Web-ul implineste un sfert de secol. 25 de idei cheie despre cel mai expansiv mediu de comunicare

Marti, 11 Martie 2014, ora 16:50
1612 citiri
Web-ul implineste un sfert de secol. 25 de idei cheie despre cel mai expansiv mediu de comunicare
Sursa foto: The Australian

"Web", ideea pe care a avut-o Tim Berners-Lee acum 25 de ani, este astazi mediul de comunicare cu cea mai rapida crestere din toate timpurile.

Dupa un sfert de secol, The Guardian analizeaza cum ne-a transformat web-ul viata.

1. "Inovarea fara restrictii"

Cea mai importanta caracteristica a Internetului este modul in care permite inovarea fara restrictii. Acesta rezulta din doua decizii epocale luate de creatorii sai, la inceputul anilor '70: nu va apartine nimanui si nu va exista un control central; reteaua nu va fi optimizat special pentru o anumita aplicatie.

Concept cu privire la continutul pachetelor de date a fost in intregime agnostic. Daca cineva a avut o idee pentru o aplicatie care putea valorifica pachetele de date si a fost destul de inteligent pentru a scrie software-ul necesar), atunci reteaua ar trebui sa livreze informatiile singura, fara intrebari. Situatia a avut ca efect o explozie a creativitatii.

Ceea ce designerii au creat a fost, de fapt, o masina "globala" plina de surprize. Web-ul a fost prima foarte mare surpriza si a venit de la un individ - Tim Berners-Lee - care, impreuna cu un mic grup, a scris software-ul si a proiectat protocoalele necesare pentru a pune in aplicare ideea. Apoi a instalat acest "concept", fara a cere permisiunea nimanui, pe serverul de la CERN in 1991.

2. Web nu este Internet

Multi oameni (inclusiv unii care ar trebui sa stie cel mai bine) confunda des cele doua concepte. Nici Google nu este internet, nici Facebook. Retaua poate fi comparata cu un sistem de cale ferata care are un subsistem de semnalizare, iar aplicatiile, cum ar fi web-ul, Skype, file-sharing si steaming media - ar fi traficul de pe aceasta infrastructura. Web-ul este important, dar este doar unul dintre lucrurile care ruleaza pe net.

3. Importanta unei retele gratuita si deschisa

Internetul a fost creat de catre guvern si ruleaza pe software open source. Nimeni nu "detine" internetul. Cu toate acestea, pe acest fundament "gratis", au aparut companii si averi colosale - un fapt de care fanaticii neoliberali care conduc companii de internet par sa uite des.

Berners-Lee ar fi putut fi la fel de bogat ca si Cresus daca ar fi privit web-ul ca pe o oportunitate de afaceri. Dar el nu a facut-o - a convins CERN ca ar trebui sa sa fie o resursa gratuita. Deci, web-ul a devenit, la randul sau, ca si internetul, o platforma pentru inovatie fara restreictii. De aceea, un student de la Harvard a fost capabil sa lanseze Facebook avand la baza conceptul web.

4. Multe din lucrurile de pe web nu sunt nici gratis, nici deschise

Mark Zuckerberg a putut lansa Facebook deoarece web-ul a fost gratis si deschis. Dar el nu a intors complimentul: creatia lui nu este o platforma unde tinerii inovatori pot lansa noi surprize. Aceeasi situatie este valabila pentru cele mai multe companii care au construit averi prin exploatarea facilitatilor oferite de web. Singura exceptie este Wikipedia.

5. Tim Berners-Lee este adevaratul urmas al lui Gutenberg

In 1455, cu revolutia adusa in tiparirea cartilor, Johannes Gutenberg inceput sa transforme mediul de comunicare al omenirii - o transformare care a modelat societatea umana. Berners-Lee este prima persoana care a facut ceva comparabil.

6. Web-ul nu este static

Web-ul din ziua de astazi este diferit de cel care a aparut acum 25 de ani. De fapt, a evoluat intr-un ritm alert. Aceasta evolutie poate fi comparata cu cea din erele geologice. Web 1.0 a fost read-only si a ramas static pana la sfarsitul anilor '90.

Web 2.0 este web-ul de blogging, al serviciilor si al multor alte concepte, situatie in care comentatorul american David Weinberger descrie web-ul ca fiind "bucatii mici, vag unite". Noul concept, 3.0, este doar la inceput, odata cu noile aplicatii care pot "intelege" continutul site-urilor (asa-numitul "web-ul semantic"), cu aplicatii care pot citi, analiza si trimite date, asa cum sunt acum de concepute site-urile. Dupa acesta, va fi web 4.0, si asa mai departe "ad infinitum".

7. Legea celor puternici

In viata, de multe ori, se aplica o "lege a mediei", unde cele mai multe lucruri sunt distribuite statistic intr-un model care arata ca un clopot. Acest model se numeste "distributie normala". De exemplu, inaltimea oamenilor. Cei mai multi sunt de inaltime medie, dar exista si un numar, relativ mic, de oameni foarte inalti sau foarte scunzi.

