Teatrul, un business in Romania? Inca nu

Sambata, 08 Februarie 2014, ora 00:00
3249 citiri
Teatrul, un business in Romania? Inca nu

Actorul George Constantinescu conduce astazi un teatru independent deschis in urma cu un an, intr-un loc care la 1950 era grajdul unui domeniu boieresc.

Scopul sau nu este recuperarea investitiei si nici acela de a transforma Teatrul de Arta Bucuresti intr-o afacere.

"Ceea ce am investit eu in Teatrul de Arta reprezinta pe langa bani, si foarte multa munca, din pasiune. Si nu-mi doresc recuperarea lor. In schimb, imi doresc o justa rascumparare a tuturor oamenilor ce muncesc la acest vis. Sunt constient ca doar asa lucrurile pot capata trainicie, iar noi ne vom putea ocupa de arta nestresati de probleme financiare", a declarat George Constantinescu

Ce inseamna sa fii manager de teatru independent in Romania, care sunt impedimentele cu care s-a confruntat si despre care sunt sansele ca teatrul sa poata deveni o afacere in Romania, vorbeste actorul si managerul Teatrului de Arta Bucuresti, intr-un interviu pentru Business24.

Intr-o tara in care cultura si arta nu sunt tocmai cele mai profitabile meserii, dumneavoastra ati infiintat un teatru independent. Cum ati reusit acest lucru? Cum a luat nastere acest teatru?

Teatrul de Arta Bucuresti inseamna in acest moment o sansa acordata artei autentice, productiilor independete, actorilor care isi doresc sa joace si, nu in ultimul rand, o intoarcerea la adevarata menire a meseriei de actor.

Teatrul de Arta Bucuresti nu a inceput ca o afacere, si imi doresc sa nu devina niciodata in sensul clasic al cuvantului. Doar asa poate sa isi atinga scopul. Daca dupa un an, am reusit sa crestem teatrul din toate punctele de vedere este ca Teatrul de Arta nu face profit, tot timpul banii sunt investiti in productii noi, amenajari, imbunatatiri ale spatiului, largirea echipei, sporirea vizibilitatii.

Acest aparat social isi doreste ca, pe termen lung, sa ridice intrebari esentiale, sa sensibilizeze, sa ne aduca in continuu aminte ca suntem oameni. Iar acest lucru se face prin spectacole bune, in care cautarea nu este de a obtine bani din multumirea facila a publicului ci prin lucrul minutios, inovator si profund.

Iar pentru asta teatrul are nevoie de sustinere. Depindem intr-o buna masura de implicarea organismelor comerciale in sustinerea si cresterea acestei initiative curate, care asa a luat nastere. Le multumim celor care au facut-o si o vor face.

Cum ati ales locul in care se va afla Teatrul de Arta?

Sediul teatrului de pe Sfantul Stefan 21 s-a nascut inconjurat de multe intamplari care frizeaza paranormalul. De exemplu, in curtea teatrului mai funtionau la momentul gasirii spatiului, un studio de inregistrari (Pam-Pam Studio) si un restaurant (Pam Pam Royal) care nu aveau nimic in comun.

Primul meu spectacol ca actor profesionist, un one man show pe care inca il mai joc, se numeste Pam Pam. Acolo ne-am gasit "casa".

Procesul a fost unul cel putin provocator, in conditiile in care spatiul respectiv, de-a lungul timpului, a functionat ca depozit, ca librarie sau grajd.

In concluzie, orice incercare de raspuns rational paleste in fata evenimentelor frumoase ce au coroborat la aparitia TAB din Sfantul Stefan 21. Locul ne-a gasit pe noi si noi pe el.

Ne puteti spune cate ceva legat de finantare? Cat ati investit in transformarea spatiului dintr-unul aflat in ruina pana la un teatru, Teatrul de Arta Bucuresti?

Trei luni de munca plus alte patru de reamenajare in timpul primului an de funtionare iar ca sustinere financiara, fonduri atrase din mediul privat prin finantari, materiale, obiecte primite prin donatie.

A fost o investitie de aproximativ 10.000 euro, dar daca ar fi sa calculam munca voluntara implicata in ridicarea teatrului ar insemna cu mult mai mult.

Cand credeti ca veti incepe sa va recuperati investitia?

Ceea ce am investit eu in Teatrul de Arta reprezinta pe langa bani, si foarte multa munca, din pasiune. Si nu-mi doresc recuperarea lor. In schimb, imi doresc o justa rascumparare a tuturor oamenilor ce muncesc la acest vis. Sunt constient ca doar asa lucrurile pot capata trainicie, iar noi ne vom putea ocupa de arta nestresati de probleme financiare.

Ce inseamna sa te afli la carma unei astfel de afaceri, un teatru?

In principiu, nesomn. Dar in acelasi timp, frumusetea de a lucra cu o echipa de oameni dedicati, talentati, si asta nu intr-un raport sef-subaltern ci la fel ca intr-o familie cu multa dragoste.

Sunt bineinteles si multe parti neplacute pe care insa le depasim cu o forta care ne surprinde si pe noi, este vorba de provocari financiare, lipsa de interes a autoritatilor, modului incert in care se acorda finantarile, ca sa numesc doar cateva.

Ce asteptari aveti de la anul 2014 pentru Teatrul de Arta Bucuresti?

Un turneu international. Inca o serie de amenajari si bineinteles, productii noi.

Revenind in prezent, ati continuat sa jucati sau ati ramas doar pe partea de management?

Am continuat sa joc in productiile in care eram deja, pana la aparitia spatiului, pentru ca din pacate timp pentru alte roluri nu am mai gasit pana acum. Dar asta este o alta asteptare personala pentru anul 2014.

Care este sentimentul pe care l-ati trait in momentul in care pasiunea dumneavoastra s-a transformat in business?

Mult spus business, e frumos sa iti imaginezi ceva si apoi sa-l vezi implinindu-se mult peste asteptari.

Este teatrul o afacere buna in Romania?

Inca nu, nefiind reglementat si incurajat de stat, de sistem, nu are cum momentan. Sau mult mai greu. E pe drumul cel bun insa dar e nevoie de mult timp.

Ce alte pasiuni aveti? Cum alegeti sa va relaxati?

Poate suna ciudat dar teatrul este si relaxarea mea. Iubesc si ma relaxeaza sa lucrez cu oamenii, pentru asta cursurile de actorie pe care le organizam incepand din vara anului trecut sunt pentru mine curata terapie si relaxare.

In rest, imi place sa imi petrec serile cu prietenii, aceeasi oameni cu care lucrez si cu care impartasesc bucuria Teatrului de Arta Bucuresti.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

În contra curentului european, românii s-au îndreptat în 2024 către mașinile diesel: Înmatriculările au crescut cu peste 31%
În contra curentului european, românii s-au îndreptat în 2024 către mașinile diesel: Înmatriculările au crescut cu peste 31%
În timp ce la nivelul pieței auto europene înmatriculările de autoturisme diesel au înregistrat declinuri anuale de 10,6% în primul trimestru și de 18,5% în luna martie 2024, în România...
Google oferă acces gratuit la unele dintre cele mai avansate instrumente de editare foto
Google oferă acces gratuit la unele dintre cele mai avansate instrumente de editare foto
Google a anunțat că va oferi acces gratuit la unele dintre cele mai avansate instrumente de editare foto din Google Photos, care anterior erau disponibile doar contra cost. Începând cu luna...
#Teatrul de Arta, #George Constantinescu actor, #manager teatru independent , #Manageri romani