Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Razbunare pentru Schengen? Francezii, alungati de pe Autostrada Soarelui

Razbunare pentru Schengen? Francezii, alungati de pe Autostrada Soarelui

Autostrada Soarelui nu va fi terminata nici in 2011, dupa rezilierea contractului cu compania franceza Colas, care construia tronsonul de autostrada Medgidia-Cernavoda de 20 km. "Este o masura de razbunare impotriva companiilor din Franta. Sunt prea multe coincidente franceze. Dupa ce Franta a votat impotriva intrarii Romaniei in Schengen, a urmat un val de proaste tratamente asupra companiilor franceze", a declarat pentru Bloombiz.ro Ionel Blanculescu, fost sef al Ministerului Controlului, in Guvernul Nastase.

Contractul cu compania franceza Colas, in valoare de 224 milioane de euro, este primul contract incheiat cu un constructor strain de autostrazi pe care statul roman l-a reziliat.

"Este vina constructorilor care dupa ce semneaza contractul gasesc tot felul de tertipuri, de smecherii prin care depun “claim-uri”. De multe ori, constructorii au intarziat cu proiectele. Este adevarat ca am avut probleme cu exproprierea terenurilor, dar acum s-a rezolvat", a declarat pentru Bloombiz, Eusebiu Popa Manea, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.


Pe de alta parte, Ionel Blanculescu spune ca modalitatea in care statul roman trateaza o companie straina este un "barbarism economic".


Analistul financiar crede ca este vorba de o razbunare a statului roman pe Franta, care a refuzat intrarea Romaniei in spatiul Schengen.


"Este o masura de razbunare impotriva companiilor din Franta. Sunt prea multe coincidente. Dupa ce Franta a votat impotriva intrarii Romaniei in Schengen, a urmat un val de proaste tratamente asupra companiilor franceze. Cazul Vinci a fost un caz de top. Iata, acum avem Colas.


Un alt exemplu a fost neacceptarea tehnologiei franceze la constructia reactorului 3 si 4. A plecat GDF Suez, o companie franceza foarte mare care are cifra de afaceri de peste 40 de miliarde de euro, mai mare decat bugetul statului roman", a declarat pentru Bloombiz Ionel Blanculescu, fost sef al Ministerului Controlului, in Guvernul Nastase.


Statul roman, in "conflict" cu francezii?


In opinia lui Siviu Prigoana, francezii nu pot fi buni parteneri de business.


"Din punctul meu de vedere cu francezii am facut cele mai proaste afaceri din toate timpurile.


Francezii sunt comunisti pana in maduva spinarii. Pe mine nu ma prea incanta relatiile comerciale cu Franta fiindca tot timpul am avut numai de pierdut.


Franta a venit, s-a urcat gramada pe noi pe partea de servicii, ne-a luat distributia de apa, de gaze, de energie, lucruri pe care puteam sa le facem noi, romanii.


Nu ii vad ca pe niste parteneri de business", a declarat pentru Bloombiz omul de afaceri Silviu Prigoana.


Potrivit acestuia, infrastructura nu e un impediment atat de mare pe cat este legislatia, care se modifica saptamanal si care "ameteste" investitorii.


Pe de alta parte, Ionel Blanculescu spune ca "legislatia este o creatie a statului", care s-ar putea schimba in orice moment.


"Legislatia este o creatie a statului, daca ea nu merge, inseamna ca statul doreste ca legislatia sa nu mearga pentru ca asta ii avantajeaza pe cei din zona coruptiei. Printr-o ordonanta de urgenta    s-ar schimba lucrurile care nu functioneaza", a adaugat consultantul financiar.


Cu toate ca sectorul infrastructurii rutiere este considerat un motor al cresterii economice, iar subiectul este inclus in fiecare program electoral, Prigoana este de parere ca statul roman ar trebui sa-si indrepte atentia catre infrastructura feroviara.


"Din SUA marfurile se transporta in China pe apa, iar in interiorul Chinei marfurile se transporta pe calea ferata. Cu camioanele se transporta marfuri numai pe distante de 100 de km, nu mai departe fiindca devine nerentabil.


SUA e plina de autostrazi, dar asta nu inseamna ca o duc bine. Recesiunea e pe ei gramada cu toate autostrazile pe care le au", a subliniat Prigoana.


Autostrada Transilvania, un alt proiect nefinalizat


Cei 400 de kilometri de autostrada ar fi trebuit finalizati anul viitor. Pana in acest moment, s-au finalizat 52 de kilometri.


Potrivit lui Eusebiu Popa Manea, solutia Ministerului Tranporturilor a fost concesionarea unei parti din autostrada.


