Studiu: Cat de mult pretuim confidentialitatea pe internet

Vineri, 23 Martie 2012, ora 13:48
2123 citiri
Studiu: Cat de mult pretuim confidentialitatea pe internet

Daca cei mai multi dintre noi nu ar indrazni sa faca cumparaturi intr-o tara straina, fara sa cunoasca cursul de schimb valutar, atunci cand vine vorba despre confidentialitate, adevarata "moneda" a internetului, lucrurile se schimba radical.

Gigantii internetului gasesc fel de fel de pretexte pentru a schimba politicile de confidentialitate ale site-urilor, astfel incat sa poata vinde si mai mult din datele noastre personale. Si in timp ce sustinatorii dreptului la confidentialitate protesteaza, utilizatorii isi ofera secretele pe tava cu indiferenta, prin simple clickuri, potrivit TechnologyReview.

Asadar, ar trebui sa tragem concluzia ca utilizatorii de internet sunt bucurosi sa impartaseasca informatiile personale pentru profitul companiilor de internet? Nu chiar, potrivit Nicolei Jentzsch, de la Institutul de Cercetari din Berlin.

Institutia a publicat saptamana trecuta un studiu care demonstreaza ca cei mai multi oameni prefera sa isi protejeze datele personale atunci cand li se ofera posibilitatea si mai mult, o parte din ei sunt dispusi sa plateasca in plus pentru aceasta facilitate.

Un experiment surprinzator

Cercetarea studiaza comportamentul a 443 de tineri, carora li se ofera posibilitatea de a achizitiona bilete pentru film de la doi furnizori. Desi ofertele de pret ale furnizorilor sunt identice, unul dintre ei solicita clientilor numarul de telefon. In final, un procent de 83% din totalul vanzarilor au revenit furnizorului care nu a solicitat date personale.

Apoi, experimentul a fost repetat cu cateva modificari. Furnizorul care a vandut bilete fara sa solicite numar de telefon, a cerut o taxa de 50 de eurocenti pentru aceasta facilitate. Rezultatul: procentul celor care au ales in continuare sa cumpere de la el a scazut de la 83%, la 31%. Insa chiar daca scaderea pare mare, procentul celor dispusi sa plateasca pentru un plus de confidentialitate ramane insemnat.

"Se pare ca cei care respecta confidentialitatea clientilor au parte de un profit mai mare", este de parere Soren Preibusch, de la Universitatea Cambridge.

Cand unul din furnizori a precizat ca solicita adresa de e-mail pentru a trimite materiale publicitare, desi ambii furnizori solicitau acelasi pret, 62% din studenti s-au indreptat catre cel care nu a cerut date personale. Insa cand cel din urma a cerut o taxa de 50 de eurocenti pentru celor care nu doresc sa ofere date personale, doar 13% au fost dispusi sa plateasca in plus.

Companiile de internet continua sa-si vanda utilizatorii

In momentul de fata, tema protectiei informatiilor personale se afla in mijlocul unor dezbateri aprinse in toata lumea, in conditiile in care companiile de internet par sa abuzeze tot mai mult de aceste date.

Facebook a anuntat ca intentioneaza sa schimbe politica de confidentilitate sub pretextul unei clarificari si simplificari a documentului, insa modificarile propuse au starnit furia utilizatorilor, fiind considerate abuzive.

In ianuarie, Google a anuntat ca va folosi informatiile despre utilizatori pe care le-a obtinut prin intermediul site-urilor YouTube, Google+, Gmail etc., pentru o mai buna targetare a mesajului publicitar. Insa, potrivit unei sesizari a organismelor europene, intentiile Google incalca directivele europene privind protectia datelor.

#studiu confidentialitate internet, #politica de confidentialitate, #confidentialitate Facebook, #condifentialitate Google , #Utilizatori internet