Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

antreneaza-te pentru succes cu Iulian Serban

Invata sa comunici eficient, daca vrei sa ai succes - sfaturi practice

Invata sa comunici eficient, daca vrei sa ai succes - sfaturi practice


Comunicarea nu este doar o interactiune punctuala intre doua persoane, comunicarea este relatia noastra permanenta cu lumea din jur, la care ne raportam in toate momentele existentei noastre.

Comunicam doar atunci cand vorbim? Cand scriem scrisori? Cand salutam pe cineva?
Comunicarea inseamna mult mai mult.

Comunicam si atunci cand nu spunem nimic, comunicam si atunci cand intoarcem spatele celuilalt, comunicam si atunci cand uitam sa sunam inapoi pe cineva sau cand intarziem sa livram produsele promise unui client.

Prin toate actiunile si inactiunile noastre, reusim sa ne modificam permanent relatia cu lumea inconjuratoare si reusim sa transmitem permanent, explicit sau implicit, mesajul nostru catre lume.

Comunicarea in afaceri cuprinde o gama foarte larga de interactiuni umane si de situatii diferite, dar principiul de baza este acela ca omul sta in centrul tuturor situatiilor de comunicare, oricat de simple sau de complexe ar fi ele (de la obisnuitul salut schimbat intre doi vecini care se intalnesc pe strada si pana la felul in care concepem o reclama atractiva care sa convinga un potential client).

Pentru a ne imbunatati comunicarea, atat pe plan personal, cat si pe plan profesional sau organizational (comunicarea facuta prin afacerea mea), trebuie sa ne imbunatatim mentalitatea, comportamentul si atitudinea.

Nu exista non-comunicare. Toate actiunile noastre poarta in ele semnificatii care pot fi percepute de catre ceilalti, care au un impact asupra relatiilor noastre cu acestia.

Daca nu raspundem la telefon, comunicam celorlalti faptul ca nu dorim sa purtam o conversatie intr-un anumit moment, de exemplu.

Comunicarea are loc la doua nivele: nivelul informational si nivelul relational.

La nivel informational transmitem catre ceilalti un continut al comunicarii - adica informatii: nume, cifre, repere, sensuri, date, fapte, dorinte si asa mai departe.

La nivel relational transmitem elemente care tin de emotiile noastre, adica de ceea ce simtim noi fata de interlocutor sau fata de informatiile pe care le transmitem: apropiere sau distantare, caldura sau raceala, interes sau dezinteres, admiratie sau dispret.

De exemplu, in foarte multe cazuri profesorii sunt cei care determina dezinteresul elevilor pentru o anumita materie, prin faptul ca stilul lor de predare este insipid si prin faptul ca ei insisi nu sunt deloc entuziasmati de subiect.

Exista trei forme de comunicare: verbala, nonverbala si paraverbala.

Pentru a transmite informatii celorlalti, utilizam forma de comunicare verbala, prin continutul cuvintelor, propozitiilor si frazelor pe care le rostim sau le scriem.

Pentru a ne raporta la nivelul relatiei cu interlocutorul sau cu subiectul discutat, utilizam intonatia si inflexiunile vocii (denumite si comunicare paraverbala), precum si aspectul, miscarile, posturile, gesturile noastre (denumite si comunicare nonverbala).

Comunicarea este un proces continuu, care se desfasoara neintrerupt in ambele sensuri.

Intre doua persoane pot exista interactiuni simetrice si complementare. Interactiunile simetrice sunt interactiuni in care protagonistii joaca roluri similare. Exemplu: eu tip la tine pentru ca si tu tipi la mine.

In interactiunile complementare protagonistii joaca roluri diferite, care sunt compatibile intre ele.

Un sef care ii cere unui subaltern socoteala pentru activitatea sa se pune automat intr-o pozitie de superioritate. Daca subalternul ii da socoteala si isi justifica activitatea, intra cu seful intr-o interactiune complementara. Daca il infrunta si ii transmite ca nu este dator cu nici o explicatie, subalternul intra cu seful intr-o interactiune simetrica.