Dar in foarte putine cazuri - daca este cazul - "fenomenele" online urmeaza o distributie normala. In schimb, urmeaza ceea ce statisticienii numesc "a power law distribution", acesta fiind motivul pentru care putine site-uri din miliardele de site-uri de web din lume atrag partea covarsitoare a traficului.

8. Web-ul este, in prezent, dominat de corporatii

In ciuda faptului ca oricine poate lansa un site web, cea mai mare parte dintre cele mai accesate 100 de site-uri apartin corporatiilor. Singura exceptie este Wikipedia.

9. Dominatia Web ofera companiilor puteri uimitoare (si nereglementate)

De exemplu Google, motorul de cautare dominant. In cazul in care o cautare pe Google nu gaseste un anumit site, atunci nu exista. Si aceasta situatie se poate agrava ca urmare a faptului ca tot mai multe de afaceri din lume se muta online. De multe ori, Google schimba algoritmii de cautare, pentru a contracara intentiile celor care incearca sa se implice in "jocul" numit "optimizarea motorului de cautare". De fiecare data cand Google schimba modalitatile de cautare, multe afaceri online ori au sunt afectate, ori dispar cu totul.

10. Web-ul a devenit o "proteza" a memoriei

Multi nu mai incearca, in prezent, sa-si aminteasca anumite lucruri, pentru ca stiu ca pot gasi raspunsurile cautate pe Google.

11. Web-ul demonstreaza puterea retelei

Web-ul se bazeaza pe ideea de "hypertext" - documente in care unii termeni sunt legati dinamic de alte documente. Dar nu Berners-Lee a inventat hypertextul - Ted Nelson a facut-o, in 1963, si au existat o multime de sisteme de hipertext inainte ca Berners-Lee sa gandeasca web-ul. Dar toate sistemele existente interconectau documentele de pe acelasi computer. Schimbarea adusa de Berners-Lee a fost aceea de a folosi internetul pentru a "lega" documentele stocate oriunde. Aceasta este diferenta.

12. Web-ul a declansat un val al creativitatii umane

Inainte de "web", oamenii "de rand" isi puteau publica ideile si creatiile numai daca ar fi convins "paznici" mass-media (redactori, editori). Dar web-ul a adus oamenilor o platforma globala unde isi pot publica scrierile (Blogger, Wordpress, Typepad, Tumblr), fotografiile (Flickr, Picasa, Facebook), imaginile si filmele (YouTube, Vimeo); iar oamenii au profitat de aceasta oportunitate.

13. Web-ul ar fi trebuit sa fie un mediu de citire-scriere inca de la inceput

Conceptul original al lui Berners-Lee a fost ca web-ul sa permita oamenilor nu numai sa publice, dar si sa modifice paginile web, insa, in cele din urma, considerentele practice au dus la un compromis, web read-only. Oricine poate publica, dar numai autorii sau proprietarii paginii web pot face modificari. Acest lucru a condus la evolutia web intr-o anumita directie si a fost, cel mai probabil, factorul care a garantat ca marile companii sa devina dominante in cele din urma.

14. Web-ul ar fi mult mai util daca paginile ar putea fi intelese de "masini"

Paginile web pot fi, prin definitie, citite automat de "masini". Dar acestea nu pot intelege ceea ce au "citit", pentru ca nu inteleg semantica. Astfel, aceste "masini" nu pot determina cu usurinta daca cuvantul "Casablanca" se refera la oras sau la film.

Propunerea Berners-Lee pentru "web-ul semantic" - o modalitate de restructurare a pagini web pentru a permite calculatoarele sa faca mai usor diferenta intre orasul Casablanca si filmul Casablanca - poate fi realizata, insa ar fi nevoie de foarte multa munca, fiind putin probabil sa se intample pe o scara larga. Ce ar putea fi mai util ar fi ca "masinile" sa poata invata mai repede pentru a putea intelege contextul.

15. Importanta "killer apps"

"Killer application" este o aplicatie care este adoptata de utilizatori repede si fara prea multa gandire. Foaia de calcul a prima "killer app" pentru primul computer Apple. E-mailul a fost primul "killer app" pentru ARPANET - precursorul internetului. Web-ul a fost prima "killer app" pentru internet. Inainte de web - si mai ales inainte de primul browser grafic, Mosaic, aparut in 1993 - aproape nimeni nu era interesat, sau nimanui nu ii pasa, de Internet (care functiona din 1983). Dar dupa ce a aparut web-ul, oamenii s-au "prins", iar restul este istorie.

16. WWW este unic din punct de vedere lingvistic

Este posibil sa nu fie unic, dar Douglas Adams sustine ca acesta este singurul set de initiale care are mai mult de spus decat ceea ce trebuia sa reprezinte.

17. Web-ul scoate in evidenta uimitoarea putere a software-ului

Software-ul este rezultatul pur al "gandirii". O idee, instructiuni scrise intr-un limbaj de programare, instalat apoi pe o masina care executa instructiunile scrise - un fel de magie. Berners-Lee a avut o idee, a scris codul, a pus-o in retea, care a facut restul.

18. Web-ul avea nevoie de un sistem de micro-plata

Pe langa faptul ca era doar un sistem read-only, alt dezavantaj al web a fost acela ca nu avea un mecanism prin care puteau fi recompensati cei care publicau. Si aceasta deoarece nu exista un sistem eficient de plata on-line pentru procesarea in siguranta a tranzactiilor.

Dar lipsa unui astfel de sistem a condus evolutia web-ului la un mod disfunctional: companiile ofera servicii "gratuite", care au un cost ascuns si nedeclarat, respectiv exploatarea datelor personale ale utilizatorilor. Aceasta evolutie a adus web-ul in situatia din prezent, cand companiile online pun utilizatorii sa faca cea mai mare parte a treburilor, si obtin, astfel, recompensele financiare.

19. Se crede ca protocolul HTTPS securizeaza web-ul. Gresit

HTTP este protocolul care reglementeaza, in mod normal, interactiunea dintre browser si serverul web. Dar este nesigur, deoarece oricine care monitorizeaza aceasta interactiune poate citi detaliile.

HTTPS (prescurtarea pentru HTTP securizat) a fost dezvoltat pentru a cripta interactiunile care contin date sensibile (de exemplu, detaliile cardului de credit). Dezvaluirile lui Snowden despre supraveghere facuta de NSA sugereaza ca agentia ar fi putut slabi in mod deliberat mai multe protocoale cheie de pe Internet.

20. Web are impact asupra mediului. Nu se stie cat de mare este

Web-ul este, in mare parte, sustinut de "ferme" uriase de servere amplasate peste tot in lume, care au nevoie de cantitati mari de energie electrica. Nimeni nu stie cu adevarat care este impactul global asupra mediului, dar este cu siguranta are. Cu cativa ani in urma, Google sustinea ca amprenta sa de carbon era egala cu cea a Laos-ului sau a Organizatiei Natiunilor Unite.

Compania sustine acum ca fiecare dintre utilizatori este responsabil pentru aproximativ opt grame de emisii de dioxid de carbon in fiecare zi. In acelasi timp, Facebook, desi serviciile sale sunt folosite mai intens, sustine ca are o amprenta de carbon semnificativ mai mica decat Google.

21. Web-ul pe care il vedem este doar varful aisbergului

Web-ul este enorm - nimeni nu stie cat, este cunoscuta numai acea parte de suprafata, indexata de motoarele de cautare. Cea mai mare parte a web-ului este ingropat adanc - in site-uri generate dinamic, pagini care nu au legaturi cu altele si site-uri care pot fi accesate numai dupa autentificare - care nu sunt indexate de motoarele de cautare.

Cei mai multi experti cred ca partea ascunsa a web-ului este de cateva ori mai mare decat partea care poate fi vizitata de oricine, si care numara 2,3 miliarde de site-uri.

22. Seful lui Tim Berners-Lee a fost printre primii care nu l-au inteles

Seful de la CERN al lui Berners-Lee a caracterizat prima propunere trimisa de acesta ca fiind "vaga, dar interesanta". Multi dintre cei care se confrunta cu ceva nou pot reactiona la fel.

23. Web-ul este mediul de comunicare cu cea mai rapida crestere

Dezvoltarea mediului de comunicare poate fi masurat prin timpul necesar de a ajunge la primii 50 de milioane de utilizatori. Radioul a avut nevoie de 38 de ani, iar televiziunea de 13 ani. Web a atins acest nivel in numai patru ani.

24. Utilizatorii web sunt critici nemilosi

Vizitarea unei pagini dureaza, in medie, mai putin de un minut. Primele 10 secunde sunt critice, in acest interval vizitatorii decid daca mai raman sau pleaca. Probabilitatea plecarii este foarte mare in aceste 10 secunde. Si ramane foarte ridicata si in urmatoarele 20 de secunde. Numai dupa 30 de secunde se imbunatatesc sansele ca vizitatorul sa citeasca informatiile pana la sfarsit.

25. Web-ul scade inteligenta oamenilor?

Scriitori ca Nick Carr sunt convinsi ca da. Acesta spune ca tot mai putini oameni se angajeaza in activitati creative, deoarece web-ul le distrage tot mai mult atentia. El apreciaza ca "reteaua ar putea fi cea mai puternica tehnologie, folosita la nivel general, care altereaza mintea oamenilor".

In acelasi timp, tehnologia si ofera. In afara pesimistilor gen Carr, sunt si altii, de exemplu Clay Shirky, Jeff Jarvis, Yochai Benkler sau Don Tapscott, care considera ca beneficiile tehnologiei depasesc cu mult aceste costuri.

#web internet, #web lee, #istorie web , #Web