Taxa auto nu poate impaca mai multe obiective in acelasi timp, si fiscale, si ecologice, dar ultima varianta, transmisa saptamana trecuta de Guvernul roman, se apropie cel mai mult de a fi compatibila cu legea UE, a declarat sambata, la Realitatea TV, comisarul european Leonard Orban.
"Nu
poti sa impaci mai multe obiective in acelasi timp. Nu poti, pe undeva,
sa fie o taxa fiscala, dorind sa aduci bani la buget si pe de alta
parte sa fie si taxa ecologica si sa respecti regulile in ceea ce
priveste taxele ecologice", a spus comisarul Orban, referitor la
actuala taxa de prima inmatriculare impotriva careia Comisia Europeana
a demarat procedura de incalcare a Tratatului (infringement).
"Taxa
are o parte care este deplin compatibila - cea fiscala, dar are o parte
care este incompatibila cu articolul 90 al Tratatului UE care spune
clar ca trebuie permisa libera circulatie a marfurilor. In conditiile
acestea nu poti sa desfaci o masina second hand la un pret mai mare
decat una noua", a declarat Orban, citat de NewsIn.
El
a precizat ca daca Bucurestiul n-ar fi trimis noua varianta de
taxa saptamana trecuta, ar fi fost foarte posibil ca Executivul
european sa trimita cazul Romaniei la Curtea Europeana de Justitie
(CEJ) - ultima etapa din procedura de infringement.
"Saptamana
trecuta a fost transmisa o noua varianta de modificare a legii
respective. Comisia Europeana considera la o prima evaluare ca aceasta
modificare este apropiata, potrivita cu acquis-ul comunitar. Daca nu
ar fi venit aceasta varianta recenta era foarte posibil ca sa se ajunga
la Curtea Europeana de Justitie", a spus Orban.
Noua
forma a grilei de calcul a taxei trimisa la Bruxelles ia in calcul
poluarea la autovehiculele non-euro pana la euro 2, iar la euro 3 la
euro 4 se tine cont atat de poluare, cat si de emisiile de CO2. Pentru
fiecare tip de masina, intervine apoi un al doilea criteriu care se va
aplica la calculul taxei si care vizeaza deprecierea masinii.
Procedura
Comisiei Europene a fost declansata in martie 2007, dupa ce taxa a
intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Cea de-a doua etapa a constat
intr-un aviz motivat trimis la sfarsitul lunii noiembrie 2007, prin
care Comisia cerea modificarea taxei pana la sfarsitul lunii ianuarie,
in caz contrar urmand sa trimita cazul la CEJ.
Polonia
si Ungaria au pierdut procese similare la CEJ, care a declarat ilegale
taxele de prima inmatriculare, iar acum sunt nevoite sa returneze
taxele cetatenilor care le-au platit.
O
petitie cu peste 120.000 de semnaturi pentru abolirea actualei taxe de
prima inmatriculare a fost depusa la Comisia pentru Petitii a
Parlamentului European, al carei vicepresedinte a declarat, pentru
NewsIn, ca Guvernul roman trebuie sa inceteze a mai impune aceasta taxa
ce contravine legislatiei UE si sa restituie banii celor care au
platit-o. Faptul ca Executivul roman mentine in vigoare taxa auto, desi
aceasta contravine legislatiei europene, "este nu numai impotriva
legilor UE, dar si a spiritului de a fi un stat membru UE", spunea, pe
11 martie, europarlamentarul britanic Michael Cashman, vicepresedintele
Comisiei pentru Petitii.