Cheltuielile efectuate in 2010 per deputat au insumat 150.000 euro, de aproape trei ori mai mici fata de media europeana, in schimb ponderea bugetului Camerei Deputatilor in totalul bugetului de stat este de 0,21% in Romania, dublu fata de media europeana, potrivit unui studiu PwC, informeaza NewsIn.
"Bugetul Camerei Deputatilor raportat la numarul de parlamentari este de aproximativ trei ori mai mic decat media europeana. Astfel, cheltuielile efectuate in 2010 per deputat au insumat 150.000 euro fata de o medie europeana de 431.000 euro per parlamentar, in vreme ce in Germania cheltuielile depasesc un milion de euro per parlamentar. De asemenea, costul anual, pentru fiecare cetatean, al finantarii bugetului Camerei Deputatilor este de 2,33 euro, un cost de patru ori mai mic fata de media europeana de cheltuieli, de 8,29 euro", se arata in analiza efectuata de PwC Romania.
Pe de alta parte, ponderea bugetului Camerei Deputatilor in totalul bugetului de stat este de 0,21% in Romania, dublu fata de media europeana de 0,13%.
in 2010, suma totala a platilor efective operate de Camera Deputatilor s-a diminuat cu aproape 18%, la 202 milioane lei, comparativ cu nivelul de 246 milioane lei in 2008. Cea mai mare parte, 70%, o reprezinta cheltuielile de personal, in vreme ce cheltuielile cu achizitia de bunuri si servicii reprezinta 23%, iar investitiile aproximativ 7%.
"Analiza noastra a identificat mai multe arii de eficientizare a activitatii Camerei Deputatilor care ar putea aduce economii semnificative in urmatorii ani si ar conduce totodata la optimizarea proceselor de lucru in cadrul institutiei, la cresterea productivitatii angajatilor si la o mai buna definire si monitorizare a indicatorilor de performanta", a declarat joi managerul servicii de consultanta, PwC Romania, George Dorobantu.
Astfel, compania de consultanta propune separarea activitatilor privind administrarea cladirii Palatului Parlamentului, innoirea parcului auto prin incheierea unor contracte de leasing operational, centralizarea procesului de achizitii publice, reducerea cheltuielilor cu utilitatile, precum si eficientizarea procesului bugetar.
Eficientizarea activitatii de gestiune a documentelor in cadrul Camerei Deputatilor poate viza doua aspecte: introducerea unui sistem electronic de gestiune a documentelor si reorganizarea proceselor de tiparire si multiplicare intr-un sistem de centre dedicate. Reprezentantii Camerei Deputatilor estimeaza ca 40% din efortul total al angajatilor este dedicat proceselor de gestionare a documentelor.
Analiza PwC estimeaza ca beneficiile rezultate in urma reducerii consumului de hartie si consumabile ar fi in medie de 420.000 lei pe an, iar in cazul utilizarii exclusive a unor echipamente economice pentru procesele de tiparire si multiplicare (centre dedicate), reducerea realizata s-ar putea situa in jurul valorii de un milion lei anual, respectiv 30% din cheltuielile anuale cu tiparirea si multiplicarea documentelor.
"Un sistem de achizitie al autovehiculelor prin intermediul leasingului operational ar permite Camerei Deputatilor sa-si innoiasca parcul auto fara investitii de capital initiale, putand conduce totodata la diminuarea cheltuielilor de operare pentru parcul auto. Calculele efectuate de specialistii PwC indica faptul ca reducerea de cheltuieli anuala ca urmare a introducerii sistemului de leasing operational ar putea depasi 100.000 lei. in plus achizitionarea de autovehicule echipate cu motoare diesel ar genera economii anuale de inca 600.000 lei. Prin urmare, pe parcursul unui mandat parlamentar de patru ani, reducerea de cheltuieli s-ar putea ridica la 3,4 milioane lei", se mai spune in raport.
Analiza structurii cheltuielilor Camerei Deputatilor a fost efectuata in perioada ianuarie-mai 2011, raportul final cu concluziile si recomandarile PwC fiind inaintat catre Biroul Permanent al Camerei Deputatilor la finalul lunii mai 2011.