Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Meglena Kuneva: "Monopolul este cel mai mare dusman al consumatorilor"

Meglena Kuneva: "Monopolul este cel mai mare dusman al consumatorilor"

Interviu cu Meglena Kuneva, comisar european pentru protectia consumatorilor.

Reporter: Sunteti din nou la Sofia...

Meglena Kuneva: Incerc sa ajung acasa o data la trei saptamani. In fiecare dimineata imi incep ziua cu stirile despre Bulgaria, nu pierd legatura cu ministrii si administratia, in special cu cei in domeniile carora avem mai multe probleme. Ma simt in continuare legata de tot ceea ce se intampla la noi.

Reporter: Tensiunile din cadrul coalitiei tripartite, in ultimele zile, au pus ordine in intrebarile pe care doresc sa vi le adresez. V-au nelinistit atacurile dure ale premierului Stanisev la adresa Miscarii Nationale Simeon II privind restrictia adoptata pentru votul cetatenilor bulgari in statele aflate in afara UE?

Meglena Kuneva: In cadrul Consiliului National, vineri, am inteles, din discursurile pe care le-am auzit, ca Miscarea Nationala Simeon II nu si-a modificat obiectivele. Acum, cand aderarea noastra s-a realizat, obiectivul este ca Bulgaria sa fie o tara europeana de succes. Este paradoxal, insa ceea ce s-a realizat la 1 ianuarie 2007 a lasat parca un sentiment de gol interior. La o luna doua de la aderarea la Uniunea Europeana simtim parca ca lipseste marele obiectiv care a fost 1 ianuarie 2007. Acesta a fost un foarte puternic motiv de unifcare pentru tot. Este necesar sa realizam neintarziat acest lucru si sa ne comportam in conformitate cu noul nostru obiectiv pe termen lung - Bulgaria sa fie un stat european modern. Avem nevoie de politicieni cu cunostinte, care sa stie cum se lucreaza cu UE in fiecare zi, cum se edifica UE in fiecare zi. Noi am inceput sa ne auzim tarziu, pentru ca nu avem mesaje pentru un nou statut de lider pentru Bulgaria in UE. Cred ca trebuie sa profitam rapid, transparent si cinstit nu doar de fondurile Uniunii Europene, ci si de gandirea politica si de comportamentul Uniunii. Exista suficiente exemple de state care, dupa ce au aderat la UE, au cazut intr-o criza politica, precum si exemple de state pentru care acesta a fost un nou pretext de gandire si unificare. Sper sa facem parte din a doua categorie. Sunt sigura de modul in care gandeste Simeon de Saxa Coburg Gotha, pentru ca, in urma cu cativa ani intr-un discurs public, el a spus exact acest lucru - visez sa vad ca Bulgaria este un stat european modern. Activitatea mea de pana acum ma determina sa fiu sigura de faptul ca aceasta dorinta este impartasita de toti partenerii din coalitie, de alte forte politice din afara acesteia. Calitatile premierului Stanisev sunt in masura sa slujeasca acestei unificari.

Reporter: Spuneti ca nu exista nici un fel de criza?


Meglena Kuneva: Fara a subevalua diferitele greutati pe care le traverseaza orice coalitie, s-ar putea ca la urmatoarea problema sa actionam ca germanii - acordul lor cuprinde 180 de pagini.

Reporter: Dumneavoastra v-ati vazut cu premierul?

Meglena Kuneva: Evident, ca de fiecare data cand vin la Sofia. Aceasta perseverenta, ca obiectivele trebuie realizate, a fost prezenta intotdeauna in discutiile mele cu premierul Stanisev, este prezenta si in prezent, el nu si-a diminuat perseverenta. Prin urmare, in prezent, situatia ar putea fi doar o problema de explicare mai buna a argumentelor.

Reporter: De ce s-a alocat tocmai acest portofoliu - protectia consumatorilor?

Meglena Kuneva: Europa intarzie, ramane in urma in ceea ce priveste cresterea economica. Protectia consumatorilor reprezinta un stimulent pentru piata, productie, insa garanteaza si incredere in fortele proprii. In aceasta prima luna in care sunt comisar pentru protectia consumatorilor, datorita sustinerii colegilor mei, am reusit in ceea ce priveste prezentarea Cartii Verzi, care este un plan pentru o legislatie mai buna. Pentru ca legislatia privind protectia consumatorilor este din secolul XX, iat noi traim in secolul XXI. Trebuie sa avem garantii, indiferent de cum si unde ne facem piata, dar si sa putem sa ne bazam pe semnalul care vine din partea consumatorilor privind dezvoltarea pietei. Exista probleme fundamentale legate de dezvoltarea dreptului corporatist, informatia contractuala, garantiile, despagubirile, de granita pana la care poate merge protectia consumatorului, legile privind marfurile second hand, serviciile financiare, serviciile rent a car etc. Inca de la prima sedinta a Comisiei Europene, colegii mei au convenit sa acorde atentie consumatorilor in pachetul energetic pe care comisarul Piebalgs l-a calificat ca fiind o revolutie postindustriala. Urmatorul meu obiectiv de mare amploare este Strategia privind protectia consumatorilor 2007-2013, la care lucrez in prezent. Exista multe similitudini intre munca mea din trecut si cea din prezent - este vorba despre faptul ca timpul trebuie exploatat la maxim. Europa nu trebuie sa piarda in cadrul acestei intreceri pe plan global. Pentru ca, dupa cum bine stim, timpul este singurul lucru care trece fara a se mai intoarce.

