UE face incet, incet tranzitia catre masinile fara sofer

Marti, 26 Martie 2019, ora 15:55
5535 citiri
UE face incet, incet tranzitia catre masinile fara sofer
Foto: CC0 Creative Commons

Institutiile UE au ajuns la un acord politic provizoriu cu privire la regulamentul revizuit privind siguranta generala, noile reglementari urmand sa imbunatateasca siguranta rutiera si sa reduca numarul accidentelor.

Normele cer prezenta anumitor tehnologii de salvare a vietii omenesti in toate masinile noi.

Elementele obligatorii de siguranta ar trebui, de asemenea, sa ajute soferii sa se obisnuiasca cu tehnologiile automate si sa extinda tranzitia catre masinile fara sofer, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene.

Incepand cu 2022 va deveni obligatorie echiparea vehiculelor europene cu noi tehnologii de siguranta pentru a proteja pasagerii, pietonii si biciclistii.

Noile tehnologii de pe piata pot contribui la reducerea numarului de decese si de vatamari corporale pe drumurile UE, 90% dintre acestea fiind cauzate de erori umane.

In mai 2018, Comisia a propus ca anumite masuri de siguranta a vehiculelor sa fie obligatorii, inclusiv sistemele care reduc unghiurile moarte periculoase la camioane si autobuze si tehnologiile care avertizeaza conducatorul auto in caz de somnolenta sau de neatentie.

Elementele avansate de siguranta vor reduce numarul accidentelor, vor deschide calea spre o mobilitate tot mai conectata si mai automatizata si vor stimula inovarea si avantajul competitiv global al industriei europene a autovehiculelor.

Comisarul pentru piata interna, industrie, antreprenoriat si IMM-uri, Elzbieta Bienkowska, a declarat: "In fiecare an, 25.000 de persoane isi pierd viata pe drumurile noastre. Marea majoritate a acestor accidente sunt cauzate de erori umane. Putem si trebuie sa actionam pentru a schimba lucrurile. Datorita noilor elemente avansate de siguranta care vor deveni obligatorii, putem avea acelasi impact ca atunci cand au fost introduse centurile de siguranta. Multe dintre noile elemente exista deja, in special in vehiculele de lux. Acum ridicam nivelul de siguranta in ceea ce priveste toate vehiculele si deschidem calea spre o mobilitate tot mai conectata si mai automatizata in viitor".

Printre noile elemente de siguranta obligatorii la autoturisme, camionete, camioane si autobuze se afla: sistemele de avertizare in caz de somnolenta si de neatentie a conducatorului auto (de exemplu, utilizarea telefoanelor inteligente in timpul conducerii), asistenta inteligenta pentru controlul vitezei, sisteme de siguranta la mersul in marsarier cu camera de luat vederi sau cu senzori si dispozitive de inregistrare a datelor in caz de accident ("cutia neagra").

Pentru autoturisme si camionete: asistenta pentru mentinerea benzii de circulatie, sisteme avansate de franare de urgenta si centuri de siguranta imbunatatite in urma testelor de impact.

Pentru camioane si autobuze: cerinte specifice de imbunatatire a vizibilitatii directe a soferilor de autobuz si de camion si de eliminare a unghiurilor moarte, precum si sisteme frontale si laterale ale vehiculului pentru a detecta si a avertiza cu privire la prezenta participantilor la trafic vulnerabili, in special la efectuarea virajelor.

Comisia se asteapta ca masurile propuse sa ajute la salvarea a peste 25.000 de vieti si la evitarea a cel putin 140.000 de vatamari corporale grave pana in 2038. Acestea vor contribui la obiectivul pe termen lung al UE de a ajunge la aproape zero decese si vatamari corporale grave pana in 2050 ("Viziunea zero").

Pe langa protectia cetatenilor pe drumurile europene, noile elemente avansate de siguranta vor ajuta conducatorii auto sa se obisnuiasca treptat cu noile sisteme de asistenta pentru conducere. Cresterea gradului de automatizare ofera un potential semnificativ pentru compensarea erorilor umane si asigura noi solutii de mobilitate pentru persoanele in varsta si pentru cele cu deficiente fizice.

Toate acestea ar trebui sa sporeasca increderea si acceptarea de catre public a automobilelor automatizate, sprijinind tranzitia catre conducerea autonoma.

Drumurile din UE sunt cele mai sigure din intreaga lume, cu o medie de 49 de decese rutiere la un milion de locuitori, fata de 174 de decese la un milion de locuitori la nivel global. Desi numarul de accidente s-a injumatatit in ultimele doua decenii, statisticile arata ca numarul deceselor este in faza de stagnare, ceea ce demonstreaza ca este nevoie in continuare sa fie imbunatatita siguranta rutiera pentru a salva cat mai multe vieti.

Conform datelor Parlamentului European, in perioada 2001 - 2017 numarul de decese rutiere a scazut cu 57,5%. Tarile UE cu cele mai bune scoruri in domeniul sigurantei rutiere sunt Suedia, Marea Britanie si Olanda iar cu cele mai slabe Romania, Bulgaria si Croatia. 8% din accidentele rutiere au avut loc pe autostrazi, 55% pe drumurile rurale si 37% in zonele urbane.

#legislatie auto UE , #Legislatie europeana