Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce este coachingul profesionist?

Ce este coachingul profesionist?
In esenta, procesul de coaching profesionist faciliteaza schimbarea, evolutia, dezvoltarea, pasul clientului pe o treapta superioara, astfel incat acesta sa ajunga sa traiasca viata pe care si-o doreste. Conform definitiei Asociatiei Romane pentru Coaching, este "acompanierea dialogului clientului (con)centrat pe obtinerea unui rezultat."

Coachingul reprezinta o profesie noua, aparuta in ultimele decenii, o profesie in plina dezvoltare la ora actuala in intreaga lume.

Ce inseamna de fapt coaching si cum functioneaza coachingul?

Profesie, conversatie structurata, proces, parteneriat, alianta, toate aceste elemente pot defini coachingul. Va propunem in cele ce urmeaza sa mergem mai departe de etichete si sa intelegem mai degraba modul in care functioneaza un proces de coaching.

Din perspectiva relatiei si a interactiunii coach-client, coachingul poate fi definit ca un parteneriat, o alianta intre cei doi, in care coachul nu este altceva decat un facilitator al schimbarii clientului, sprijinindu-l pe acesta catre atingerea obiectivului sau.

Aceasta idee o regasim de altfel si in definitia data coachingului de catre Asociatia Romana pentru Coaching (asociatia coachilor profesionisti din Romania cu acreditare internationala)- "acompanierea dialogului clientului (con)centrat pe obtinerea unui rezultat." Coachul realizeaza acest lucru de pe o pozitie egala cu a clientului, insotindu-l pe acesta in procesul de identificare a propriilor solutii si cai de a-si atinge telurile.

Pentru a intelege ce este si cum functioneaza coachingul, primul pas este acela de a identifica principiul de baza ce sta in spatele antrenamentului sportivilor.

Din perspectiva sportiva, antrenamentul - echivalentul in limba romana a termenului "coaching"- reprezinta, conform DEX, un "proces complex si sistematic de pregatire a unui sportiv pentru a avea o buna comportare in competitiile sportive, in scopul obtinerii unor performante" sau o "serie de exercitii metodice in vederea dezvoltarii calitatilor unui sportiv". Ce face de fapt sportivul? Iese din zona de confort si prin exercitii constante si sustinute evolueaza, isi imbunatateste performantele, atingandu-si potentialul maxim in competitii.

Aceeasi idee de baza o regasim de fapt si in life coaching sau business coaching - aceea de proces sistematic, care scoate clientul din zona de confort si are drept scop cresterea, dezvoltarea, atingerea performantei in viata personala sau in cadrul organizatiilor. Coachingul este un proces complex, profund, transformational, care sprijina oamenii sa isi atinga potentialul.

International Coach Federation (ICF), una dintre cele mai importante asociatii internationale ce ofera certificari in coaching, fondata de catre Thomas Leonard, coach profesionist cu contributii marcante la dezvoltarea domeniului, defineste coachingul drept "un parteneriat cu clientul, intr-un proces creativ, care provoaca gandirea si care il inspira pe acesta sa isi maximizeze potentialul personal si profesional [...]".

Elementul cheie in definirea coachingului care ar trebui retinut din definitia ICF? Potential. Practic, rezultatele procesului de coaching se pot traduce prin atingerea si manifestarea intregului potentialul intr-o anumita zona a vietii clientului daca vorbim de life coaching, sau in afaceri (in cazul business coachingului). Daca un sportiv isi manifesta intregul potential in competitii, un client de coaching isi va manifesta intregul sau potential in situatii de viata mai mult sau mai putin complexe si provocatoare.

Revenind la definitia ICF, la ideea de creativitate, trebuie subliniat faptul ca in cadrul procesului de coaching, coachul va provoca tiparele obisnuite de gandire ale clientului, ajutandu-l pe acesta sa identifice si sa testeze din perspectiva eficacitatii solutii noi, originale, creative, adaptate realitatii in care clientul traieste sau isi desfasoara activitatea. Cum face acest lucru? Principalul instrument de lucru al coachului il reprezinta dialogul, intrebarile structurate, menite sa largeasca perspectiva clientului si sa ii deschida acestuia noi optiuni si cai de actiune. Coachul nu va oferi niciodata raspunsuri sau "solutii la cheie"- el va facilita clientului gasirea propriilor raspunsuri.

