Ce trebuie sa stii daca iti doresti un salon de infrumusetare sau un cabinet de cosmetica

Vineri, 04 Noiembrie 2016, ora 17:40
23019 citiri
Ce trebuie sa stii daca iti doresti un salon de infrumusetare sau un cabinet de cosmetica

Piata de beauty in Romania este o piata relativ matura si pe cat de dinamica si de dorita este, pe atat de riscanta poate fi, daca nu ai un plan de afaceri bine pus la punct care sa mai fie si respectat.

Otto Vintila, Consultant de Marketing la Team Player Business SRL, care detine magazinul online Total Pro Beauty, dezvaluie pentru Business24.ro cum a evoluat piata saloanelor de infrumusetare si a cabinetelor de cosmetica in Romania ultimilor ani.

De ce ati ales acest domeniu intr-o piata care se adreseaza preponderent femeilor?

De mai bine de 15 ani am avut legatura cu piata de beauty din Bucuresti cat si din tara fiind direct implicat in activitatea mai multor saloane de infrumusetare sau cabinete cosmetice.

Ca si dezvoltare profesionala, intotdeauna am apreciat provocarile, iar experienta acumulata pe parcurs nu a fost decat un motiv in plus de a duce mai departe ceea ce am inceput.

Am descoperit ca toate competentele mele profesionale nu sunt influentate de profilul colaboratorilor, de sex, apartenenta sociala sau nivelul de educatie.

Nu trebuie sa fi femeie obligatoriu ca sa detii un salon de infrumusetare. Se stie ca multi dintre barbati stilisti exceleaza devenind profiluri foarte creative. Viziunea cred ca da tonul si de aici se formeaza si atitudinea.

Cum este in acest moment piata segmentului de beauty?

Deseori am auzit aceasta intrebare si este in continuare una din cele mai interesante intrebari ale momentului. Fie ca vorbim de marketeri, analisti, comercianti sau personalul ce lucreaza in bransa, este foarte normal sa avem de-a face cu o plaja vasta de opinii, care mai de care, cu un aer personal sau profesional, documentat sau bazat pe puterea exemplului.

In toate aceste cazuri pot afirma ca exista intr-o masura mai mare sau mai mica un adevar, un procent care sa reflecte un anumit caracter, un atribut, un eveniment.

Pe fondul acesta avem un amalgam in care produsele profesionale deja intra in mix cu produsele retailul sau produsele din retail ajung sa se numeasca "Profesionale", personalul angajat tinde sa lucreze in privat, personalul din privat doreste sa se extinda prin a-si deschide un salon, iar lista poate continua.

Ideea de baza este ca in particular avem de-a face cu o generala transformare, dar la nivel global nu este nimic nou, totul tine de natura umana, care mereu si-a dorit ceva mai mult, mai mare, mai bine.

Pe o piata de 20 milioane de locuitori este foarte normal sa avem de-a face cu trenduri ascendente sau descendente in perioade scurte de timp.

Pe toti cei care isi doresc sa deschida un salon de infrumusetare ii pot incuraja argumentat: Oricand este loc pentru inca un salon de infrumusetare! Cu un plan de afaceri bun nu ai cum sa nu iti gasesti locul in piata.

Cine poate avea un salon de infrumusetare si ce ar trebui sa stie?

Este una din primele intrebari care trebuiesc adresate la inceput de drum, daca vrei un salon de infrumusetare.

Inainte de toate, recomand o pozitionare si un inventar al instrumentelor, abilitatilor si portofoliului de cunostinte cu care sa incepi si care sa genereze o motivatie pozitiva. Abia dupa aceea trebuie sa te gandesti la cateva elemente cheie cum ar fi:

- Locatia: sa fie usor de ajuns, de identificat si de preferinta sa asigure un trafic cat mai mare de potentiali clienti, in limbaj popular "cat mai la vad"

- Mediul: Sa se asigure un mediu care sa asigure o atmosfera cat mai relaxanta si cat mai aproape de serviciile profesionale pe care se doreste la fie oferite.

