Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

c*free - solutii wireless romanesti, din Cluj-Napoca spre restul tarii

c*free - solutii wireless romanesti, din Cluj-Napoca spre restul tarii

Serviciile wireless gratuite sunt o continua tentatie pentru utilizatorii individuali din Romania, insa detinatorii de spatii comerciale adecvate raspund destul de greu cerintelor propriilor clienti. O locatie in care consumatorii pot beneficia gratuit de internet wireless este mai degraba o exceptie de la regula, aproape un lux. Partea pozitiva este ca, in ultimul an, in cateva mari orase din tara, aceste exceptii sunt tot mai des intalnite, pe fondul unei cresteri a numarului de detinatori de notebook-uri.

Inceputuri

"Romania este o piata foarte receptiva. Cererea de servicii wireless printre utilizatori este foarte mare . Patronii spatiilor comerciale sunt dornici de a oferi acest serviciu, dar nu ar plati pentru asta", a declarat Dan Berte pentru ziarul financiar electronic

www.SMARTfinancial.ro. Dan Berte este directorul companiei de comunicatii c*free wireless, cu sediul in Cluj-Napoca. Detinator al unui BA in economie la Universitatea Babes-Bolyai, a terminat Jurnalismul, urmeaza un MA de studii americane si a deschis in 2004 un mic magazin creativ specializat in consultanta privind brandurile.

Cu 5 ani de experienta in publicitate si o echipa tanara, magazinul ofera design si sfaturi pentru diverse business-uri, de la start-up-uri promitatoare la lideri ai industriei telecomunicatiilor. In 2005, Dan Berte a pus bazele unei noi afaceri, specializata in oferirea hot-spot-urilor Wi-Fi gratuite pentru public. c*free este primul provider certificat Wi-Fi Zone din Romania. Impreuna cu partenerul si asociatul Ion Cioflica, Dan Berte a facut din c*free un lider al pietei, prin tehnologie si know-how in marketing.

"Piata nu este gata"

Se iau: piata fara vreo oferta de wireless, orasul Cluj-Napoca, 1000 USD pentru start-up, un numar mare de detinatori de laptopuri, cunostinte de marketing puternice, cunostinte de Linux, un brand puternic. c*free incearca sa creeze awareness printre locatiile din Cluj, oferind know-how, rezolvarea problemelor tehnice si a celor legate de publicitate, platforma pentru servicii suplimentare. Echipamentul si conexiunea de internet si support-ul sunt singurele cheltuieli suportate de proprietarii spatiilor.

"Am investit enorm in piata pentru a genera awareness atat publicului consumator, cat si potentialilor beneficiari de servicii wireless. Ambele branse de business sunt cunoscute in piata telecom. Dezvoltarea lui c*free wireless nu putea lua loc fara parteneriate cu operatori cheie ai industriei. Am marcat premiere nationale printre care certificarea Wi-Fi Zone, prin singura oferta completa de solutii de tip hotspot gratuit oferite publicului, prin conferintele internationale la care c*free s-a distins", a mai spus Dan Berte.

"Peste 200 de locatii vizitate, soldate cu refuzuri. Piata nu este gata. Nu sunt dornici de a plati pentru acces la internet wireless, nu iau in considerare avantajele evidente. Aceasta se numeste frica. Afacerile cumpara modele; Romania nu are modele de wireless, nu au cu ce compara, nu pot vizualiza avantajele, ci doar riscurile", spune acelasi Dan Berte, marcand astfel si greutatile pe care le-a intampinat pe piata. "Investitiile s-au dovedit foarte mari si s-au adunat in transe substantiale intr-un an jumate. Zambesc acum pentru ca nu ne-am incumetat sa facem calculul", a explicat Dan Berte redactorilor www.SMARTfinancial.ro.

Oferta

Preturile variaza de la 70 de euro la c*free mini pana la mai multe mii de euro pentru solutia server. In principiu, o cafenea poate beneficia de solutia Basic incepand de la 199 euro. Aici costurile variaza sensibil in functie de furnizorul internet ales pentru locatia respectiva. Solutia bazata pe server este cea mai scumpa si avansata si porneste de pe la 599 euro. Aici structurile sunt modulare si preturile pot varia in functie de destinatia echipamentului. Spre exemplu un mall cu LoS (Line of Sight) poate genera un cost de circa 799euro, fata de 3000 euro in cazul unui hotel pe mai multe nivele care doreste acoperire buna in fiecare camera.

