Soc in imobiliare: 2009 aduce un val de falimente la brokerii mici

Marti, 06 Ianuarie 2009, ora 09:29
2005 citiri

Pana la 80% din cele 10.000 de agentii imobiliare active inainte de criza ar putea fi spulberate de pe piata in acest an, deoarece nu dispun de resursele financiare necesare pentru a rezista, in contextul in care tranzactiile imobiliare sunt aproape inexistente. Tonul in contracararea acestui fenomen il da brokerul imobiliar Coldwell Banker, care urmeaza sa lanseze un sistem de francize ce va reprezenta, pe de o parte, extinderea in toate zonele tarii, dar, pe de alta parte, va fi si un colac de salvare pentru agentiile mici care isi vor pune un brand mare pe firmament pentru a trece de criza.

"80% din cele 10.000 de agentii imobiliare active inainte de criza

sunt mici, cu unu sau doi angajati. Ele sunt cele mai expuse la criza,

pentru ca nu au resurse financiare sa reziste si or sa-si inceteze

activitatea. Nu or sa fie falimente propriu-zise, ci inghetarea

activitatii pana vin vremuri mai bune", a declarat Ion Radu Zilisteanu,

directorul grupului de firme de profil Intermedias si purtator de

cuvant al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI).

Potrivit

acestuia, doar aproximativ 8.000 de agentii mai functioneaza in

prezent, numarul urmand sa scada in continuare. Volumul imobilelor

scoase la vanzare in luna noiembrie 2008 nu doar ca a intrerupt

trendul inca ascendent al lunii precedente, dar a prezentat un declin

brusc de 42% pentru garsoniere, 35% in cazul apartamentelor cu doua si

trei camere si 21% pentru apartamentele de patru camere, conform

raportului lunar al portalului anunturiparticulari.ro.

Nici agentiile

mari nu o duc foarte bine si au inceput sa se pregateasca de criza inca

de la inceput de an. Coldwell Banker Affiliates of Romania,

reprezentanta companiei americane de consultanta imobiliara in Romania,

introduce de saptamana viitoare un program de francizare pentru

agentiile de cartier cu probleme.

" Nu vrem doar sa ne aparam brandul

nostru, ci suntem dispusi si sa ii ajutam cu bani in schimbul unui

procentaj din actiunile companiei. Momentan, suntem in negocieri

avansate cu zece astfel de agentii si ne uitam si in tara. Ei or sa isi

pastreze segmentul pe care activau, oricum, aproximativ 50% din

activitatea noastra se axa pe partea de apartamente vechi. O sa le

oferim acces la toate proprietatile pe care le avem in portofoliu. Este

o masura impotriva crizei, pentru ca impreuna vom avea o putere mai

mare", a subliniat Valentin Ilie, CEO-ul companiei.

In asociatiile profesionale, numarul membrilor scade, pentru ca agentiile nu mai considera necesar sa plateasca cotizatia.

Din cele 200 de agentii cate sunt membre ale ARAI, aproximativ 5-10%

incep sa plateasca tot mai greu cotizatiile. "Deja apar falimente ale

agentiilor imobiliare de cartier, insa nu sunt vizibile, pentru ca

exista mii de astfel de firme, iar in momentul in care una nu mai are

clienti, isi inchide activitatea. Anul acesta se va acutiza situatia

si, eventual, vor ramane in viata agentiile mari", a mentionat Cristian

Popescu Ialomita, vicepresedintele ARAI si directorul agentiei Omni Pro

Com.

Acesta a spus ca vom asista la falimente si in cadrul companiilor

care au apucat sa faca imprumuturi pentru achizitia de terenuri si care

intentionau sa construiasca locuinte. "Acestia sunt nevoiti sa-si

plateasca creditele si nu au din ce. Aceia care au avut un profit

scontat de 30%, marja medie cu care se mergea in ultima perioada, isi

permit sa scada pretul cu 30%, numai pentru a scapa de credite si a nu

ramane in incapacitate de plata.

Insa prevad ca preturile vor scadea cu

mai mult de 30%", explica Popescu Ialomita. In aceste conditii, exista

posibilitatea ca o parte dintre dezvoltatori sa renunte la serviciile

de brokeraj, pentru a-si reduce din costuri, insa aceasta miscare nu va

face decat sa reduca din expunerea apartamentelor scoase la vanzare,

este de parere Valentin Ilie.

Astfel, fiecare proiect imobiliar blocat si-a spus cuvantul si in

randul agentiilor imobiliare, care au ramas fara obiect de activitate

si au fost obligate sa isi inchida afacerile. Situatia este evidentiata

de salariile agentilor de vanzari. Directorii de vanzari si project

managerii din domeniul imobiliar erau printre cel mai bine platiti

angajati de pe piata romaneasca in urma cu cateva luni, ajungand la

pachete salariale de peste 10.000 de euro lunar.

In momentul de fata,

nu doar ca nu se mai fac angajari in acest domeniu, dar salariile fixe

ale acestora depasesc cu greu 3.000 de euro. In ceea ce priveste

segmentul de vanzari, bonusurile pentru agenti s-au dublat sau chiar

triplat intre timp, insa sunt foarte putini cei care reusesc sa aiba

rezultate. Cu atat mai mult, reprezentantii agentiilor imobiliare nu se

asteapta sa mai vanda apartamente din stadiul de proiect, ca pana acum.

"Restructurarea, limitarea cheltuielilor, marketingul inteligent si

orientarea pe segmente de nisa ale pietei sunt masurile care trebuie

adoptate in aceasta perioada", considera Liviu Ureche, directorul

general al agentiei de talie medie SATO Imobiliare si fost presedinte

ARAI.

Un segment de piata care se intrevede castigator pe perioada

crizei este cel de property management (administrarea proprietatilor

dezvoltate cu scopul de a adauga valoare), putin dezvoltat la nivel

local, care insa nu este accesibil agentiilor mici, deoarece nu exista

personal cu experienta in aceasta zona.