- Confortul: trebuie oferit clientilor o gama cat mai larga de servicii precum si un program de lucru cat mai flexibil sau prelungit.

- Reputatia: reprezinta un plus, daca exista inca de la inceput, dar se poate crea si pe parcurs.

In cazul in care administratorul viitorului salon de infrumusetare stie "cu ce se mananca" activitatea de administrare a salonului nu mai sunt decat cativa pasi cu titlu organizatoric.

Ce puteti sa ne spuneti despre investitia initiala in deschiderea unui salon de infrumusetare?

Intr-devar si in cazul unui salon de infrumusetare avem nevoie de un impuls financiar, un buget care se poate calcula foarte usor.

Dupa ce am ales sursa finantarii, chiar si la nivel de discutie sau principial, trebuie stabilit un necesar in functie de serviciile oferite. Fie ca vorbim de frizerie - coafor, cosmetica, manichiura, epilare cu ceara sau epilare definitiva sau masaj pentru fiecare specializare in parte va trebui amenajata o camera cel putin, plus camera de sterilizare.

In functie de dotari, preturile pot varia in functie de specificatii; nu vreau sa discutam preturi intrucat un studiu comparativ de oferte mereu va desemna un castigator, iar serviciile adiacente de post-vanzare, livrari, garantii, service sau training mereu vor avea intaietate intr-o relatie distribuitor - salon.

Despre preturi specific putem discuta intr-un alt interviu intrucat aici deja intram intr-un domeniu vast si specific.

Intre preturile cele mai bune sau brandurile cele mai scumpe ce sa alegem?

Inainte de a ne intreba ce sa alegem intre branduri renumite sau mai ieftine, caci despre asta este vorba, ar trebui mai intai sa definim clientela cu identificarea nevoilor, posibilitatea de a extinde serviciile de baza si capacitatea de a absorbi produse noi, tehnici sau servicii noi. Din nou o cunoastere foarte buna a clientelei va spune clar ce sa oferm, cum si cand.

Desi inclin pentru pentru produse care sa tina cu buzunarul clientului, am avut de foarte multe ori ocazia sa mi se ceara varianta cea mai scumpa. Existenta alternativei intotdeauna ofera un plus, chiar daca de cele mai multe ori cere o alocare de buget initial mai mare.

Care sunt cele mai frecvente greseli intalnite in administrarea unui salon de infrumusetare?

Pentru a putea raspunde la aceasta intrebare, inainte de toate, trebuie sa intelegem cine este administratorul si nu ce isi doreste sau ce viseaza.

Astfel putem avea o tipologie de administratori cu experienta sau fara, cu bani sau fara, cu clienti sau fara orientati catre clienti sau catre profit.

In bransa aceasta nu intri sa faci bani. Daca esti bun in ceea ce faci ajungi sa faci foarte multi. Trebuie doar sa ramai concentrat asupra prestarii serviciului in favoarea clientului, sa te asiguri ca serviciul este unul din cele bine facute, sa admininistrezi intelept bugetele, de a-ti alege bine furnizorii.

Mici detalii pot deveni in timp toxice daca nu sunt controlate constant iar cele mai frecvente greseli pot ajunge sa iti creeze situatii care vor parea fara iesire.

Cele mai frecvente greseli intalnite la saloane de infrumusetare care au inchis portile inainte de a face primul an de existenta sunt:

- ideea ca "ne vom descurca" sau ca "am ceva bani pusi de-o parte"

- o proasta gestionare a veniturilor si cheltuielilor / amestecarea veniturilor salonului cu veniturile personale

- o supraevaluare a aptitudinilor

- o politica de pret defectuoasa, fie inadecvata zonei, fie prin supraevaluarea serviciilor oferite

- alegerea unor colaboratori nepotriviti sau alegerea de a avea numai produse sau consumabile scumpe

- un dezechilibru datorat unei griji excesive a unui segment de clienti sau game de produse

- o politica de promovare gresita de a fi "cel mai cel" salon din zona / cartier

- o pierdere a identitatii prin a deveni cel mai ieftin salon din cartier (opusul precedentei situatii)

- alegerea distribuitorilor bazata pe considerente non economice care intalura avantajul fie zonal, fie de servicii sau portofoliu

- servicii de promovare ineficiente sau nemasurabile

- angajati sau colaboratori supraevaluati sau ineficienti in raport cu remuneratia

- sa iti fie frica sa te promovezi online sau pur si simplu sa ignori acest canal de promovare

Cum atragem si fidelizam clientii?

