Arata ca stii despre ce vorbesti: Despre dictie, incredere si atitudine de luptator, cu Mihaela Tatu

Sambata, 07 Februarie 2015, ora 00:00
6677 citiri
Arata ca stii despre ce vorbesti: Despre dictie, incredere si atitudine de luptator, cu Mihaela Tatu

Modul in care sustii un discurs este foarte important, de la deschiderea diafragmei pana la modulatia vocii si zambetul pe care-l afisezi. Teoria se aplica si in situatiile in care esti fata in fata cu cineva si incerci sa vinzi sau sa negociezi ceva.

Spre exemplu, un ritm dinamic, cu zambet pe buze si un discurs cu momente de scurte de umor este mai eficient si de dorit, decat o voce puternica, pe un ritm plat, cu o vorbire infundata, care trece peste vocale si da impresia unei "rostogoliri" de sunete.

Argumentele vin chiar de la Mihaela Tatu, realizator, prezentator si producator de emisiuni radio-tv, care acum s-a dedicat cursurilor de dezvoltare personala si a devenit un trainer acreditat.

Specialistul vorbeste intr-un interviu acordat Business24 despre tehnici ale vorbirii si dezvaluie mici secrete care tin de modul in care te percepi pe tine insuti, atunci cand tii un discurs

Care este, in primul rand, legatura intre atitudine, dictie si vanzari?

Toti cei trei factori: atitudinea, dictia si vanzarile se cuprind si se genereaza unul pe celalalt.

In vanzari, o atitudine potrivita cuprinde si o exprimare coerenta, carismatica si o dictie clara, corecta gramatical, cu un vocabular bogat, inserat si cu expresii creative pe langa cele concrete.

Asadar o atitudine corecta, prietenoasa, increzatoare, cu o focusare strict pe nevoile clientului si o dictie, frazare, ritm potrivit si volum corespunzator genereaza si faciliteaza procesul de vanzare.

Iar numitorul comun al celor trei este "arta livrarii formei discursului", concretizata intr-un curs pe care chiar eu il sustin.

Ce intelegeti prin "exprimarea unui invingator"?

Sincera sa fiu expresia nu ma incanta. In "exprimarea unui invingator" nu gasesti numai incredere in fortele proprii si strigatul mut al efortului sustinut si al experientei acumulate. Gasesti de multe ori si trufie si suficienta.

Mai degraba mintea, ratiunea si interiorul meu, rezoneaza cu "exprimarea si atitudinea unui luptator". Acolo intalnesti generozitatea celui care a experimentat, a esuat si a luat-o de la capat, increderea in gandirea si fortele proprii, generozitatea gestului si a tonului, cu alte cuvinte, gasesti liderul.

Vocabularul este cel al unui intelept si cunoscator al domeniului in care activeaza, ritmul este mai calm, pozitia corpului este deschisa spre a impartasi.

Poate ati observat ca oamenii cu adevarat valorosi au incredere in ei si in ceea ce stiu si experimentat, vorbirea este clara si coerenta, contactul vizual este direct si ferm isi gestioneaza emotiile si gesturile, au un soi de relaxare a celui care "stie despre ce vorbeste". Dar aceasta este strict parerea mea dupa o experienta de-o viata.

Ne puteti dezvalui unul dintre secretele pentru a avea o dictie mai buna?

Nu unul, ci mai multe, care nu sunt secrete pentru un cunoscator. Si nu numai pentru dictie, dar pentru vorbire in general, care implica si ritmul, vocea.

Igiena aparatului de vorbire, incalzirea vocii dimineata, "folosirea" zambetului in vorbire, respiratia profunda de diafragma, deschiderea gurii la rostirea vocalelor. Acestea sunt doar cateva dintre lucrurile despre care vom vorbi la training-ul din 25 februarie.

Ce-i drept, dictia ne ajuta sa ne pastram siguranta in fortele proprii - pentru ca momentul in care ne auzim vorbind poate avea un puternic impact emotional asupra noastra, ca vorbitor. Asadar, pe langa exercitii de dictie, ce altceva ne recomandati pentru a ne pastra increderea in propria persoana in momentul in care vorbim, fie in public, fie fata-in-fata.

In povestea dictie-incredere in fortele proprii, exista o reciprocitate. Cum spuneam, se genereaza una pe cealalta. O dictie si vorbire buna, clara duce la cresterea increderii in tine. Pe de alta parte, atunci cand ai incredere in tine, esti sigur pe tine, vorbirea ta este mai asezata, armonioasa, echilibrata.

Dar oamenii in general se focuseaza pe continut. Se concentreaza pe ceea ce spun si mai putin pe cum spun. De aceea sunt multi vorbitori in public care fac greseli elementare atunci cand tin un discurs, care de multe ori pierd audienta tocmai pentru ca nu stapanesc forma livrarii discursului.

Pentru care nu conteaza ritmul, volumul, intonatia si frazarea, cum modulezi vocea, cum treci de la voce de piept la cea de gat, dar mai ales cum respiri.

