Cum sa-ti pastrezi calmul la serviciu

Sambata, 29 August 2015, ora 00:00
4599 citiri
Cum sa-ti pastrezi calmul la serviciu
Foto: Pixabay

In ziua de azi din ce in ce mai multe persoane vorbesc in cadrul sedintelor de psihoterapie despre problemele de la serviciu si despre cat de greu le este sa isi pastreze calmul.

De cele mai multe ori singurele solutii viabile li sa par a fi urmatoarele doua: sa isi schimbe serviciul sau sa isi deschida o afacere proprie.

Pentru inceput va propun sa descriem cateva dintre problemele ce pot aparea la job:

Managementul defectuos, in sensul in care sarcinile sunt impartite inechitabil sau fara detalii precise.

Probleme de comunicare care au la baza adeseori lipsa de intelegere sau intelegerea diferita a sarcinilor de serviciu, diferentele de cultura sau diferentele de caracter.

Desigur, poate aparea dorinta de a urca pe scara ierarhica cu orice pret, sub-sarcina sau supra-sarcina profesionala, diferentele de abordare sau de viziune asupra sarcinilor de servicu, sub-plata sau supra-plata, problemele din viata personala, diferentele de varsta, caracter sau pregatire profesionla.

Atunci cand vorbim despre solutii trebuie in primul rand identificate cauzele problemelor.

De cele mai multe ori in psihoterapie descoperim ca acestea sunt o imbinare intre problemele personale (familiale, sociale) ale persoanei in cauza si cele profesionale. De aceea o prima recomadare este sa se apeleze la un psiholog si astfel sa se incerce identificarea si rezolvarea problemelor indiferent de provenienta.

Cum sa-ti pastrezi calmul la serviciu: Exemple concrete

In cazul in care nu dorim sa apelam la psiholog am sa incerc sa va prezint cateva solutii aplicabile in cazul unui conflict sub rezerva faptului ca sunt doar exemple generale iar recomandarea de fond ramane totusi psihologul:

In primul rand atunci cand aparare o situatie tensionata este bine sa incercam sa iesim din camera sau sa efectuam cateva respiratii adanci pentru a reusi sa iesim din starea pe care o resimtim indiferent ca se numeste: furie, rusine, dezaprobare.

Dupa ce depasim emotia care ne putea controla comunicarea este bine sa ne asezam la birou si sa incercam sa scriem pe o hartie cateva amanunte legate de situatia respectiva: cauze si solutii.

Pentru persoanele care lucreaza foarte mult la birou fara sa se ridice din fata calculatorului este recomandat sa faca pauze de 10 minute le fiecare minim doua ore pentru a se dezmorti si pentru a-si oxigena creierul. De multe ori aceste persoane pot deveni iritabile prin simplu fapt ca nu se misca cu orele.

Este bine sa avem foarte mare grija la tonul folosit atunci cand ne expunem supararile. De cele mai multe ori datorita unui ton inadecvat substanta discursului se pierde, toti cei prezenti ramanand doar cu impresia tonului.

Cuvintele folosite sunt deasemenea foarte importante. Indiferent de cat de furiosi am fi sa nu uitam ca exista un cod al bunelor maniere, care nu trebuie sa lipseasca din viata noastra in nici o circumstanta.

Sa ne evaluam starea, din cand in cand, in timpul programului

Este posibil sa descoperim cateva lucruri precum:

- ne simtim incordati pentru ca stam de prea mult timp pe scaun;

- in dorinta de a termina cat mai repede sarcinile de serviciu nu tinem cont de nevoile fiziologice, ceea ce creaza din nou incordare;

- masa de pranz sa nu fie la calculator, in picioare sau la ore foarte diferite. Sa nu rontaim din cand in cand cate ceva obsesiv-compulsiv, cum spunem noi psihologii. Din nou starea de foame ne poate face irascibili si chiar bulimici.

Amanand prea mult nevoia de a ne hrani tendinta va fi atunci cand in sfarsit ne asezam la masa sa exageram cantitativ.

Concluzia ar fi urmatoarea: cauzele conflictelor de la serviciu pot tine de probleme personale (familiale, sociale, de pregatire profesionala, de asteptari salariale sau legate de cariera) sau de problemele de la locul de munca (diferente de intelegere, de caracter, de pregatire profesionala).

De cele mai multe ori cauzele sunt o imbinare a celor doua tipuri de probleme. Este bine sa mergem in acest sens la psiholog pentru a descoperi care sunt problemele mele si cum le pot rezolva.

Constantin Cornea

Psihoterapeut

Clinica Psievolution

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#calm la serviciu, #psiholog Constantin Cornea , #Sfatul psihologului