Am auzit de multe ori sintagma: "Clientul nostru - stapanul nostru". Cat de adevarat este si cat de mult se aplica la saloanele de infrumusetare? Pornind de la aceasta filosofie de afaceri aparuta in perioada interbelica cand bacanii, croitorii, cizmarii, carciumarii, frizerii si altii din sefara serviciilor faceau orice pentru a-si atrage clientii.

In zilele noastre va fi mult mai greu de acceptat termenul de stapanul nostru din doua perspective diferite, din interiorul sau din exteriorul afacerii.

Administratorul afacerii mereu va face tot posibilul pentru a multumim clientul dar nu va accepta sa ii fie calcata in picioare demnitatea iar clientii niciodata nu se vor opri din etichetat.

Idealul este tot undeva la mijloc unde "oferta intalneste cererea" sau mai apropiat de viata cotidiana, echilibrul se va instala acolo unde ambele parti ajung sa se simte confortabil.

Un impediment al companiilor mari cu un sistem greoi de luare a deciziilor, va deveni o oportunitate pentru companiile mici, de nisa unde adaptabilitatea se propaga mult mai repede si de cele mai multe ori, in avantajul clientului.

De aceea ceea ce poate fi o "o oferta de nerefuzat din partea unei multinationale" poate deriva foarte usor intr-o oferta personalizata de la o companie mai mica.

Pana la urma procesul decizional va fi bazat intr-o mare masura pe gradul de satisfactie masurabil.

Exista "reguli de aur" in administrarea unui salon de infrumusetare?

Asa cum mai mai spus, orice afacere isi poarta amprenta celui care se ocupa cel mai mult, nu conteaza daca in favoarea sau defavoarea acesteia. Precum in mixul de marketing si in servicii avem nevoie de o activitate echilibrata, bazata pe cunostinte si semnale din piata bazate pe informatie si satisfactie masurabila.

O simpla discutie cu clientii poate scoate la iveala ce nu faci bine sau ce ar trebui imbunatatit. Ignoranta este un alt dusman al micilor afaceri iar rezultatele vor bineinteles tot bazate pe actiunile administratorului sau personalului ce lucreaza in salonul de infrumusetare.

Nimeni nu va spune ca toate zilele vor fi bune, numai experienta va spune specific care din ele vor fi acelea.

Si mai specific, regula de aur poate fi sa faci tot ce trebuie si sa o faci cu placere.

Ce asteptari aveti de la anul viitor?

Daca vorbim de planificare nu trebuie sa uitam realizarile din ultima perioada intrucat ultimii ani ne-au oferit multe satisfactii si pe plan administrativ cat si in planul de dezvoltare.

Daca pana acum cativa ani ne-am dorit sa oferim o gama cat mai variata, o bucata cat mai mare din placinta pietei, pot spune ca acest lucru ar fi putut fi o acrobatie pentru cashflow-ul firmei, ceea ce nimeni nu isi doreste.

Prioritatile noastre au fost in sfera administrativa, iar daca vorbim de cash-flow trebuie sa vorbim si de investitii pe termen lung, care vor genera rezultate in viitorul apropiat.

Astfel, anii ce vor urma se vor caracteriza prin actiuni specifice, fara sa ne asteptam la cifre demne de natura stiintifico- fantastica, iar din semnele oferite deja de piata, care devine din ce in ce mai bazata pe consum, o crestere va fi iminenta.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#administrator salon beauty, #afacere salon frumusete , #Frumusete