Ascultarea activa - 5 pasi pentru a deveni un ascultator mai bun

Sambata, 13 Iulie 2013, ora 00:00
5313 citiri
Ascultarea activa - 5 pasi pentru a deveni un ascultator mai bun

Vi s-a intamplat vreodata sa vorbiti cu cineva si sa simtiti ca persoana respectiva nu va asculta cu adevarat, avand atentia indreptata de fapt in alta parte - spre laptop sau telefon, incercand sa rezolve mai multe sarcini in acelasi timp?

Sau ati intalnit persoane care in loc sa va asculte pe voi si ce aveti de spus - indreapta discutia catre problemele lor, catre o situatie similara cu care s-au confruntat ei in trecut?

Sansele ca raspunsurile la aceste intrebari sa fie pozitive sunt destul de mari daca ne gandim la numarul de gadget-uri care ne inconjoara, viteza cu care se intampla lucrurile in business, agendele incarcate, nerabdarea noastra si poate lipsa abilitatilor de a asculta eficient.

Multi dintre noi consideram ca suntem buni ascultatori - la locul de munca, cu prietenii sau familia. Daca i-am intreba pe cei din jur (puteti face un test), s-ar putea ca feedback-ul lor sa nu fie la acelasi nivel cu cel perceput de noi insine. Realitatea, fie ca ne place sa recunoastem, fie ca nu, este ca de cele mai multe ori nu acordam suficienta atentie abilitatilor de ascultare.

Dar de ce este important sa stim sa ascultam intr-un mediu de afaceri in care primeaza rezultatele, profitabilitatea, performanta si alti indicatori similari?

Va invit sa va ganditi la o persoana pe care o considerati a fi un bun ascultator; cum va simtiti atunci cand vorbiti cu acea persoana? Poate printre raspunsurile voastre se afla cuvinte cum ar fi incredere, respect, atentie (neimpartita), sprijin real, o conexiune speciala. Acest lucru se repeta ori de cate ori ascultam intr-un mod eficient.

Relatiile se imbunatatesc, comunicarea devine mai fluida, increderea in cadrul organizatiei creste, problemele si conflictele se rezolva mai repede, iar gradul de inovatie si impartasire a ideilor bune creste.

Ascultarea este importanta fie ca vorbim de relatia manager - subordonat sau de o relatie comerciala, de vanzare sau de constructie a unui parteneriat. Doar printr-o ascultare activa vom putea intelege cu adevarat pe cel cu care comunicam si astfel sa cream un climat de incredere ce favorizeaza cooperarea si comunicarea.

Fara ascultare si incredere cum am putea pasi intr-un spatiu in care celalalt sa ne asculte propunerile si solutiile? Mai intai trebuie sa facem noi un pas si sa il ascultam pentru a ne castiga credibilitatea ca un partener de incredere (in engleza trusted advisor).

Iata cum o abilitate aparent neinsemnata influenteaza intr-un mod puternic relatiile din cadrul unei organizatii, cat si rezultatele si performanta acesteia. Prin urmare - cum am putea sa devenim niste ascultatori mai buni? V-am pregatit mai jos cateva idei care sper sa va ajute.

1. Acorda atentie limbajului nonverbal

Probabil stii deja ca limbajul nonverbal este foarte important in modul in care comunicam - atat pentru a intelege ceea ce transmite interlocutorul, cat si pentru a constientiza ce transmiti tu. Invata sa "citesti" indiciile generate de comportamentele non-verbale care iti spun sa incepi, sa continui, sa mergi mai departe sau sa te opresti intr-un dialog. Fii atent la chip, ochi, maini, picioare si pozitia corpului.

Daca persoana din fata ta este incordata, este excesiv de tacuta, casca, se uita in alta parte, sta departe de tine - poate ar fi cazul sa te opresti; probabil nu esti in directia buna. Daca in schimb interlocutorul tau are un chip zambitor, prietenos, aprobator, bratele sunt relaxate si deschise, exista un contact firesc in privire - mergi mai departe, esti pe drumul cel bun!

2. Adreseaza intrebarile potrivite fara a interoga

Ascultarea eficienta presupune adresarea de intrebari - lipsa intrebarilor poate fi un indiciu pentru dezinteres sau o ascultare la nivel superficial. Insa evita sa cazi in capcana opusa - un tir de intrebari care sufoca, indeparteaza sau chiar ataca. Foloseste intrebari deschise pentru a incuraja comunicarea si creativitatea, de exemplu "De ce crezi asta?" sau "Cum ai rezolva aceasta problema?".