Trecand printr-un proces de coaching clientul invata, se autocunoaste, isi constientizeaza propriile limite auto-impuse si proprile blocaje. Mai mult, clientul identifica resursele de care dispune si descopera modalitati prin care poate folosi aceste resurse in mod eficient si creativ. Tot in cadrul unui proces de coaching, clientul ajunge in final sa dezvolte noi modele de actiune mai eficiente in situatiile dificile. Se poate afirma ca procesul de coaching este si un proces activ de invatare, ce ajuta clientul sa se focalizeze asupra posibilelor solutii, in loc sa se concentreze asupra problemelor. Nu trebuie sa intelegem ca profesionistul, coachul il invata ceva pe client in mod direct, asa cum s-ar intampla intr-o sesiune de training de exemplu. Clientul, prin ceea ce descopera el insusi pe parcursul procesului, acompaniat de coach, invata si isi largeste perspectiva.

Un proces de coaching livreaza rezultate sustenabile. Miles Downey sublinia acest aspect in cartea sa "Effective Coaching": " Datorita faptului ca pune accent pe invatare si deoarece increderea clientului este amplificata (am reusit asta de unul singur!), cresterea performantei este in mod normal sustinuta pentru o perioada mai lunga de timp si va avea impact asupra zonelor care nu au fost in mod direct subiectul sesiunilor de coaching". Invatand si adoptand noi comportamente si modele de actiune intr-un segment al vietii sale, clientul le va putea transfera apoi in orice alta situatie de viata.

Temele ce pot fi abordate in coaching sunt dintre cele mai variate. Orice zona a vietii sau afacerii clientului poate fi subiectul unui proces de coaching. "Nu mai pot face fata acestei situatii!", "As vrea sa fiu mai bun in ceea ce fac!", "As vrea sa am o relatie mai buna cu copilul meu/ cu sotul/ sotia!", "Vreau sa gasesc un serviciu mai bun!", "Mi-as dori sa petrec mai mult timp de calitate cu familia mea!", "Imi doresc o viata mai echilibrata!"- toate acestea sunt posibile teme care se pot aborda in coaching. Uneori oamenii reusesc singuri sa atinga ce si-au propus. Alteori insa intampina blocaje, amana, renunta, se invinovatesc, isi propun din nou alte teluri si ajung intr-un punct in care constientizeaza faptul ca nu pot depasi singuri obstacolele, fiind necesar sa apeleze la sprijinul unui profesionist.

Barierele pe care si le pun oamenii in mod constient sau inconstient sunt adesea mult mai puternice decat piedicile ce provin din exterior. In procesul de coaching clientul, acompaniat de coach, constientizeaza aceste bariere (blocaje) si isi identifica propriile modalitatile potrivite de a le depasi, facand inca in pas catre telul sau. Prin autocunoastere, constientizare si identificare de noi modalitati de actiune, precum si prin pasii pe care ii face catre atingerea obiectivului asumat in procesul de coaching, clientul devine mult mai responsabil pentru viata sa, pentru actiunile sale, iese din postura de victima a circumstantelor si isi asuma propriul progres.

Nu in ultimul rand, trebuie subliniat faptul ca procesul de coaching este un proces sistemic, care tine seama de intreaga viata a clientului si de intreg contextul in care acesta se gaseste si actioneaza. Acesta este de altfel motivul pentru care schimbarile obtinute in urma unui proces de coaching reverbereaza in toate ariile din viata clientului, nu raman doar niste schimbari punctuale, izolate.

Concluzia?Coachingul este un proces complex, ce poate conduce la schimbari extrem de profunde atata timp cat el este asumat cu responsabilitate de client si furnizat cu profesionalism de catre coach. In esenta, procesul de coaching faciliteaza schimbarea, evolutia, dezvoltarea, pasul clientului pe o treapta superioara, astfel incat acesta sa ajunga sa traiasca viata pe care si-o doreste.

Sursa: Comunicatedepresa.ro



Ti-a placut acest articol?
Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 8098 ori