Reporter: Dar sa oferim exemple concrete. Termoficarea?

Meglena Kuneva: Cel mai mare dusman al consumatorilor este lipsa de alternativa, monopolul si vocea noastra slaba. Care sunt posibilitatile de reactie - in UE, directivele contin cerinte legate de faptul ca informatia privind consumatorii trebuie sa fie clara, sa fie inglobata, sa fie la fel de accesibila atat inginerului de termoficare, daca vorbim de termoficare, cat si pentru oricine altcineva. Sa ai posibilitatea de a te descurca si, evident, sa se ofere un raspuns intrebarilor consumatorilor. Acest lucru exista si in legea noastra, dar degeaba. Cel mai important lucru pentru noi este indeplinirea, impunerea si aplicarea legislatiei. Ne lipseste aceasta cultura. De aceea si consumatorul se simte mic, ca si cum s-ar afla intr-o catedrala gotica. El nu beneficiaza de lobby, nu are bani si poate fi omis cu usurinta. Sa ai drepturi pe hartie nu este suficient. Pentru mine, unul din cele mai mari stimulente pentru intrarea in UE a fost faptul ca drepturile nu vor ramane pe hartie.

Dar UE nu poate sa vina si sa ne rezolve lucrurile aici. Dar poate sa participe la infiintarea unor societati civile pentru protectia consumatorilor, poate sa determine guvernele - si le determina - sa adopte masuri transparente privind protectia consumatorilor. In strategia pe care am amintit-o voi propune ca centrul de dezvoltare sa fie axat pe noile state. Pentru ca nivelul este diferit si nu este in beneficiul nostru, ceea ce inseamna afaceri mai putine in tarile noastre si pentru statele noastre. Un fracez va ezita sa comande de pe Internet marfuri din Bulgaria, Romania sau Slovenia, pentru ca nu va fi sigur de serviciul oferit si de garantii si va prefera Danemarca sau Suedia. Si acest lucru va aprofunda discrepantele dintre state si ramanerile in urma. Consumatorul reprezinta o forta imensa, el reprezinta 60% din PIB. Daca nu se va transforma rolul pe piata de consum, Europa va pierde multe din posibilitati si va continua sa ramana in urma altor economii mondiale. Iar infractiunea "termoficare" este un alt subiect, care, in opinia mea, in afara de faptul ca reprezinta o infractiune, "se bucura" si de o evaluare morala nimicitoare, pentru ca furtul din conturile pensioanrilor este un fapt care merita tot dispretul.

Reporter: Dumneavoastra, ca si comisar european, aveti atributii de control asupra institutiilor bulgare privind incalcarea drepturilor consumatorilor?

Meglena Kuneva: Am control in ceea ce priveste introducerea legislatiei. Ceea ce pot sa fac si voi face fara a ezita, indiferent daca este vorba despre Bulgaria sau despre oricare alta tara, in momentul in care voi vedea ca legislatia nu este aplicata, sa aplic sanctiuni. Si aceste state sa plateasca amenda pentru ca nu au introdus legislatia europeana in cea nationala. De bine sau de rau insa, politica privind aplicarea legilor este treaba statelor membre. Ceea ce eu pot sa fac este sa fiu prezenta in permanenta aici, ca si in alte state, si sa ofer un semnal clar si categoric, cu participarea diferitelor initiative ale consumatorilor, pentru ca aceasta politica este foarte importanta.

Reporter: La ce evaluare sa ne asteptam privind justitia si afacerile interne, in luna iunie?

Meglena Kuneva:In prezent, atentia Bruxelles-ului este indreptata spre transpartenta si modul in care se cheltuiesc fondurile europene. In aceasta privinta, evident, este vorba despre combaterea coruptiei.

Reporter: Dar zilele acestea ministrul bulgar de interne a spus ca la noi coruptia nu este mai mare decat cea din alte locuri din Europa, spre exemplu din Italia de Sud.

Meglena Kuneva: Ceea ce se va evalua la noi este modul in care organismele pot sa depaseasca aceste fenomele negative, adica se cere o politica activa a statului in acest domeniu. Evident ca peste tot exista pericolul coruptiei, ceea ce se examineaza este modul in care statele sunt pregatite sa o combata. Care sunt organismele care actioneaza si cum se aplica legea. Daca statul are vointa, acest fenomen va fi combatut. Bruxelles-ul nu va admite deturnarea fondurilor, iar sansele de descoperire a infractiunilor, inclusiv a coruptiei, cresc semnificativ. Pentru ca Bulgaria lucreaza intr-un sistem integrat. Acest lucru ma determina sa spun din nou ca aderarea noastra a fost finalizata, dar integrarea incepe. Sper ca acest lucru sa sune ca o amenintare pentru cei care incalca legea, dar si ca o speranta pentru toti cei care doresc sa traiasca conform regulilor.

Sursa: Rador

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 897 ori