Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Laurentiu Lazar, expert HR: O cariera de succes nu este conditionata de orele suplimentare

Laurentiu Lazar, expert HR: O cariera de succes nu este conditionata de orele suplimentare
Alternanta timpului de calitate alocat profesiei cu timpul petrecut acasa in familie, cu prietenii si cu hobby-urile noastre este cheia unei energii puternic pozitive si mobilizatoare, care se intoarce ca un bonus in absolut toate activitatile noastre profesionale si private.

Ritmul halucinant pe care il impunem in viata profesionala este doar o optiune, de vreme ce succesul in cariera nu depinde de dimensiunea sacrificiilor pe care le facem pe plan personal, ci din contra, de echilibrul pe care reusim sa il cream intre aspectele importante din viata noastra, explica Laurentiu Lazar, Business Development Manager, BIA Human Resource Management.

"Este imbucurator faptul ca si in Romania, asistam la un proces de schimbare de paradigma organizationala. Vechea paradigma traditionalista percepea munca si viata personala ca doua domenii competitive, in care castigul dintr-un domeniu avea drept consecinte pierderea in celalalt domeniu", a spus expertul BIA, in cadrul unui interviu acordat Business24.

Cat de stransa este relatia cariera de succes-ore suplimentare?

Orele suplimentare nu sunt o conditie sine qua non pentru o cariera de succes. Mai degraba, trebuie sa fim atenti in a pastra un echilibru pe cele trei paliere: timpul investit in sarcinile de munca si in cele personale, gradul de implicare emotionala in aspectele profesionale si in cele personale si nivelul de satisfactie la locul de munca si in familie.

Este imbucurator faptul ca si in Romania, asistam la un proces de schimbare de paradigma organizationala. Vechea paradigma traditionalista percepea munca si viata personala ca doua domenii competitive, in care castigul dintr-un domeniu avea drept consecinte pierderea in celalalt domeniu.

Daca luam in considerare doar aspectele organizationale, dezechilibrul dintre viata profesionala si cea personala afecteaza angajatul, familia acestuia, precum si organizatia in care munceste. In plan individual, dezechilibrul produs are ca efecte directe scaderea performantei profesionale si cresterea problemelor de sanatate fizica si emotionala a angajatilor. La nivelul organizatiei, acest lucru se manifesta prin scaderea productivitatii, cresterea absenteismului si a numarului persoanelor care demisioneaza.

Noua paradigma organizationala incurajeaza stabilirea unor relatii de colaborare intre angajat si manager in atingerea obiectivelor profesionale si personale cu beneficii atat pentru business, cat si pentru viata personala a angajatilor si managerilor.

Cand suntem oficial exploatati la serviciu: ce spune Codul Muncii?

Legislatia din tara noastra reglementeaza cazurile care pot crea premise pentru situatiile de "exploatare". Astfel, Constitutia Romaniei reglementeaza durata normala a zilei de lucru, in medie de 8 ore pe zi si interzice munca fortata.

Codul Muncii mentioneaza drepturile angajatului privind acordul sau dezacordul legat de efectuarea muncii suplimentare, dreptul de a beneficia pentru munca suplimentara prestata fie de ore libere platite in urmatoarele 60 de zile de la efectuarea muncii, fie de un spor la salariu, corespunzator duratei de ore suplimentare.

De asemenea Codul Muncii stabileste durata maxima a saptamanii de lucru si a repausului saptamanal.

Cum putem evita sarcini care ne supraincarca programul de lucru, fara sa deterioram relatia cu superiorii?

Sarcinile care ne supraincarca programul de lucru au diverse cauze care de multe ori devin frecvent surse de conflict. Fara a fi exhaustivi, cele mai frecvente cauze tin de specificul locului de munca, de ambiguitatile de roluri si implicit de responsabilitatatile de la locul de munca. Alte cauze sunt de natura personala si tin de perspectiva respectului de sine si a aspiratiilor profesionale, de perfectiunea in munca sau de alte probleme de natura emotionala.

