Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Consiliul Fiscal: Fondul de salarii poate creste cu 5%, iar pensiile cu minim 7% din 2012

Consiliul Fiscal: Fondul de salarii poate creste cu 5%, iar pensiile cu minim 7% din 2012

Fondul de salarii poate creste anul viitor doar cu 5% daca economia va avansa cu 1,5% in acest an si cu 3,9% in 2012, iar pensiile s-ar putea majora cu cel putin 7%, a declarat joi presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, informeaza Mediafax.

"Conform cu tintele deja asumate exista niste plafoane care s-au stabilit pentru cheltuielile de personal pentru 2012, respectiv incadrarea in 7,1% din PIB.

Pe baza ultimei variante a strategiei fiscal-bugetare si legii care reglementeaza plafoanele pentru cheltuieli, putem spune ca exista in acest moment un potential de crestere a fondului de salarii de 5% ca sa ne putem incadra in 7,1% din PIB pentru anul viitor. Evident ca daca avem un PIB mai mare, putem creste mai mult", a spus Dumitru, intr-o conferinta de presa. 



El a precizat ca datele pe care se bazeaza aceste estimari indica rate de crestere economica de 1,5% pentru 2011 si de 3,9% pentru anul viitor.


Dumitru a explicat ca fondul de salarii include numarul de salariati si salariul mediu, ceea ce inseamna ca salariile pot creste cu mai mult de 5% anul viitor daca personalul se reduce. 



 


"Peste acest plafon, de 7,1% din PIB, spatiul fiscal este aproape nul", a spus Dumitru.


In ceea ce priveste pensiile, acestea trebuie indexate cu inflatia plus jumatate din cresterea salariului real.


"Cu probabilitate mare inflatia va fi peste asteptari, probabil ca vom avea o medie a inflatiei de 6-7% pentru tot anul acesta. Ceea ce inseamna ca anul viitor vom avea o majorare de pensii de cel putin 7%, daca mecanismul acesta de ajustare a pensiilor ramane in vigoare si va fi aplicat", a mai afirmat presedintele Consiliului Fiscal.



In plus, el a mentionat ca majorarea pensiilor ar putea fi chiar mai mare daca se va inregistra o crestere in termeni reali a salariilor, ceea ce este mai putin probabil, dar este posibil.


"Probabil ca indexarea care va trebui facuta conform legii pensiilor va fi semnificativa si va presiune pe buget", a aratat Dumitru.


Consiliul Fiscal noteaza ca starea financiara a sistemului de pensii este foarte dificila, cheltuielile bugetare cu pensiile fiind nesustenabile in raport cu contributiile incasate.


"Cresterea numarului de contributori la sistemul de pensii, cresterea varstei de pensionare si alte masuri de reforma sunt absolut necesare pentru cresterea sustenabilitatii sistemului de pensii. Noua lege a pensiilor raspunde in mare parte acestor cerinte, insa pe termen scurt si mediu situatia financiara a sistemului de pensii va continua sa fie o provocare majora", potrivit raportului.


Cheltuielile cu personalul bugetar au crescut semnificativ intre 2005 si 2008, fondul de salarii urcand cu 1,5 puncte procentuale din PIB. In aceeasi perioada, castigul mediu in sectorul bugetar a crescut cumulat cu 63% la suta in termeni reali, majorand discrepanta dintre salariul mediu din sectorul public si cel privat.



Pana in 2010, salariul mediu din sectorul public a fost mai mare decat in sectorul privat, insa reducerea cu 25% a salariilor din sectorul bugetar incepand cu cea de-a doua jumatate a anului 2010 a redus castigul mediu in sectorul public la mai putin decat media din sectorul privat.


Datele din luna decembrie 2010 arata ca salariul mediu brut in sectorul public a scazut de la 2.108 lei in trimestrul doi al anului trecut la 1.701 lei in ultimele trei luni, sub media de 2.013 lei existenta in sectorul privat.


 


Totodata, in perioada 2005-2008 numarul de angajati bugetari a crescut cu aproximativ 170.000, pana la aproximativ 1,4 milioane de persoane. Ulterior, numarul total de angajati in sectorul guvernamental a scazut cu 132.000, la 1,26 milioane persoane, intre sfarsitul anului 2008 si decembrie 2010.


Pentru 2011 si 2012, in cadrul acordurilor cu FMI si Comisia Europeana, Guvernul s-a angajat sa reduca deficitul bugetului general consolidat la 4,4% din PIB in acest an si la 3% din PIB in 2012.


"Reducerea deficitului bugetar la 4,4% in anul 2011 si la 3% in 2012 poate fi realizata, insa este strict conditionata de mentinerea sub control a cheltuielilor bugetare si de absenta unor masuri discretionare de politica fiscala care sa afecteze semnificativ veniturile bugetare", potrivit Consiliului Fiscal.


In opinia Consiliului, riscurile la adresa evolutiei indicatorilor macroeconomici sunt relativ echilibrate, in timp ce balanta riscurilor in ceea ce priveste conduita necesara pentru politica fiscal-bugetara inclina mai degraba pe partea negativa, respectiv spre un deficit bugetar mai mare decat cel proiectat.


"Cele mai mari riscuri pe plan intern se pot materializa daca angajamentul politic pentru procesul de consolidare fiscala scade, pe fondul unor turbulente politice in anticiparea alegerilor programate pentru 2012.


Eventualele derapaje de la o politica fiscal-bugetara stricta (cum ar fi reversarea unor masuri de austeritate implementate deja) pot conduce la depasirea tintelor de deficit bugetar pentru 2011 si 2012 si la deteriorarea perceptiei de risc fata de Romania", potrivit raportului.



In opinia Consiliului Fiscal, politica fiscal-bugetara este adecvata si, daca nu apar derapaje, atingerea tintei de deficit bugetar pentru 2011 este plauzibila.


In ceea ce priveste tinta de deficit bugetar pentru 2012, de 3% din PIB atat dupa standard ESA 95 cat si cash, pare a fi ambitioasa si poate necesita masuri suplimentare de control strict al cheltuielilor bugetare si de imbunatatire a colectarii taxelor, chiar daca activitatea economica este proiectata sa accelereze in 2012.


 


Totodata, anul electoral 2012 reprezinta un risc semnificativ pentru procesul de consolidare fiscala.


Consiliul Fiscal este o autoritate independenta, compusa din cinci membri cu experienta in domeniul politicilor macroeconomice si bugetare, care sprijina activitatea Guvernului si a Parlamentului in procesul de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare, pentru a asigura calitatea prognozelor macroeconomice care stau la baza proiectiilor bugetare si a politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu si lung.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1434 ori