Sa spunem ca ai in cap un proiect foarte bun. Vrei sa faci un film sau sa construiesti un gadget inovator si stii pana la cel mai mic detaliu de ce ai nevoie si cat costa fiecare element.
Pana acum, cautarea de finantari era un job full-time, in sine. Majoritatea celor aflati in scenariul de mai sus s-au lasat pagubasi atunci cand au realizat ca e timpul sa se intoarca la un job serios.Acum, insa, au aparut asa numitele site-uri de "crowdfunding", cai mai simple de a finanta proiecte, cu valori ce variaza de la cateva sute de euro la cateva milioane.
Pornit de la ideea specifica domeniului programarii, de "crowdsourcing" - adica surse multiple care nu se cunosc intre ele - crowdfunding-ul pune fata in fata posesorii de idei cu miile de utilizatori, posesori de mici fonduri.
Astfel de site-uri au ajutat oameni obisnuiti sa creeze lucruri extraordinare, fie ca e vorba de un gadget, un album muzical sau un business.
Pana acum, au rasarit pe www-ul global mai multe site-uri de acest tip, insa cele mai importante sunt Kickstarter si IndieGoGo.
Toate merg pe aceeasi idee: un proiect primeste o pagina de finantare, in care explica ideea din spatele proiectului, alaturi de diverse recompense pentru cei care cotizeaza.
Pe Kickstarter, fiecare proiect are un prag minim de bani necesari.
Daca micro-finantarile adunate depasesc acel prag, atunci donatiile sunt colectate si utilizatorul care a primit banii poate purcede la implementarea proiectului in cauza. Daca nu se atinge acest prag minim, atunci banii sunt returnati.
Astfel, fondatorii Kickstarter se asigura ca banii ajuta intr-adevar cauzei puse in discutie.
Cum convingi utilizatorii sa-ti dea bani
Dupa ce companiile au respins, una dupa alta, ideile unui designer de a transforma iPod-ul Nano intr-un ceas, acesta s-a decis sa mearga cu ideea pe Kickstarter.
Proiectul sau, unul dintre cele mai de succes de pe Kickstarter, a strans 940.000 de dolari in 30 de zile.
De altfel, pe acelasi site, peste 7.000 de proiecte si-au primit finantare.
Creatorii trebuie totusi sa gaseasca metode de a incuraja donatiile.
Doi producatori amatori au vrut sa stranga bani pentru realizarea unui documentar, folosind Kickstarter. Si au reusit sa adune peste 200.000 de dolari, dand in schimb copii ale filmului, in editie speciala.
Daca filmul ar fi unul artistic, atunci donatorii ar primi mici roluri in acesta. Secretul, spune creatorul Kickstarter, este sa-i implici pe posibilii finanatori.