Stephane Lucon, un francez instalat in Romania, le datoreaza celor doua bunici ale sale ideea inovatoare a noii sale afaceri, 'Hubert', care le propune varstnicilor un 'ecran' de tableta simplificat si un serviciu de asistenta, pentru a-i ajuta sa nu mai fie izolati de lumea digitala, relateaza AFP.
"Una dintre bunicile mele a murit intr-un centru pentru persoane in varsta dependente din Franta. Locuiam la 2.000 de km distanta. O vizitam, insa as fi vrut ca ea sa-si poata vedea stranepotii cat mai des posibil prin videoconferinta", declara el pentru AFP.
Insa era imposibil. La fel ca multe persoane de peste 75 de ani, bunica sa nu stia sa foloseasca o tableta. In timp ce o treime dintre americani foloseau o tableta in 2013, numai 18% dintre cei de peste 65 de ani detineau una, potrivit unui studiu al Institutului Pew. Insa, odata cu imbatranirea populatiei la nivel mondial, accesul la noile tehnologii pentru varstnici este crucial.
Pana in 2050, numarul persoanelor de peste 80 de ani in intreaga lume ar urma sa creasca de patru ori fata de 2000 si sa ajunga la 400 de milioane, potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii.
Numarul varstnicilor 'conectati' creste
Numarul varstnicilor 'conectati' creste - 17,35 milioane de persoane de peste 65 de ani ar urma sa detina o tableta in Europa in 2014, conform cabinetului Forrester Research-, insa folosirea dispozitivelor ramane complicata pentru aceste generatii care au crescut fara calculator.
Unul dintre obstacole este complexitatea derutanta a aplicatiilor si functiilor. Instalat in mediul rural din Romania, Stephane Lucon incearca, impreuna cu un designer roman, Petre Nicolescu, sa-si ajute bunica inca in viata sa se conecteze, cerandu-i opinia.
"Un buton de care ea nu are nevoie este un buton in plus care o enerveaza", spune Stephane Lucon.
Rezultatul: o aplicatie 'de lansare' care inlocuieste ecranul de primire al tabletei. Nu apar decat aplicatiile folosite, pe butoane mari: Skype, jocuri de societate. Celelalte nu se vad.
In prezent, start-up-ul Hubert a initiat o campanie de finantare participativa pe site-ul Indiegogo in Europa si SUA pentru a aduna cel putin 20.000 de euro si a finaliza cea de-a doua parte a proiectului: un serviciu de asistenta personalizata, accesibil 24 de ore din 24.
"Vanzatorii de tablete care tintesc piata varstnicilor considera ca familia administreaza dispozitivul, insa aceasta nu are intotdeauna cunostinte si timp", subliniaza Stephane Lucon.
Cu Hubert, utilizatorul poate apasa pe un buton pentru a intra in contact cu un tele-asistent care va prelua controlul asupra tabletei si va instala direct update-urile si aplicatiile, respectand reguli stricte privind securitatea si confidentialitatea. Persoanele in varsta se pot astfel orienta spre servicii sociale in caz de nevoie.
Amazon a lansat in 2013 serviciul de asistenta Mayday
Amazon a lansat anul trecut un serviciu de asistenta, Mayday, care nu ii vizeaza insa decat pe clientii tabletelor sale.
"La noi, utilizatorul oricarei tablete Android va avea acces la serviciul nostru, pe baza de abonament. Nu supunem utilizarea niciunei presiuni comerciale", afirma Stephane Lucon.
Serviciile de asistenta dezvoltate de Amazon sau de acest start-up "sunt utile deoarece ofera o fata mai umana tehnicii. Este important pentru generatiile mai in varsta, care sunt mai putin obisnuite decat cele tinere sa caute pe Google raspunsul la intrebarile lor", a declarat pentru AFP Carolina Milanesi, director de cercetare al companiei Kantar WorldPanel, unul din gigantii mondiali de studii privind consumul.
Hubert isi are sediul in Franta pentru partea de cercetare si dezvoltare, insa va instala o parte din centrul sau de asistenta in Romania, tara avansata in ceea ce priveste asistenta informatica.
Start-up-ul vrea sa profite de dezvoltarea 'economiei de argint', intr-o Franta care se ambitioneaza sa devine unul din liderii mondiali ai acestui sector dedicat varstnicilor.
"Noile tehnologii le permit persoanelor in varsta sa restabileasca legaturi. Conectarea varstnicilor nu este numai o miza economica, ci in primul rand o miza sociala", afirma Thomas Husson, analist al Forrester Research.