Vrei sa devii asociat, actionar sau administrator? Atentie la cazierul fiscal

Miercuri, 25 Noiembrie 2015, ora 11:43
26776 citiri
Vrei sa devii asociat, actionar sau administrator? Atentie la cazierul fiscal
Foto: Avocat Daniel Moreanu (Arhiva personala)

Pana in urma cu putin timp, nu multe persoane au auzit de certificatul de cazier fiscal, desi reprezinta un document a carui organizare si functionare legala exista inca din anul 2001.

In mod frecvent, era confundat cu certificatul de atestare fiscala, desi diferentele sunt substantiale, dupa cum va rezulta din cele de mai jos.

Incepand cu septembrie 2015, exista un nou cadru legislativ care guverneaza emiterea, utilizarea, eliberarea si continutul certificatului de cazier fiscal.

Astfel, prin Ordonanta Guvernului nr. 39/2015, a fost abrogata reglementarea din anul 2001 aducandu-se clarificari si completari substantiale in aceasta materie.

Prin noua reglementare, organizarea cazierului fiscal a trecut de la Ministerul Finantelor catre ANAF.

Ce este cazierul fiscal?

Conform definitiei legale, cazierul fiscal reprezinta un instrument prin care se tine evidenta si se urmareste respectarea disciplinei in materie fiscala, contabila, vamala si, in general, disciplina financiara, a persoanelor fizice, juridice sau entitati fara personalitate juridica.

Daca in cazierul judiciar se inscriu faptele prevazute de legea penala, cazierul fiscal isi doreste sa devina un instrument de urmarire a conduitei de natura fiscala din partea contribuabililor persoane fizice sau juridice romane.

Ce fel de fapte se inscriu in cazierul fiscal?

Peste 120 de tipuri de fapte pot fi inscrise in cazierul fiscal. Aceasta lista ar fi trebuit sa fie actualizata printr-o hotarare de guvern al carei termen de adoptare a expirat la inceputul lunii octombrie.

Doar cu titlul de exemplu, mentionam urmatoarele tipuri de fapte care pot fi inscrise in cazierul fiscal: (i) raspunderea solidara cu debitorul, (ii) atragerea raspunderii patrimoniale cu debitorul aflat in stare de insolventa, (iii) inactivitatea fiscala, (iv) fapta contribuabilului care, cu intentie, nu reface documentele de evidenta contabila distruse, in termenul inscris in documentele de control, desi acesta putea sa o faca; (v) refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale, in termen de cel mult 15 zile de la somatie.

Dintre acestea, un regim special il are inactivitatea fiscala declarata conform legii (excluzand insa inactivitatea declarata in urma inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului), in privinta careia fapta se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarata inactiva, cat si in acela al reprezentantilor (administratori, imputerniciti etc.).

Cand este obligatoriu certificatul de cazier fiscal?

Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in urmatoarele cazuri (exemple):

(a) la infiintarea societatilor, fiind obligatoriu pentru asociati, actionari, membri si reprezentanti legali sau desemnati;

(b) la inscrierea asociatiilor si fundatiilor, pentru asociatii sau membrii fondatori;

(c) la cesiunea sau instrainarea partilor sociale sau actiunilor, pentru noii asociati, actionari sau membri.

In cazul inregistrarii in registul comertului, furnizarea certificatului de cazier fiscal se realizeaza de catre ANAF direct catre ONRC, la solicitarea acestuia.

Cu o experienta de 10 ani in domeniul juridic, Daniel MOREANU este avocat reprezentand, pe parcursul carierei, companii multinationale si locale de top. Totodata, este autor al mai multor articole/studii de specialitate publicate in cele mai reputate reviste de drept din Romania. Pentru mai multe detalii, a se vedea: www.moreanulaw.com

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#cazier fiscal, #cazier fiscal asociat, #cazier fiscal administrator, #cazier fiscal actionar , #Norme legislative