Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

SFATURI DE LEADERSHIP

Fostul sef Microsoft Romania te invata cum sa fii un lider, nu un manager

Fostul sef Microsoft Romania te invata cum sa fii un lider, nu un manager


Fostul sef Microsoft Romania, Silviu Hotaran, te invata cum sa adaptezi afacerea la criza si cum sa iti rafinezi abilitatile de manager.

Crede ca adevaratii lideri sunt cei care stiu sa descopere oportunitati si cei care nu cad in plasa sindromului "one man show", unul dintre cei mai nocivi factori pentru business.

Silviu Hotaran este in prezent Managing Director la GKTI Semper si a devenit "antreprenor in educatie", in 2009, dupa ce a deschis aceasta firma. El compara
situatia din Romania cu un proverb englezesc: "common sense is not common". Cu alte cuvinte, desi cei mai multi manageri stiu ce ar trebui sa faca, prefera sa se concentreze pe rezultatele imediate, fara sa ia in calcul ca o "atitudine de dictator" dauneaza afacerii pe termen lung.



Managerii adevarati gasesc oportunitati pe timp de criza

In cel de-al cincilea an calendaristic de criza, managerii s-au adaptat la contextul economic si incearca sa gaseasca noi oportunitati de afaceri.

"Cand apare o situatie neprevazuta poti sa schimbi situatia existenta in favoarea ta. Acesta este lucrul pe care din ce in ce mai multi manageri si antreprenori incearca sa il faca. In orice caz, managerii care rezista pe timp de criza in niciun caz nu isi schimba comportamentul si nu revin mai deprimati sau suparati. Ei sunt cei care vad in criza oportunitati. Acum cred ca este momentul sa vedem si care sunt povestile de succes", spune Hotaran.



Motivarea angajatilor, Cutia Pandorei

Intr-o perioada in care se vorbeste tot mai mult de restructurari, reduceri de personal si scaderi de buget, motivarea angajatilor pare tot mai problematica. In realitate, lucrurile sunt mult mai simple, iar managerii au cateva solutii simple, la indemana, spune fostul sef Microsoft Romania. In linii mari, manageri trebuie sa isi cunoasca angajatii si sa le ofere acestora oportunitati de dezvoltare.

"Ca sa putem sa motivam pe cineva trebuie, in primul rand sa il cunoastem. Intrebarea fundamentala la care managerii trebuie sa raspunda este daca le pasa ori nu de cei din jur. Un factor motivational exceptional este sentimentul ca te dezvolti alaturi de un manager. La fel de important este sa ii implici pe angajati in luarea deciziilor", spune Hotaran.

Managerii ar trebui sa isi puna urmatoarea intrebare : Cine face cele mai multe lucruri in echipa pe care o conduce? "Daca raspunsul mandru este "eu", atunci, cel mai probabil acel manager nu se afla in pozitia potrivita", precizeaza specialistul.
Un alt exemplu pe care directorul firmei GKTI Semper Human il da managerilor este planul de succesiune. "Pregatesti pe cineva sa te inlocuiasca? Daca da, felicitari, daca nu, mai avem de lucru".



Ce il deosebeste pe un lider de un manager

De multe ori, se face distinctia intre un lider capabil sa conduca un business pe baza unei strategii pe termen lung si un manager orientat, mai degraba, catre rezultatele imediate. Un lider ar trebui sa conduca prin exemplul personal si sa dea dovada de echilibru in toate actiunile pe care le intreprinde.

"Un lider trebuie sa fie un exemplu personal. Nu poti sa inspiri pe cineva, daca nu dai un exemplu personal. Am auzit managerii care spun "eu nu imi permit sa ii cer unui om din echipa mea ceva ce eu nu pot sa fac".

Nu acesta este exemplul personal, ci dimpotriva. De asemenea, un lider ar trebui sa creeze un mediu in care gresela nu este un pacat capital, ci mai degraba o cultura in care invatatul din greseli este un demers comun acceptat. Nu in ultimul rand, un lider trebuie sa le ceara angajatilor sai lucruri pe masura potentialului lor.



Sindromul one man show, nociv pentru companii

Cele mai multe companii din Romania par sa sufere de sindromul "merge si asa". Cultura aceasta dezvoltata mai mult sau mai putin intetionat dauneaza grav profitului si afecteaza performantele companiei pe termen lung. In Romania sunt mult manageri care se bazeaza pe autoritate ca sa obtina rezultate si in multe echipe, recunosti acelasi tipar: one man show.

"Sunt sefii care le spun celorlalti ce sa faca. Se obtin rezultate, intr-adevar, dar asa cum am spus vorbim de cultura lui "merge si asa". Un asemenea comportament limiteaza rezultatul la capacitatea unui singur creier si nu foloseste la maxim potentialul echipei. Intr-un mediu de afaceri competitiv, un asemenea comportament face ca succesul afacerii sa nu fie deloc sustenabil.

Pe de alta parte, o echipa condusa bine se recunoaste usor daca oamenii zambesc, discuta si au o lipsa "sanatoasa" de respect fata de autoritate. "Informatia circula transparent si exista rezultate. Cand un lider este respectat, o serie de elemente din comportamentul lui sunt copiate si de subalterni, cum ar fi ticuri verbale sau gesturi.



Cele mai frecvente greseli pe care le fac managerii

Criza a pus si mai multe presiune pe managerii, iar lista de provocari pe care le intampina sefii companilor pe piata locala si nu numai a crescut. Din cauza acestei presiuni,directorii si reprezentantii conducerii tind sa faca mai multa greseli.

"Din punctul meu de vedere, una dintre cele mai frecvente greseli este ca nu managerii nu au in jurul lor asa numitii "stalpi de incredere" si iau singuri deciziile importante. Suntem invatati ca trebuie sa fim cei mai buni, iar in modelul educational din Romania se recompenseaza performanta individuala. Succesul in viata nu se obtine individual. Managerii trebuie sa isi faca un business plan si sa aleaga cu grija partenerii de afaceri".



Trei pasi care garanteaza succesul unei afaceri in criza

Oamenii pe care sa te poti baza sunt vitali in orice afacere, cu atat mai mult pe timp de criza. Datorita performantelor si implicarii lor in business, pot veni cu o solutie salvatoare. Silviu Hotaran recomanda managerilor sa se inconjoare de angajati competenti dar si de parteneri pe masura.

"Pe timp de criza, as vrea sa am in jurul meu oameni in care sa am incredere si pe care sa ma pot baza. Apoi as vrea sa inchei un numar de parteneriate si, in al treilea rand, oricat ar parea de ciudat, as vrea sa contruiesc cateva alternative la directia principala pe care vreau sa ma concentrez".

Fostul sef Microsoft Romania iti recomanda sa ai minim doua trei alternative, care sa iti permita sa iti largesti businessul si sa nu depinzi de o serie de factori prestabiliti.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3281 ori