesiu - referinta internationala actuala.

Cel mai nou ceas atomic foloseste 10.000 de atomi de yterbiu raciti la o temperatura care depaseste cu putin valoarea de zero absolut (-273,15 grade Celsius). Acesti atomi sunt captivi in tuburi optice formate din raze laser.

Un alt laser "bate" de 518.000 miliarde de ori pe secunda, creand o tranzitie intre doua niveluri de energie la nivelul atomilor care asigura o vibratie de o regularitate si mai mare decat cea a atomului de cesiu si ar putea duce astfel la o noua definitie internationala a secundei si, deci, a timpului universal.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie