Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Soc in imobiliare: 2009 aduce un val de falimente la brokerii mici

Soc in imobiliare: 2009 aduce un val de falimente la brokerii mici
Pana la 80% din cele 10.000 de agentii imobiliare active inainte de criza ar putea fi spulberate de pe piata in acest an, deoarece nu dispun de resursele financiare necesare pentru a rezista, in contextul in care tranzactiile imobiliare sunt aproape inexistente. Tonul in contracararea acestui fenomen il da brokerul imobiliar Coldwell Banker, care urmeaza sa lanseze un sistem de francize ce va reprezenta, pe de o parte, extinderea in toate zonele tarii, dar, pe de alta parte, va fi si un colac de salvare pentru agentiile mici care isi vor pune un brand mare pe firmament pentru a trece de criza.

"80% din cele 10.000 de agentii imobiliare active inainte de criza
sunt mici, cu unu sau doi angajati. Ele sunt cele mai expuse la criza,
pentru ca nu au resurse financiare sa reziste si or sa-si inceteze
activitatea. Nu or sa fie falimente propriu-zise, ci inghetarea
activitatii pana vin vremuri mai bune", a declarat Ion Radu Zilisteanu,
directorul grupului de firme de profil Intermedias si purtator de
cuvant al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI).



Potrivit
acestuia, doar aproximativ 8.000 de agentii mai functioneaza in
prezent, numarul urmand sa scada in continuare. Volumul imobilelor



scoase la vanzare in luna noiembrie 2008 nu doar ca a intrerupt
trendul inca ascendent al lunii precedente, dar a prezentat un declin
brusc de 42% pentru garsoniere, 35% in cazul apartamentelor cu doua si
trei camere si 21% pentru apartamentele de patru camere, conform
raportului lunar al portalului anunturiparticulari.ro.



Nici agentiile
mari nu o duc foarte bine si au inceput sa se pregateasca de criza inca
de la inceput de an. Coldwell Banker Affiliates of Romania,
reprezentanta companiei americane de consultanta imobiliara in Romania,
introduce de saptamana viitoare un program de francizare pentru
agentiile de cartier cu probleme.



" Nu vrem doar sa ne aparam brandul
nostru, ci suntem dispusi si sa ii ajutam cu bani in schimbul unui
procentaj din actiunile companiei. Momentan, suntem in negocieri
avansate cu zece astfel de agentii si ne uitam si in tara. Ei or sa isi
pastreze segmentul pe care activau, oricum, aproximativ 50% din
activitatea noastra se axa pe partea de apartamente vechi. O sa le
oferim acces la toate proprietatile pe care le avem in portofoliu. Este
o masura impotriva crizei, pentru ca impreuna vom avea o putere mai
mare", a subliniat Valentin Ilie, CEO-ul companiei.



In asociatiile profesionale, numarul membrilor scade, pentru ca agentiile nu mai considera necesar sa plateasca cotizatia.



Din cele 200 de agentii cate sunt membre ale ARAI, aproximativ 5-10%
incep sa plateasca tot mai greu cotizatiile. "Deja apar falimente ale
agentiilor imobiliare de cartier, insa nu sunt vizibile, pentru ca
exista mii de astfel de firme, iar in momentul in care una nu mai are
clienti, isi inchide activitatea. Anul acesta se va acutiza situatia
si, eventual, vor ramane in viata agentiile mari", a mentionat Cristian
Popescu Ialomita, vicepresedintele ARAI si directorul agentiei Omni Pro
Com.



Acesta a spus ca vom asista la falimente si in cadrul companiilor
care au apucat sa faca imprumuturi pentru achizitia de terenuri si care
intentionau sa construiasca locuinte. "Acestia sunt nevoiti sa-si
plateasca creditele si nu au din ce. Aceia care au avut un profit
scontat de 30%, marja medie cu care se mergea in ultima perioada, isi
permit sa scada pretul cu 30%, numai pentru a scapa de credite si a nu
ramane in incapacitate de plata.



Insa prevad ca preturile vor scadea cu
mai mult de 30%", explica Popescu Ialomita. In aceste conditii, exista
posibilitatea ca o parte dintre dezvoltatori sa renunte la serviciile
de brokeraj, pentru a-si reduce din costuri, insa aceasta miscare nu va
face decat sa reduca din expunerea apartamentelor scoase la vanzare,
este de parere Valentin Ilie.



Astfel, fiecare proiect imobiliar blocat si-a spus cuvantul si in
randul agentiilor imobiliare, care au ramas fara obiect de activitate
si au fost obligate sa isi inchida afacerile. Situatia este evidentiata
de salariile agentilor de vanzari. Directorii de vanzari si project
managerii din domeniul imobiliar erau printre cel mai bine platiti
angajati de pe piata romaneasca in urma cu cateva luni, ajungand la
pachete salariale de peste 10.000 de euro lunar.



In momentul de fata,
nu doar ca nu se mai fac angajari in acest domeniu, dar salariile fixe
ale acestora depasesc cu greu 3.000 de euro. In ceea ce priveste
segmentul de vanzari, bonusurile pentru agenti s-au dublat sau chiar
triplat intre timp, insa sunt foarte putini cei care reusesc sa aiba
rezultate. Cu atat mai mult, reprezentantii agentiilor imobiliare nu se
asteapta sa mai vanda apartamente din stadiul de proiect, ca pana acum.



"Restructurarea, limitarea cheltuielilor, marketingul inteligent si
orientarea pe segmente de nisa ale pietei sunt masurile care trebuie
adoptate in aceasta perioada", considera Liviu Ureche, directorul
general al agentiei de talie medie SATO Imobiliare si fost presedinte
ARAI.



Un segment de piata care se intrevede castigator pe perioada
crizei este cel de property management (administrarea proprietatilor
dezvoltate cu scopul de a adauga valoare), putin dezvoltat la nivel
local, care insa nu este accesibil agentiilor mici, deoarece nu exista
personal cu experienta in aceasta zona.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1847 ori