Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Viorel Apetrei, despre coaching ca business pentru afacerea ta

Viorel Apetrei, despre coaching ca business pentru afacerea ta


Coaching-ul ia forme inedite, in 2013, atat din punctul de vedere al oamenilor ce solicita astfel de sustinere, cat si din punctul de vedere al temelor abordate si modalitatile de livrare. In "tendinte" se inscrie coaching-ul la SPA, la scuba diving, dar si prin telefon sau Skype, cand situatia o cere.

Viorel Apetrei, trainer, coach si antreprenor MTW Romania, vorbeste pentru Business24 despre noile tipuri de coaching si efectele lor, din dubla perspectiva: profesionistul in domeniul si antreprenorul trecut prin incercarile de inceput de drum.

In cei 15 ani de activitate a fost implicat in proiectarea si livrarea a peste 200 de sesiuni de instruire, workshop-uri si keynote, pentru clienti precum Microsoft, Oracle, Symantec, eMAG, CITI, Banca Romaneasca, ING, Deloitte, Ursus, Lilly, Medochemie, Auto Cobalcescu, Hilton, precum si in pregatirea participantilor romani la finalele competitiei mondiale Imagine Cup.

La sesiunile sale, directe, interactive si motivationale, au participat mai mult de 3500 de persoane, din 16 tari europene, sud-americane si asiatice.

Viorel este pasionat de scufundari (instructor certificat PADI) si sporturi de anduranta (maraton, triatlon).

In primul rand, poti deveni un antreprenor de succes fara sustinerea unui coach?

Cred ca da, orice se poate, daca esti foarte priceput si inspirat, daca ai noroc, daca esti la locul potrivit, la momentul potrivit, daca ai rabdare, esti disciplinat si muncitor.

Cei care pornesc o afacere sunt oameni curajosi si creativi, isi asuma riscuri si au incredere in fortele proprii.

Sprijinul unui coach este important pentru a-i ajuta sa decida mai repede, sa se evalueze corect, sa treaca la actiune, sa indrazneasca sa viseze si sa mearga mai departe. Sa anticipeze posibilele surprize, care nu sunt intotdeauna placute.

Procesul ii muta pe clienti din zona pasiva ("Imi trebuie noroc", "Sper sa se intȃmple" etc.) in zona de decizie proprie, detalierea starii dorite si realizarea planurilor concrete, pentru a-si transforma dorintele in realitate.

Ce inseamna, mai exact, un coach pentru un antreprenor?

Sunt multe interpretari si confuzii legate de ideea de coaching. Cea mai frecventa este aceea ca un coach iti va spune ce sa faci, pe baza experientei sale de business.

De fapt, sfaturile si indrumarea profesionala sunt din sfera mentoratului si a consultantei de afaceri.

Un coach bun te insoteste in transformarea ta, te ajuta sa definesti cȃt mai exact ceea ce iti doresti, in afaceri sau viata personala, mjloacele de a ajunge acolo si ce urmeaza dupa.

O persoana care isi doreste foarte mult "sa intre in afaceri" ar putea fi provocata sa descrie succesul dorit, sa transforme acest vis in obiective specifice, finale si intermediare. Desigur, cu un plan de actiune, defalcat in pasi mai mici sau mai mari.

Dupa ceva timp, problemele la care cauta raspuns sunt cele legate de relatiile cu echipa sau din interiorul organizatiei, time management, concentrare pe un produs, segment de piata sau categorie de clienti, surse de finantare, dezvoltare etc.

Un coach te ajuta sa te concentrezi pe lucrurile care tin de tine, sa gȃndesti creativ si sa descoperi ca "Se poate!".

Care sunt cele mai importante lectii pe care le inveti de la un coach?

As vrea sa reformulez ideea de "lectii invatate", nu este cea mai potrivita. Prin intrebari puternice, ascultare, conectare, umor, incredere, intelegere si provocare, coach-ul ii ofera spatiu si timp clientului, sa afle singur ce isi doreste si cum poate sa isi indeplineasca obiectivul.

Sunt foarte multumit atunci cȃnd, dupa o intrebare, clientul tace un minut, sau chiar mai mult, cauta solutii si semnificatii, apoi revine si spune "Da, nu m-am gȃndit la asta, as putea sa...".

Dintr-o sedinta de coaching sau o serie de sedinte clientul stie ce are de facut si este hotarȃt sa inceapa sa actioneze, se muta mental de la "Ar trebui sa fac" sau "O sa fac" spre "Voi face mȃine", "Voi incepe azi, cu..."

Un alt rezultat al sedintelor de coaching este largirea perspectivei si a mijloacelor de a produce schimbarea dorita. Nu este o singura optiune, sunt mult mai multe posibile, sau poate chiar combinatii intre optiuni.

