In ciuda criticilor, in ciuda nemultumirilor unor utilizatori, fenomenul publicitatii pe telefoane mobile este tot mai prezent, sub diverse forme, in viata utilizatorilor, spun cercetatorii industriei. Sigur, nu sunt deocamdata sume impresioninate sau decizii definitive, dar efervescenta din jurul industriei se mentine, iar firmele start-up castiga bani seriosi.
"Fiecare client caruia
i-am prezentat aceasta oferta a dorit sa cumpere astfel de publicitate,
fara exceptie", spune Elizabeth Ross, presedintele companiei Tribal
DDB West, care activeaza in domeniul publicitatii online si pe telefoane
mobile. Ea prezinta drept exemplu principal firma Pepsi Cola, care s-ar
fi declarat interesata de aceasta tehnologie. Sigur, nu s-a semnat inca
un contract in acest sens, subliniaza Ross. Gigantul american exploreaza
doar optiunile cele mai bune pentru promovare, spun specialistii.
"Publicitatea pe mobile
este cel mai dorit produs nou din industrie, dar este in acelasi timp
un mediu foarte confuz: ce sa cumperi, de la cine si cat?" explica
situatia Elizabeth Ross. Intr-adevar, inca nu exista un standard in
acest sens. Exista cateva nise, dar campaniile sunt extrem de reduse,
desi potentialul este foarte foarte mare.
In luna ianuarie, un studiu
M:Metrics releva faptul ca 120 de firme au derulat campanii pe site-uri
care sunt realizate special pentru telefonul mobil. Evident, in Statele
Unite. "Aici vorbim de un mediu concret, similar publicitatii online,
iar rezultatele sunt masurabile", a spus un analist.
Altii utilizeaza campanii SMS,
MMS sau, mai nou, reclamele prin Bluetooth. In total, industria reclamelor
pe telefonul mobil este estimata la circa 200 de milioane de dolari
in 2007.
Apoi exista o intreaga dezbatere
privind tipul de campanie care ar trebui derulat pe telefoanele mobile.
In mod normal, cel mai usor de facut sunt cele SMS cu oferte legate
de optiunile unui utilizator de celular: trimite un mesaj si descarca
un ton de apel. Dar deja se pare ca sunt depasite de realitate.
Incep sa fie utilizate spatiile
de reclama si de cei care fac campanii de branding, ceea ce inseamna
ca industria se apropie de maturitate, spun altii. Utilizatorii de telefon
mobil, mai ales abonatii, dar si cei de prepaid, au obiceiuri bine documentate,
deci se pot targeta foarte bine.
O astfel de campanie de test s-a derulat
in Statele Unite in reteaua operatorului Sprint, folosindu-se baza de
date a operatorului pentru a viza doar un anume tip de client. Astfel,
sansele ca omul sa raspunda acestei oferte sunt mai mari. Alta companie
a rulat o campanie doar pentru cei peste 21 de ani. Si asa mai departe.
Iar telefonul mobil este atractiv
si din alte puncte de vedere. In primul rand, faptul ca utilizatorul
nu lasa telfonul mobil din mina nici la masa, nici in dormitor, lucru
demonstrat de numeroase studii si cercetari. In plus, mai trebuie spus
ca telefonul este privit cu mai multa atentie decat calculatorul, contul
de e-mail, site-ul favorit.