Patronul "La Mama" si "Cafepedia": Esti lider? Daca trebuie sa sapi santuri, sapi!

Luni, 11 Mai 2009, ora 18:53
4173 citiri
Patronul "La Mama" si "Cafepedia": Esti lider? Daca trebuie sa sapi santuri, sapi!

"Daca trebuie sa te apuci sa sapi santuri, sapi santuri, pentru ca o faci pentru tine si pentru afacerea ta. Pana la urma, asa faci ca lucrurile sa mearga si clientul va fi multumit. Exemplul personal, in business, este un imbold fantastic pentru cei din jur", a declarat, in exclusivitate pentru Bloombiz, Catalin Mahu, proprietarul companiei Trotter Restaurant, care include restaurantele La Mama si cafenelele Cafepedia.

Vezi interviul video pe Biztube.ro

Cum arata un lider in anul de criza 2009? In aceasta perioada presupunem ca ar trebui sa aiba anumite abilitati, tocmai pentru a conduce un business, pentru a supravietui si, daca se poate, sa mai si castige. De ce calitati in plus este nevoie?

Nu cred ca e nevoie de ceva in plus, dar cred ca, daca se ajunge intr-un impas, ar trebui sa-si suflece mainile si sa se apuce de treaba! Un lider nu considera ca, daca a ajuns la un anumit nivel, nivelurile inferioare nu mai sunt de nasul lui. Daca trebuie sa te apuci sa sapi santuri, sapi santuri, pentru ca o faci pentru tine si pentru afacerea ta. Pana la urma, asa faci ca lucrurile sa mearga si clientul, la final, va fi multumit. Exemplul personal, in business, este un imbold fantastic pentru cei din jur.

Sunteti adeptul unui manageriat cu mana de fier sau lasati libertate de decizie angajatilor?


Managementul companiei mele nu are program. Nu mai intereseaza cand vin sau cand pleaca de la serviciu. Ma intereseaza sa-si faca treaba. Nu ma intereseaza ca eu sa fiu "domnul patron". Imi displace acest statut. Petrec cu acesti oameni 12 ore pe zi. Nu sunt niste straini! Trebuie sa fii strict in a rezolva cateva probleme, dar nu trebuie sa fii absurd.

Cat de greu este sa infiintezi un restaurant astazi?

Este la fel de usor, dar iti trebuie mai multe resurse. Depinde si ce tip de restaurant. Cred ca viitorul va fi al celor de familie. Acel local unde o familie isi pune la dispozitie casa, unde mama gateste, tatal se ocupa de aprovizionare, copii servesc etc. Intr-un asemenea business meniul este foarte rapid schimbabil, clientii ajung sa aiba o relatie personala cu proprietarii. In toata lumea functioneaza foarte bine astfel de afaceri, la noi intalnim mai rar, dar cred ca, in viitor, se va dezvolta.

Asta presupune o afacere suficient de mica incat sa poata fi manageriata in familie...

Relativ. Pana la urma ce inseamna o afacere mica? Exista afaceri enorme, la nivel mondial, care sunt de familie, de exemplu Mars. Pana la urma intr-un astfel de business punctele cheie sunt oamenii din familie si modul in care relationeaza intre ei.

In momentul de fata ce este mai ieftin? Sa-ti faci restaurant propriu sau unul in regim de franciza?

Un restaurant propriu poate fi mai ieftin, pentru ca poti sa faci rabat la anumite standarde de calitate. Afacerea in franciza inseamna o garantie de succes, dar nu totala! Este un plus pe care il adaugi afacerii si care poate sa-ti creeze succesul.

In alte domenii preturile au scazut, pentru a mentine clientii. Se va intampla la fel si in piata restaurantelor sau se va mentine cursul preturilor dupa inflatie?

In piata restaurantelor se intampla anomalii, care, pana la urma, sunt normale intr-o perioada de criza. Apar meniuri la jumatate de pret fata de acum 6 luni de zile. Intrebarile pe care mi le pun sunt urmatoartele: mai este portia identica, face rabat la calitate undeva sau acum 6 luni, acele restaurante "furau" clientii. Eu cred ca atat timp cat ai un raport corect calitate-cantitate-pret, nu prea ai unde sa umbli. Daca modifici unul dintre cei 3 factori, ii influentezi si pe ceilalti. Viitorul se bazeaza pe calitate. Atat timp cat ii vei oferi unui client un produs de calitate, la un pret corect, atunci e in regula.

Ati pomenit de anomalii. Care sunt cele mai grave probleme?