Apeleaza la intrebarile inchise pentru a limita conversatia sau a obtine o informatie specifica: "Esti de acord sa ne oprim acum si sa luam o decizie?". Intrebarile de indemn te ajuta sa incurajezi celalta persoana sa mearga mai departe: "Poti sa imi spui mai multe despre aceasta situatie?".

3. Oglindeste sentimentele celui pe care il asculti

Oamenii iau decizii si reactioneaza fiind influentati intr-un mod puternic de emotii. Si da, acest lucru se aplica clientilor, subordonatilor sau managerilor! Este important sa stim sa surprindem emotiile vorbitorului - asa cum le percepem noi - intr-un mod atent si plin de delicatete.

Un exemplu ar putea fi sa afirmi "Mi se pare ca esti nervos. Este adevarat? Ai vrea sa purtam aceasta discutie maine?" sau "Te vad ca esti bucuros pentru acest rezultatele obtinute. Asa este? "

4. Mentine coerenta si subiectul asupra persoanei care vorbeste folosind parafrazarea si rezumarea

Parafrazarea te ajuta sa nu muti discutia asupra ta (da, este tentant!), dar mai ales sa arati ca ai inteles sensul din spatele cuvintelor. Expune cu ajutorul cuvintelor si frazelor folosite de vorbitor ceea ce s-a spus: "As vrea sa ma asigur ca am inteles ce ai spus. Esti de parere ca... Este corect?" Aici cheia este sa nu rastalmacesti cuvintele si sa le dai o alta interpretare.

Rezumarea te va ajuta sa arati ca ai inteles concluziile unei discutii mai lungi sau mai complexe. Pentru rezumare nu este important sa folosesti aceleasi cuvinte, mai degraba sa fii atent la ideile principale si ordinea a ceea ce s-a spus. "Esti de acord sa stabilim pasii urmatori? Din ceea ce am discutat concluziile principale ar fi..."

5. Practica prezenta, acorda intreaga ta atentie persoanei pe care o asculti

Ascultarea nu este un proces pasiv, ci este unul activ care necesita atentie si concentrare, cat si spatiu creat pentru persoana care vorbeste. Imaginati-va un pahar cu apa in care turnam si turnam apa; la un moment dat daca am continua apa s-ar revarsa. Asa facem si noi atunci cand nu ascultam - nu mai avem "spatiu interior" pentru ceilalti.

Cum ar fi daca ai renunta la lucrurile care te distrag (telefon, laptop) atunci cand vrei sa ai un dialog de buna calitate cu cineva? Cum ar fi sa te pui in "papucii" celeilalte persoane pentru a putea empatiza cu situatia lui/ ei? Oare cum ai putea sa diminuezi vocea interioara care te impiedica sa-l auzi la modul real pe cel din fata ta?

Cum ar fi sa-ti faci timp pentru oamenii din jur (chiar prin a-l rezerva in agenda ta), astfel incat sa ii poti asculta cu adevarat? Sau sa iti creezi "oaze" de liniste personala prin care sa dobandesti acel spatiu necesar pentru a-i putea asculta pe ceilalti si problemele cu care se confrunta?

Poate parea complicat, dar ascultarea, ca orice abilitate, poate fi exersata si invatata. Incepeti pas cu pas, alegeti-va un aspect unde stiti ca aveti nevoie de "slefuire" si gasiti-va un partener in acest proces de invatare.

Va invit sa explorati pe cont propriu modalitati prin care puteti deveni un ascultator mai bun si cai prin care sa acordati intreaga voastra atentie celui de langa voi. Cred ca rezultatele in ceea ce privesc relatiile cu ce din jur nu vor intarzia sa apara. Mult succes!

Georgeta Bora

Senior Learning Consultant

Human Invest

Bugetarii din Capitală care vor avea salarii mai mari. Majorări prioritare pentru cei fără studii superioare
Bugetarii din Capitală care vor avea salarii mai mari. Majorări prioritare pentru cei fără studii superioare
Consiliul General al Capitalei a aprobat vineri majorarea salariilor de bază pentru funcţiile din cadrul aparatului de specialitate al primarului general şi din cadrul serviciilor şi...
BNR și-a dat avizul pentru a fi apărătoarea consumatorilor în relația cu băncile, Sindicat: „Măsura va duce la scăderea protecției consumatorilor”
BNR și-a dat avizul pentru a fi apărătoarea consumatorilor în relația cu băncile, Sindicat: „Măsura va duce la scăderea protecției consumatorilor”
Banca Națională a României (BNR) și-a dat avizul vineri, 29 martie, pentru o propunere legislativă care ar muta în sarcina băncii centrale protecția consumatorilor în relația cu...
#ascultarea activa management, #cum sa asculti, #coaching ascultare, #Georgeta Bora Senior Learning Consultant , #Cursuri pentru manageri