Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ghenea (PCfun): Mai am bani de investit!

Ghenea (PCfun): Mai am bani de investit!

"Mai am bani de investit. Nu lichiditatile sunt problema in aceasta perioada ci gasirea unor proiecte viabile pentru ca pe numeroase piete exista contractii care fac mai dificila intrarea unor noi afaceri", a declarat, in exclusivitate pentru Bloombiz, Marius Ghenea, presedintele Fit Distribution.

Vezi interviul video pe Biztube.ro

Intr-un interviu anterior declarati ca 20% dintre magazinele online vor disparea. Cu  toate acestea, tocmai ati preluat 24pc.ro...

Exista, pe de o parte, o criza economica generala, pe de alta parte, in Romania, inca se cauta modele potrivite de afaceri online, acestea sunt cele mai  importante doua motive pentru care vad iesiri numeroase din piata, in acest an.

Aceasta inseamna ca piata se va maturiza prin compactare, asa cum facem noi, pentru ca achizitionam shopit.ro, 24pc.ro si alte magazine online. Putem sa consolidam sub aceeasi umbrela o activitate mai larga si, in acelasi timp, sa reducem costurile, obiectivul cel mai important pentru orice magazin, online sau offline, in aceasta perioada de criza.

In acelasi timp vor fi numeroase magazine care nu vor gasi solutii: nici de a se integra intr-un business mai mare, nici de a gasi finantare potrivita.


Ce-i trebuie unui magazin online pentru a supravietui in criza?


Finantare. Din acest punct de vedere, majoritatea magazinelor online sufera pentru ca sunt initiative antreprenoriale mici, care au o finantare modesta, in general, bazata pe cashflow: adica pe intrarile de numerar care ar trebui sa depaseasca iesirile de numerar.

Intr-o perioada ca aceasta vanzarile nu mai cresc si atunci apar probleme. Modalitati a de a securiza finatari mai bune, in asemenea perioada, sunt putine, pentru ca nu exista investitori prea multi, pentru ca sursele de cash sunt limitate si bancile nu finanteaza astfel de proiecte.

Mai exista si problema strategiei. Sunt multe magazine online in Romania care au o structura de costuri sau de operare mult mai apropiata de cea a unui magazin offline - ca numar de angajati, ca modalitate de livrare. Din acest punct de vedere, au costuri prea mari si venituri prea mici. Aceasta este, de fapt, una dintre cele mai mari greseli pe care le vad, in momentul de fata in acest business online din Romania.

Deci solutia minune este outsourcing-ul?

Pentru a reduce costurile, evient, o solutie interesanta este cea data de outsourcing. Si varianta de consolidare le poate reduce, daca doua, trei magazine, intr-o abordare defensiva, opereaza cu aceeasi platforma.

Spuneati mai devreme ca bancile nu prea dau credite pentru proiectele online. Cat de grava este aceasta problema?

Evident ca dau mai greu finantare pentru proiectele online, pentru ca ele sunt mai putin tangibile. Daca ne uitam la modul de a evalua riscul, din perspectiva unei banci, ea trebuie sa vada active, trebuie sa vada colaterale pe care sa se poate baza, fie si intr-un caz de default.

Din acest punct de vedere, un business online este mai putin garantabil, finantabil, decat un business offline.

Avantajul primului este ca are o rata de crestere mult mai mare si poate fi interesant din perspectiva investirii unui business angel, unui privat equity unui venture capital care vede posibilitatea de crestere.

Din pacate, acest lucru nu se poate intampla chiar din momentul initial. Businessul online trebuie sa demonstreze rezultate pentru a putea sa obtina o astfel de capitalizare.

Va creste piata de retail online in 2009, in conditiile in care romanii deja nu mai cumpara din retailul traditional? Cum pot fi convinsi?

Online e mai ieftin. Cred ca asta va aduce din ce in ce mai multi consummatori aici. Pe fondul scaderii consumului in retailul traditional, ne asteptam la probleme si in cel online.

Pana acum a crescut in ritmuri de 100% si pentru ca erau cresteri mari in offline, insa nu inseamna ca, daca retailul, in ansamblu, scade, orice segment, orice canal de aprovizionare va scadea implicit. Estimarile noastre sunt ca, in 2009, retailul online va creste in proportie de 30-35%.


Florin Pogonaru declara mai devreme, ca piata online a devenit prea concurentiala si ca prea multi se indreapta spre acest nou “El Dorado”. Cum comentati?

Este extrem de fragmentata, sunt de acord, si asta da o competitivitate exagerata in sensul ca, fiind prea multe initiative mici, de tip start-up antreprenorial, fara prea mare finantare, avem o oferta relativ mica, dar foarte segmentata care genereaza o competitivitate exagerata pe partea pretului.

Se va intampla la fel ca in alte piete mult mai mature acum, Europa Centrala si de Vest, Statele Unite. Vor fi numeroase iesiri din  piata, care va incepe sa se defragmenteze si vor exista cativa jucatori care vor face regulile in piata.
 
eMag a ajuns in bratele Asesfot, pentru 10 milioane de euro, conform unor surse din piata. Cum vi se pare aceasta suma? Este vanzarea eMag o idee buna in aceasta perioada?

Nu pot sa comentez. Nu cred ca aceasta tranzactie poate fi evaluata din perspectiva sumei, cred ca este mai degraba o investitie strategica, in care eMag avea nevoie de un finantator, indiscutabil! Iata, deci Emag a reusit sa il gaseasca in distribuitorul IT Asesfot si este foarte bine ca se intampla asa, pentru ca arata, totusi, ca aceasta piata are potential.

Faptul ca un finantator pune banii intr-o afacere online, este o demonstratie clara a increderii pe care putem sa o avem in acest sector pe termen mediu si lung. Este evident o tranzactie foarte buna, sau potential foarte buna pentru ambele parti. Succesul acestei tranzactii nu se poate demonstra decat anterior.

Anul acesta ati intrat pe piata HORECA prin cafenelele Testa Rossa. Pe ce business mizati anul acesta si anul viitor?

Deocamdata este un inceput de business, suntem la a doua cafenea, incercam sa dezvoltam afacerea si in franciza. Este prea devreme sa dam o estimare a cifrei de afaceri, dar avem in plan circa 8 cafenele in urmatorii doi, trei ani. Asta tine un pic si de locatiile pe care le putem gasi si, de asemenea, depinde de climatul investitional.

Deci va asteptati sa faceti bani din cafenele sau din online in urmatorii doi ani?

In urmatorii doi ani nu ma astept sa fac neaparat bani nici dintr-una nici din cealalta. Business-ul online ar trebui sa fie unul de succes din perspectiva unui exit in urmatorii doi, trei ani, cat si din perspectiva profitabilitatii, dar numai dupa ce trecem de aceasta perioada.

In ceea ce priveste franciza de cafenele, este un business pe termen lung in care investitiile initiale sunt semnificative, dupa care merge oarecum de la sine, prin cash flow.

Ati facut investitii importante. Mai aveti lichiditati si pentru alte proiecte?

Da, mai am. Problema nu este neaparat a lichiditatilor in aceasta perioada. Intr-adevar, cash-ul este determinant pentru finantare, dar in acelasi timp e mai important sa gasesti proiecte viabile in criza si tinand cont ca pe numeroase piete exista contractii care fac intrarea unor noi afaceri, mai dificila.

Oricum am un numar de proiecte semnificativ, de care vreau sa ma ocup in aceasta perioada.

Cum ar fi?


Indoor media, Orbital Solutions cu confort termic si solutii de instalatii, alte proiecte online.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2626 ori