Care sunt mijloacele pentru a contesta o penalitate aplicata abuziv? - Dragne si Asociatii

Joi, 23 August 2012, ora 09:05
3767 citiri
Care sunt mijloacele pentru a contesta o penalitate aplicata abuziv? - Dragne si Asociatii

Ministerul de Finante pregateste un proiect de ordonanta guvernamentala pentru modificarea Codului de Procedura Fiscala. Una din prevederile acestui proiect vizeaza introducerea unor sanctiuni speciale pentru sumele suplimentare datorate la buget si nedeclarate la organele fiscale.

Proiectul introduce o penalitate de 30% din obligatiile fiscale principale de plata mentionate in decizia de impunere.

Ca atare, penalitatea se va aplica tuturor obligatiilor fiscale constate in urma unei inspectii fiscale, daca se va constata ca baza impozabila nu a fost declarata de catre contribuabil sau a fost declarata incorect.

Sanctiunea nu inlatura alte penalitati

Aplicarea acestei penalitati nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, penalitatilor de intarziere sau majorarilor de intarziere prevazute de Codul de procedura fiscala pentru plata cu intarziere a obligatiilor fiscale.

Prevederile ordonantei nu sunt insa aplicabile in cazul solutionarii cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata cu control anticipat. O alta masura stipulata de proiect este reducerea penalitatii la jumatate in cazul obligatiilor fiscale principale stabilite de organele de inspectie fiscala care sunt stinse pana la data de 5 sau 20 ale lunii urmatoare, in functie de momentul emiterii deciziei.

Potrivit notei de fundamentare a noului proiect legislativ, prin adoptarea acestui act normativ "nu este reglementat un tratament diferentiat, in ceea ce priveste sanctiunea, intre contribuabilii care au un comportament corect si de buna credinta (contribuabilii care declara corect sumele datorate) si contribuabilii care actioneaza "cu nestiinta" sau cu rea credinta (contribuabilii care isi diminueaza obligatiile fiscale depunand declaratii incorecte)".

Legislatia fiscala actuala sanctioneaza contribuabilii care nu depun declaratii, sau depun declaratii incorecte, cu plata dobanzilor si penalitatilor de intarziere, care, dupa cum se stie, sunt in cuantum considerabil (penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale de 5% pentru perioade pana in 60 de zile si de 15% pentru termene mai mari de 60 de zile, dobanda penalizatoare de 0,04% pe zi).

Totodata, se sanctioneaza si contraventional nedepunerea/depunerea incorecta a unor declaratiilor fiscale, prin plata unor amenzi.

Ca atare, din punct de vedere strict legislativ, exista deja un regim juridic diferentiat aplicabil contribuabililor care nu isi respecta obligatia de declarare, prin plata unor dobanzi de intarziere si posibilitatea autoritatilor fiscale de a-i sanctiona contraventional, penalitatea putand fi interpretata ca o tripla sanctionare a acestora pentru aceeasi fapta.

Cuantumul penalitatii, de 30% din obligatiile fiscale principale de plata mentionate in decizia de impunere, poate fi apreciat ca un indiciu de neproportionalitate a masurii cuprinse in propunerea de ordonanta. De asemenea, introducerea unor noi penalitati ar putea constitui o impovarare substantiala a contribuabililor, mai ales in contextul economic actual si avand in vedere numeroasele deficiente, neclaritati si prevederi interpretabile din legislatia fiscala.

Din punct de vedere practic, penalitatea va fi datorata de contribuabil in urma inspectiei fiscale, urmand a fi cuprinsa in decizia de impunere, decizie care poate fi pusa in executare silita dupa comunicarea ei catre contribuabil. Aceasta ar putea afecta agentii economici, dat fiind ca executarea silita poate duce la faliment, chiar daca sumele vor fi stabilite gresit sau abuziv.

Decizia de sanctionare poate fi contestat in instanta

Procedura presupune o actiune in instanta precum si blocarea unor sume de bani, pentru a evita executarea silita a contribuabilului, prin achitarea unei cautiuni de pana la 20% din suma contestata.

O reglementare in sensul celei contraventionale ar avantaja contribuabilii intrucat contestarea unei eventuale masuri de stabilire a noii penalitati ar duce la suspendarea de drept a actului contestat, pana cand instanta judecatoreasca se va pronunta definitiv si irevocabil asupra cererii.

In acest caz nu ar fi posibila o executare silita imediata a contribuabilului, si nici necesara blocarea de catre acesta a unor sume suplimentare de bani pentru a o preintampina. Conform proiectului actual insa penalitatea reprezinta creanta fiscala accesorie in sensul codului de procedura fiscala si are regimul juridic al acesteia, fapt care poate duce la concluzia ca prin introducerea noii masuri s-a urmarit suplimentarea veniturilor la bugetul statului intr-un timp cat mai scurt.

Stabilitatea fiscala, o prioritate de prim rang

Bineinteles, impactul unei astfel de masuri asupra mediului de business nu poate fi unul pozitiv, mai ales in conditiile economice actuale si, cum spuneam, in conditiile unei legislatii fiscale neclare si aflate in permanenta schimbare.

In general masurile de sactionare fiscala nu sunt bine primite de companii, de oamenii de afaceri, de investitori. Daca mai avem in vedere si faptul ca economia este inca profund afectata de criza, ca platile se fac in continuare cu greutate si cu mari intarzieri, ca investitorii sunt foarte precauti si evalueaza cu maxima prudenta orice risc, atunci devine clar ca astfel de reglementari au mai degraba potentialul de a descuraja mediul de afaceri, care are nevoie de stabilitate legislativa si fiscala pentru a prospera. De aceea crearea acestei stabilitati ar trebui sa fie o prioritate de prim rang pentru noi.

Opinie Mircea Maier, Avocat Colaborator Casa de avocatura Dragne&Asociatii

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#sanctiuni fiscale Dragne si Asociatii, #penalitati Dragne si Asociatii, #sanctiuni fiscale Codul Fiscal Dragne , #Legi Romania