Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Suntem perceputi ca ospitalieri si modesti, dar inapoiati

Suntem perceputi ca ospitalieri si modesti, dar inapoiati
In luna martie, Agentia pentru Strategii Guvernamentale (ASG) a facut publice rezultatele studiului privind perceptia asupra Romaniei si produselor romanesti in Spania, de unde a reiesit ca spaniolii nu stiu mare lucru despre Romania fiind chiar reticenti la produsele cu provenienta A"Made in RomaniaA". Acelasi sondaj a fost realizat de curand si in Germania (mai - iulie 2006).Aici concluzia principala nu lasa loc de interpretare: tara saraca, care a avut mult de suferit, dar cu peisaje frumoase si cu vin bun. Cercetarea initiata de ASG constituie un instrument la dispozitia autoritatilor si a diferitelor industrii nationale, interesate de intarirea prezentei produselor romanesti pe pietele de profil din Uniunea Europeana. Realizarea celor doua studii face parte din etapa de cercetare a pietelor externe, etapa premergatoare lansarii licitatiei internationale pentru desemnarea companiei care va defini conceptul de brand Romania.
ASG a realizat in perioada mai - iulie 2006 un sondaj de opinie privind imaginea Romaniei in Germania. Prin sondaj s-a urmarit identificarea punctelor tari si a punctelor slabe ale imaginii actuale a Romaniei si a romanilor in Germania, care sunt oportunitatile de nisa pentru promovarea si conturarea unui brand al Romaniei, cum ar trebui sa fie noul brand si care ar fi canalele si mijloacele adecvate de comunicare.
Din principalele date rezulta ca 46% dintre germani nu cunosc nimic despre Romania, 27 % au o parere pozitiva iar 27% au o parere mai degraba negativa. Principalele caracteristici ale Romaniei in opinia germanilor sunt: tara saraca, care a avut mult de suferit, dar cu peisaje frumoase, cu vin bun, produse de artizanat si produse agricole bune. Romanii sunt perceputi ca ospitalieri si modesti, dar si ca inapoiati.

A"BrandulA" Ceausescu il depaseste in notorietate pe Dracula
Cei mai multi dintre germani nu au putut indica o personalitate romaneasca cunoscuta (61%). Ceilalti au amintit de Ceausescu (22%), Peter Maffay (7%) A- compozitor de muzica rock nascut in Brasov in 1949 - , Ion Tiriac (7%), Nadia Comaneci (6%), Dracula (4%).
In general exista un interes crescut din partea germanilor pentru Europa de Est; 60% dintre acestia au calatorit in ultimii 5 ani in cel putin o tara din Europa Centrala si de Est, insa putini germani sunt atrasi de Romania ca destinatie turistica: 1 din 3 germani considera atractiva Romania din punct de vedere turistic si doar 1 din 10 ar vizita tara noastra.
Principalele destinatii turistice care intereseaza germanii in ce priveste Romania sunt: Bucuresti, Delta Dunarii, Castelul lui Dracula, orasele medievale din Transilvania, statiunile balneo-climaterice, situri arheologice antice, manastirile din Moldova si satele romanesti traditionale A- in aceasta ordine. Rezultatele studiului sunt reprezentative pentru populatia Germaniei cu varsta de peste 16 ani, marja de eroare a rezultatelor fiind de +- 3% la un nivel de incredere de 95%. Chestionarele sondajului de opinie au fost aplicate in Germania in perioada 5 mai A- 6 iunie 2006. Institutele de cercetare sociologica care au gestionat culegerea datelor in teren au fost Mercury Research (Romania) si Confield Research (Germania).

Artizanat in detrimentul software
Cetatenii spanioli cunosc prea putin produsele romanesti iar unii sunt confuzi cu privire la produsele provenite de aici. Cele mai bine vazute produse romanesti sunt produsele de artizanat, 29% din cei intervievati declarand ca au sentimente pozitive fata de aceste produse, in timp ce 8% au sentimente negative, urmate de produsele agricole, 18% au raspuns ca au o parere pozitiva in timp ce 10% au o parere negativa.
La polul opus se afla produsele de software 4% dintre repondenti avand o parere pozitiva, in timp ce 18% au sentimente negative.
Un procent de 17% dintre repondenti sunt de parere ca produsele altor tari est-europene sunt mai bune decat cele romanesti, in timp ce 47% considera ca sunt de aceeasi calitate, iar numai un procent sunt de parere ca sunt mai bune decat produsele romanesti.

Imagine negativa in presa iberica
Potrivit studiului, mass-media din Spania tinde sa creeze o imagine negativa Romaniei, 30% dintre cei intervievati declarand ca au o parere pozitiva despre romani, parere pe care si-au format-o dupa ce au intrat in contact direct cu acestia, in timp ce 33% dintre cei care au declarat ca au o parere negativa despre romani sunt cei au avut contact cu romani prin intermediul mass media din Spania.
In general, cetatenii spanioli nu cunosc foarte multe lucruri despre Romania, ceea ce insa ofera oportunitati sporite de a pozitiona eficient Romania si produsele romanesti pe piata spaniola, ca urmare a unui efort cuprinzator de marketing si comunicare.

Cosmin Zaharia
Cronica Romana


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1347 ori