Respectiv, compania Bechtel ar fi urmat sa construiasca pe banii lor autostrada, dupa care timp de 30 de ani s-o aiba in folosinta pentru a-si recupera investitia.


Reprezentantii ministerului nu au primit un raspuns din partea Bechtel.


Neavand buget, statul nu stie cu siguranta cand va fi finalizata Autostrada Transilvania.


"Daca nu o sa ajungem la o intelegere cu Bechtel pentru a lua ei in concesiune un anumit tronson, va fi foarte greu sa finalizam aceasta autostrada", a precizat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor.


Pe de alta parte, directorul de comunicare al Bechtel spune ca pana in prezent compania nu a primit nici o instiintare oficiala cu privire la un posibil parteneriat public-privat.


Mai mult, potrivit reprezentantului constructorului american, statul roman are datorii mari catre Bechtel.


"Exista datorii foarte mari pe care statul le are catre compania noastra pentru lucrarile efectuate anul trecut. In 2010 am finalizat o mica portiune de autostrada, dar banii pentru acele lucrari, peste 100 de milioane de euro,  nu au fost inca primiti", a declarat pentru Bloombiz Bogdan Zgarcitu, director in cadrul Bechtel.


O alta problema in constructia Autostrazii Transilvania au fost exproprierile,


Reprezentantul Bechtel spune ca accesul la teren este foarte dificil. De aceea lucrarile continua intr-un ritm extrem de scazut.


"Nici acum, dupa aproape 7 ani de la inceperea lucrarilor pe cele doua tronsoane Campia Turzii-Gilau si Surplacul de Barcau-Gorj, nu sunt finalizate exproprierile.


In acest moment nu avem acces 100% pe tronsonul 3C din judetul Bihor. Inca mai sunt lucrari de expropriat, utilitati de relocat", a declarat reprezentantul Bechtel, Bogdan Zgarcitu.


Pe de alta parte, reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca exproprierile nu vor mai reprezenta o problema.


Noua lege a exproprierilor permite statului roman sa ofere terenul constructorului pentru a putea incepe lucrarea, odata cu semnarea contractului, potrivit lui Eusebiu Popa Manea.


"Potrivit noii legi, statul ofera un pret proprietarului in functie de teren si vireaza banii intr-un cont la CEC. Daca proprietarul terenului este de acord cu suma, o ridica. In caz contrar, actioneaza statul in judecata, insa lucrarile continua.


Pana acum, daca proprietarul terenului nu era de acord cu suma primita ne actiona in judecata iar noi eram obligati sa stopam lucrarile pana la finalul procesului.


Diferenta este ca acum statul poate incepe lucrarile pe parcursul procesului.


Daca procesul va fi castigat in instanta de proprietar, statul va plati diferenta de bani", a precizat reprezentantul Ministerului Transporturilor.


Referitor la problema exproprierilor, Blanculescu spune ca sistemul nu functioneaza din cauza statului.


"La noi, exproprierea nu functioneaza pentru ca este pe interese. Atunci cand expropriezi, trebuie sa ai grija sa nu prinzi anumite terenuri, de aceea unele proiecte dureaza foarte mult iar companiile straine pleaca din Romania".


Potrivit consultantului financiar, in raportul Curtii de Conturi in anul 2009 s-au constatat 10 miliarde de euro bani ilegali proveniti din infrastructura. Acum 3 ani, cheltuielile ilegale pe zona infrastructurii au fost in valoare de 9 miliarde de euro.


In opinia acestuia, toate aceste "barbarisme economice" impotriva companiilor franceze vor implica statul roman in nenumarate procese din care Romania se va alege cu daune si despagubiri de platit.


"Pentru finalizarea proiectelor de infrastructura rutiera, singura solutie pe care o are statul roman, o reprezinta contractarea unui credit mare", potrivit omului de afaceri Silviu Prigoana.


"In general proiectele mari de infrastructura se fac pe credite peste tot in lume.


Gradul de indatorare al Romaniei este sub nivelul altor state est-europene.


Ungaria, Polonia, Cehia sunt mult mai indatorate decat Romania in momentul de fata”, a declarat Silviu Prigoana.


Contractul cu Colas este doar inceputul. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu ameninta constructorii cu incheierea contractelor.


Vineri, Boagiu a atras atentia firmelor de constructii care se ocupa de reabilitarea tronsoanelor de pe Drumul National 79 si Drumul National 76 ca  isi vor pierde contractele daca in urmatoarele 30 de zile nu se "mobilizeaza" sa realizeze lucrarile.


In acelasi timp, premierul Emil Boc, hotarat sa "faca curatenie" in sectorul infrastructurii, cere ajutorul investitorilor chinezi, pe care ii invita sa se implice in constructia de autostrazi, poduri si hidrocentrale din Romania.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5933 ori