Cine are nevoie sa fie un bun prezentator/vorbitor? Oare nu toata lumea? Fie ca doriti sa va convingeti prietenii de un lucru, sau clientul sau primarul, sau adunarea generala a unei societati comerciale, este nevoie sa va exersati abilitatile de bun vorbitor, pentru a putea sa ii convingeti pe cei din auditoriu.

Sa fiti un vorbitor desavarsit inseamna sa fiti voi insiva, sa va perfectionati stilul personal. Fiecare vorbitor de exceptie are propria metoda de a produce impact. Ea izvoraste din prezenta lor si felul lor de a se purta, nu din imitatia altora.

Desi au succes, vorbitorii buni nu contenesc sa se intrebe:

- Ce anume nu fac?
- Ce ar putea sa mearga mai bine?

Prezentarea perfecta se bazeaza pe patru principii:

- Fiecare dintre noi are ceva de spus
- Avem metode proprii de comunicare
- Avem dreptul de a fi ascultati
- Avem raspunderea de a ne face ascultati

Cei 5 "P" ai unei prezentari perfecte:

- Pregatire
- Preconizare
- Prezenta
- Pasiune
- Personalitate

1. Pregatirea presupune sa fiti gata de prezentare si include:

- Studierea auditoriului: cui ii voi vorbi?
- Pregatirea prezentarii: ce le voi spune?
- Organizarea mijloacelor de prezentare: cu ce mijloace?
- Verificarea salii de prezentare
- Repetitia
- Pregatirea finala

2. Preconizarea inseamna stabilirea scopului si obiectivelor prezentarii. Ce rezultate asteptati. Aceeasi prezentare poate avea mai multe scopuri:

- Sa captati atentia;
- Sa explicati cine sunteti;
- Sa deveniti credibili;
- Sa faceti oamenii sa zambeasca sau sa rada;
- Sa-i convingeti;
- Sa-i tineti in alerta;
- Sa-i enervati, incitati, multumiti sau sa le starniti interesul.

3. Prezenta presupune calitatea de a fi activ, adica de a impune atentie si a capta atentia. Oricine poate sa fie prezent, nu e doar o calitate a figurilor legendare.

Puteti sa va dezvoltati capacitatea de a fi prezenti facand mici exercitii de atragere a atentiei asupra celor spuse de dumneavoastra!

4. Pasiunea sau starea emotionala denota preocuparea pentru subiect, prezentare si auditoriu. "Secretul" este sa ne preocupe ceea ce prezentam.

Daca nici macar eu ca prezentator nu sunt interesat sau convins de subiectul pe care il prezint, de ce ar fi cei din audienta?

Chiar si un material plicticos (sau o materie) poate deveni interesant daca auditoriul intelege de ce subiectul va preocupa pe voi. Pasiunea inseamna sa gasiti elementul uman de interes.

Daca subiectul pe care il prezentati nu va preocupa pe voi, de ce i-ar preocupa pe ascultatori ? (Si fiti siguri ca vor sesiza acest lucru!)

5. Personalitate inseamna implicarea totala in prezentare cu suflet si sentimente.

Valorificati-va personalitatea in prezentare, nu o infranati. Daca sunteti volubil, fiti volubil, daca sunteti serios, fiti serios, dar credeti in ceea ce va reprezenta stilul vostru de persuasiune.

Daca veti incerca sa pareti altceva decat ceea ce sunteti, acest lucru va va crea o stare de disconfort si stresul de a va controla in permanenta.

Auditoriul este sensibil la adevar si va sesiza ca jucati un rol care nu este al vostru. Adevarul, autenticitatea si simplitatea conving cel mai eficient.

Orice drum lung, incepe cu un prim pas, asadar, de cate ori aveti ocazia, faceti prezentari, acceptati feedback-ul si, fara dubiu, urmatoarele vor fi si mai bune.

Articol semnat de Iulian Serban, fondatorul Think Business.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5698 ori