"Ne asteptam ca mini sa devina un best seller pentru ca poate genera instant un hot-spot oriunde cineva are un laptop, o conexiune internet si un port USB liber". Targetul sunt gamerii, birourile de avocatura, medicale, reprezentante, oameni de afaceri mobili sau oricine doreste un hotspot usor de instalat si operat.

"Usurinta in utilizare, portabilitatea si pretul atractiv fac din mini o solutie ce va atrage, credem noi, inclusiv mari operatori de telecom (care pot sa faca bundle cu un produs de-al lor, sa zicem un card 3G sau un modem EV-DO). El va fi vandut online, livrat intr-o simpla cutie de carton reciclabil, ecologic, fara CD de instalare si documentatie". Acestea din urma vor putea fi accesate online, ceea ce este 100% ecologic. Planul de marketing al produsului include un ambalaj cu pana la 70% mai ecologic si donarea a 1 USD din fiecare unitate vanduta unei campanii ecologiste.

"Basic este ceea ce ne asteptam sa fie achizitionat in majoritatea locatiilor. Insa ne dorim sa renuntam rapid si la el si solutia pe server pentru a lasa loc infrastructurii de tip mesh (acoperire metropolitana), dar asta nu mai repede de trimestrul 1, 2007".

"Problemele de care ne lovim acum sunt, incredibil, lipsa echipamentelor de tip router/acces point wireless! Pur si simplu azi stam la coada pana la 4 saptamani pentru a obtine un singur produs Linksys. In eventualitatea dezvoltarii unei infrastructuri metropolitane vom avea nevoie de zeci de astfel de unitati, ceea ce nici un importator nu ne poate oferi. Mai mult, o astfel de retea presupune alte echipamente rare sau inexistente in ofertele vreunui importator din Romania".

"Toate astea in conditiile in care un simplu supermarket german are in stoc in orice moment, dupa statisticile noastre, de peste zece ori numarul total de routere din stocul tuturor ofertantilor din tara. Fata in fata cu dezastrul asta al canalelor de distributie am inceput deja sa contactam direct producatorii pentru a obtine totul de la ei, fara intermediari", a subliniat Dan Berte.

Perspective

In circa o luna c*free va deschide un sediu in Bucuresti. Deja a fost semnat un acord de distributie si vanzari cu un reseller pe zona capitalei. "Speram sa acoperim orasele mari cu serviciul si tehnologiile noastre revolutionare. In urma Summit-ului de la Amsterdam am ajuns si la concluzia ca avem sanse concurentiale pe piata din EU, pentru care acum prospectam perspectivele".

Bani

"Pentru cei ce se intreaba "si cum faceti bani?" am si un raspuns care e pe placul tuturor. Si cel mai la indemana. Nu exista "free lunch", evident. Sursele noastre de revenue sunt aplicatiile dezvoltate pe zona de aplicabilitate a comunitatilor pe care dorim sa le creem in jurul hot-spot-urilor. Un investitor, insa, ar vrea sa auda ca luam bani pe accesul la net. Asa ca dezvoltam o astfel de solutie acum, dar care, culmea, va pastra internetul gratuit. Cum? Simplu. Exista o suma de mici limitari care sa ghideze utilizarea si experienta de utilizator intr-un hotspot c*free, masuri care protejeaza deopotriva providerul de net, reteaua noastra si nu in ultimul rand clientii".

"Limitarile nu sunt o constrangere, ci deriva dintr-un statement cinsit si de bun simt: download-urile de filme si continut de mari dimensiuni le face fiecare acasa pe conexiunea lui. Intr-un hotspot c*free, utilizarea recomandata este cea business: email, browsing, IM si VoIP. Oricine va dori mai mult, va fi "dezrobit" de limitari contra unei sume modice lunare. Rezultatul este internet gratuit, simplu si fara complicatii; ieftin, pentru cei mereu nemultumiti", a incheiat Dan Berte.

Smart Financial

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1580 ori