Conteaza sa spuna ceea ce au de spus cat mai repede, ca sa scape de pe scena. Au mai bifat un lucru.

Apoi invatamantul din Romania nu are in programa materia Oratorie, care este obligatorie in tarile civilizate.

Asadar:

- Un om informat este un om puternic. Lectura si o cultura generala consistenta, duce la cresterea increderii pe care o ai in tine, in orice situatie, in orice dialog.

- o respiratie profunda, de diafragma, ajuta la oxigenarea creierului si gestionarea emotiilor.

- daca omul din fata ta iti cauta prezenta si un dialog cu tine, inseamna ca te place si isi doreste compania ta. Adica doar tu poti sa ii oferi timpul de calitate pe care si-l doreste. In concluzie, esti o fiinta deosebita in acel moment pentru interlocutor.

- indiferent de interlocutor sau subiectul de discutie, nu iti uita zambetul discret acasa. In primul rand genereaza o vorbire corecta si apoi carisma.

- sa nu uiti ca daca urci pe o scena si vorbesti unor oameni este pentru ca tu ai sa le dai lor niste informatii importante. Si in acel moment doar tu poti face asta. Asa ca transmite clar si ferm.

- increderea in tine nu vine si pleaca dupa cum bate vantul. Incredere in tine ai sau nu ai. Ca nu ai (incredere - n. red) in informatiile pe care le detii intr-un domeniu, este altceva. Te documentezi.

Dar increderea in tine este un mare atribut al tau.

Sunetul vocii are o rezonanta in urechea vorbitorului si o alta in urechea auditoriului. Cum facem sa gasim o nota potrivita pentru ambele instante?

Nu pot sa impartasesc exercitii in scris, atat timp cat cel care citeste nu poate face diferenta intre vocea lui de piept, de gat si de cap. Mai intai are loc constientizarea, iar dupa, folosirea cu treceri armonioase si in functie de situatie, de la un registru vocal la altul.

Ce este important sa se stie este faptul ca vocea este un element individual, asa cum este si amprenta. Ca ea este cea care ne tradeaza toate starile. Dar absolut toate. De la emotie, la exaltare si de la tristete, la furie ascunsa sau boala.

Pentru un vorbitor este necesar sa stie ca o voce mica, dar cu o modulatie armonioasa, intr-un ritm dinamic si o dictie clara, cu zambet pe buze si un discurs cu momente de scurte de umor este mai eficienta si de dorit, decat o voce puternica, pe un ritm plat, cu o vorbire "in gura", infundata, care trece peste vocale si da impresia unei "rostogoliri" de sunete, careia ii lipseste zambetul, care contine multe cuvinte nearticulate, din care rezulta o lipsa de incredere in ceea ce spune.

Iar daca pe acest fond discursul este plin de cifre, grafice si date, fara momente de "rupere", pierderea audientei este iminenta.

Ce alte secrete vor avea de descoperit cei care doresc sa va intalneasca la urmatoarele seminarii de dictie, atitudine si vanzari?

Nu sunt secrete, sunt niste metode pe care eu le-am folosit timp de 22 de ani si mai bine, in vorbirea in fata microfonului, camerei, miilor de oameni. Motiv pentru care am si luat locul doi pe tara pentru cea mai buna voce radiofonica feminina, in cadrul Zilelor Marconi.

- In primul rand vor invata cum sa-si gestioneze emotiile cand vorbesc in fata unei audiente.

- Cum sa-si folosesca mainile in asa fel incat acestea sa "faca parte din corp"; Cum sa iti folosesti corpul intr-un discurs.

- Care sunt formele de energie pe care sa le foloseasca intr-un discurs si cum sa le foloseasca.

- Cum sa rostesti cuvintele si cum sa modulezi vocea, cum sa frazezi si ce ritm sa folosesti pentru a capta atentia, pentru a nu pierde audienta si pentru a avea credibilitate in fata unui public mai varstnic. Mai ales atunci cand tu esti un vorbitor sau un vanzator tanar.

- Cum sa gestionezi un client "dificil", cu toate ca nu exista asa ceva;

- Cum sa iti structurezi un discurs ca sa capteze atentia publicului;

- Care sunt cele mai simple metode prin care poti avea o dictie clara;

- Cum sa punctezi cuvintele cheie dintr-o fraza, in asa fel incat ideile transmise sa ajunga clar si ferm la mintile si inimile ascultatorilor;

- Cum sa respiram corect;

- Cum sa fii convingator in relatia cu clientul.

Si multe, multe alte lucruri pe care doar aflandu-le, constientizandu-le si aplicandu-le, le poti descoperi utilitatea si eficienta.

Si nu uitati, spun asta constant si o repet constant: Indiferent de descoperirile tehnologiei in domeniul comunicarii, vorbirea va ramane cel mai important mijloc de comunicare. Iar daca acolo suntem deficitari, incepem cu stangul din start, orice.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#Mihaela Tatu cursuri dictie, #cursuri dictie, #arta livrarii formei discursului, #curs dictie februarie 2015 , #Cursuri pentru manageri