S-a ajuns la un nivel in care toti vobim despre  criza si ne pricepem. In acest moment parca orice restaurant si-a facut un titlu de glorie din a pune iepurasi de criza, meniuri de criza... E o mica trasnaie! Nu sunt de acord cu ea, dar este strategia de marketing a multor restaurante.

Si are succes?

Uneori da, alteori ba. Eu am vazut restaurante goale pe care e afisat mare: "Veniti sa mancati la noi. Mancarea va costa mai putin decat acasa!" Faptul ca restaurantul e in continuare gol arata ca acel anunt nu a avut succes. Se dovedeste ca nu pretul mic este factorul de succes, ci pretul corelat cu calitatea produsului.

Tocmai a intrat pe piata Marius Ghenea cu cafenelele Testa Rossa. Publicul coincide cu cel al cafenelelor dumneavoastra, Cafepedia. Este unul suficient de mare pentru toate localurile care vor intra pe aceasta zona? Va afecteaza direct intrarea in joc a unor lanturi concurentiale?

Este loc pe piata, enorm! Inca nu avem o concurenta reala. Fata de acum 10 ani, sunt de 10 ori mai multe restaurante si inca mai este loc de alte sute si mii. Nu asta este problema. Trebuie sa ai ce sa oferi, sa stii sa-ti targhetezi clientii.

Majoritatea investitorilor, anul acesta, isi lasa proiectele in stand by. Tocmai ati deschis o cafenea in Iasi. Mergeti la risc sau e o strategie?

Este mai greu decat anul trecut. Sunt de acord si n-are rost sa mintim. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne ascundem intr-un colt" Aoleu ce fac?!". Atat timp cat poti si evaluezi corect, merita sa te dezvolti. Poti gresi, dar nu exista business fara risc.

100 000 este totusi o suma mare. Ati luat finantare de la banci sau ati avut lichiditati?

Folosim fonduri interne.

Investiti astazi 100 000 de euro intr-o cafenea, dar de la ce investitie ati pornit acum 10 ani cand ati inceput?

Acum 10 ani, primul restaurant a pornit de la 40 000 de $, din care, recunosc, banii mei erau 10 000. Restul, nu mai tin minte cum m-am descurcat atunci.

Serviciile integrate sunt la moda. V-ati gandit sa va implicati in segmentul de distributie sau de furnizare?

Fiecare business are bune si rele. Poate fi o solutie sa incerci sa faci totul, dar iti asumi nu numai beneficiile ci si riscurile si, uneori, balanta poate sa incline in alta directie. E bine sa faci ceea ce stii, cu atat mai mult in momente grele. Culmea este ca, foarte multe companii isi reduc activitatea exact pe business-ul principal, acolo de unde au cel mai mare profit.

Marius Ghenea declara in toamana anului trecut ca aceasta perioada de criza este un moment foarte bun pentru a prelua competitorii cu probleme. V-ati gandit sa abordati o astfel de strategie?

Nu m-am gandit la asta. Acum este usor sa gasesti un spatiu bun, deoarece criza le-as scos pe piata, ba mai mult, a reglat si chiriile. Din punctul acesta de vedere, locatia poate fi gasita si altfel decat prin preluarea unui concurent. Pe de alta parte, daca exista psibilitatea unui business bun, de ce sa nu-l faci?

Ce planuri aveti pentru 2009?

Ca incasari, targetul cel mai pesimist este de a ne conserva incasarile. Incercam sa ne deschidem alte cafenele si alte restaurante.

 

Intra pe Biztube, primul video-portal de business din Romania, ce reuneste interviuri de marca cu greii din lumea afacerilor si stiri economice de ultima ora.

Cum obții o întâlnire cu bărbatul de 1.500 de miliarde de dolari: Ai nevoie de o idee și un om
Cum obții o întâlnire cu bărbatul de 1.500 de miliarde de dolari: Ai nevoie de o idee și un om
Marii bogătași și finanțatori de la New York, Londra sau Hong Kong tânjesc chiar pentru o întâlnire de doar 10 minute cu unul dintre cei mai căutați bărbați din Orientul Mijlociu....
Qualcomm, acuzată că a manipulat rezultatele platformei X Plus
Qualcomm, acuzată că a manipulat rezultatele platformei X Plus
Qualcomm a anunțat recent lansarea noii platforme Snapdragon X Plus, destinată laptopurilor, promițând performanțe remarcabile, durată extinsă de viață a bateriei și capacități avansate...
#business, #cafenea, #cafepedia, #la, #mahu, #mama, #restaurant, #trotter , #Lideri