In aceasta categorie mai putem include si necesitatile ce decurg din rolul din familie privind asigurarea de resurse financiare sau materiale, de mentinerea si sustinerea relatiilor interpersonale sau de implicarea in cresterea si educarea copiilor. A gestiona toate aceste cauze inseamna in primul rand sa le constientizam si sa stabilim care dintre ele sunt prioritare pentru noi.

In al doilea rand, cred ca trebuie sa existe o informare de ambele parti-angajat si manager, privind atat rolurile si responsabilitatile de la locul de munca, dar si a celor din afara acestuia. In final, managerii organizatiei trebuie sa urmareasca imbunatatirea permanenta a performantelor angajatilor si a organizatiei/companiei, in acelasi timp cu atingerea obiectivelor personale ale angajatilor.

Cum va explicati paradoxul evidentiat de statisticile europene, si anume faptul ca productivitatea angajatilor din Romania lasa de dorit, desi se numara printre europenii care presteaza cele mai multe ore suplimentare?

Legat de relatia productivitate/ore suplimentare pe angajat cred ca trebuie avute in vedere doua aspecte. Daca lucrezi intr-o organizatie care nu este foarte eficienta, poti face ore suplimentare ajungand sa stai peste program si sacrificandu-ti timpul personal. Angajatii devin astfel victime ale unui sistem care are vicii de functionare, de planificare, de conducere si implicit de productivitate.

Pe de alta parte, daca cele 8 ore zilnice de munca sunt folosite de angajati in cu totul alte scopuri decat pentru sarcinile de lucru, fiind necesare ore suplimentare pentru realizarea acestora atunci putem vorbi de o productivitate care lasa de dorit.

Care este sfatul dumneavoastra pentru cei care isi doresc sa atinga un echilibru intre viata personala si cea profesionala?

Vorbim aici despre o stare iar modul in care o resimtim, o atingem, poate sa difere mult de la o persoana la alta. Sigur ca in fond nevoile ce stau la baza atingerii starii de echilibru sunt aceleasi insa dozajul este diferit pentru fiecare dintre noi. Depinde de cat de mare este nevoia fiecaruia, fie de manifestare si implinire profesionala, fie de traire, dezvoltare si multumire personala, fie de expunere si relationare sociala. Asa incat, in primul rand sa tinem minte ca nu exista neaparat o reteta, cu pasi de urmat spre echilibru. Suntem diferiti iar echilibrul este profund personal.

Totusi, sunt cateva cadre de care putem tine cont. Mai important decat timpul alocat fiecarui aspect al vietii noastre este calitatea acestui timp, atat in profesia noastra, cat si viata personala. Un timp de calitate petrecut la serviciu ne influenteaza puternic viata de acasa si invers.

Multumirea, recunoasterea si implinirea profesionala, alegerea unui job care ne reprezinta, complianta cu valorile noastre, creeaza stratul fundamental pentru un echilibru in intreaga noastra viata. Totodata, alternanta timpului de calitate alocat profesiei cu timpul petrecut acasa in familie, cu prietenii si cu hobby-urile noastre este cheia unei energii puternic pozitive si mobilizatoare, care se intoarce ca un bonus in absolut toate activitatile noastre profesionale si private.

Apoi, ceea ce conteaza cu adevarat este sa invatam sa ne observam pe noi insine, sa ne ascultam intuitia si sa ne obisnuim sa facem asta. Vom sti cu siguranta care aspect al vietii noastre este sursa dezechilibrului in care ne aflam la un moment dat si vom sti totodata si care este solutia, ce avem de facut pentru balans. Este posibil ca solutia sa ne creeze disconfort, sa nu ne convina, sa opunem rezistenta, insa, cu incredere si indrazneala de ce nu, putem ajunge la starea de confort pe care numai echilibrul interior ne-o poate da.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3941 ori