De cele mai multe ori, indecizia sau lipsa de actiune se manifesta similar atȃt in viata profesionala cȃt si in cea personala.

De exemplu, intȃrzierea rezolvarii unui conflict la serviciu se poate regasi si sub forma taraganarii unor situatii personale neplacute. La fel si dorinta de control excesiv, consecventa sau autodisciplina.

Atunci cȃnd esti proprietar sau director exista un risc foarte mare de a aduce aceste tipare in organizatie, sau chiar de a le impune si transforma in jocuri de manipulare, cu un impact nedorit asupra intregii companii.

Prin coaching, aceste tipare sau obiceiuri personale neproductive pot fi identificate si transformate in actiuni benefice.

Care sunt noutatile in materie de coaching si mentoring pentru antreprenoriat? Exista o "tendinta" (daca o putem numi asa), in 2013? Au intervenit schimbari fata de practica "traditionala"?

Tendintele pot fi discutate pe trei coordonate: clienti, teme de coaching si modalitate de livrare.

Clientii incep sa inteleaga beneficiile sedintelor de coaching, desi sunt inca multe neintelegeri sau refuzuri primite din cauza confuziei.

Explicarea procesului si a beneficiilor este cel mai important lucru, in acest fel numarul clientilor va creste, nu va mai fi considerat ceva "exotic" sau pentru cei care "au probleme cu capul".

Temele alese de clienti urmeaza vremurile si mersul economiei, sesisez o migrare de la subiecte legate de promovare spre indeplinirea obiectivelor cu resurse putine, time management si stres personal/profesional.

Am lucrat anul trecut cu echipe, sau in programe mixte, coaching de echipa urmat de sesiuni individuale; este foarte posibil ca si anul acesta sa mergem in aceeasi directie.

Mai vad la altii si oferirea sesiunilor de coaching intr-un mediu inedit, de exemplu la SPA, pentru o iesire totala din mediul perceput ca fiind stringent si necreativ. De altfel, planific pentru la vara o excursie coaching & scuba diving, sunt si instructor certificat pentru scufundari.

Sedintele de coaching sunt facute tot mai mult fara prezenta fata in fata, prin telefon sau Skype, eliminam in acest fel limitarile impuse de deplasare sau prezenta intr-un anumit loc, la un moment dat.

Si dumneavoastra sunteti antreprenor. Ati avut parte de sustinere si consiliere la inceput? Ce a insemnat partea de coaching pentru afacerea dumneavoastra?

Sustinere am avut, dar si putina consiliere de la oameni pe care ii apreciez. Eram mult prea entuziast la inceputurile in afaceri, mult avȃnt si putine planuri, ar fi fost bine sa fi facut si coaching.

Nu pot da timpul inapoi, am gresit si am invatat din greselile mele, sunt momente cȃnd am fost prea activ implicat si momente cȃnd ar fi trebuit sa fac mai mult.

Am descoperit tȃrziu coachingul, cred ca as fi evitat greseli, m-as fi pregatit sau as fi reactionat mai bine in unele situatii cheie.

Va este mai usor sa intelegeti un antreprenor, in acest context?

Sigur, inteleg foarte bine bucuriile si problemele celor care au decis sa faca un business pe cont propriu. Acest lucru imi foloseste cel mai mult atunci cȃnd sunt angajat pentru rolul de trainer sau consultant.

Din postura de coach ma feresc sa dau sfaturi si recomandari. Mai mult chiar, incerc sa-mi blochez rapid gȃndurile si continuarile bazate pe experienta proprie, trebuie sa fiu "pe curat" atent la clientul din fata mea, care are mult mai multe informatii despre situatia lui concreta.

In noiembrie ati colaborat cu antreprenorii care au participat la VentureConnect. Cu cine ati avut ocazia sa lucrati si care a fost cea mai frumoasa experienta?

Pentru acest proiect sunt trainer/mentor. Fiecare intȃlnire cu oameni care vor sa fie mai buni este o experienta frumoasa si onoranta. De fiecare data caut sa devin si eu mai bun, sa invat din exemplele, creativitatea si abordarile cursantilor.

De data aceasta mi-am reincarcat baterille din ideile si entuziasmul aratat de tinerii antreprenori, sunt fascinat de felul in care cred in proiectele lor.

Cei care au venit la workshop detin afaceri IT, focusate pe servicii in Internet. O atmosfera frumoasa, energizanta, cu iz de intȃlnire efervescenta Silicon Valley.

Am ramas in legatura cu mai multi participanti, vorbim pe email, si imi doresc foarte mult sa aiba succes in piata internationala.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2403 ori