Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Agenda digitala europeana, la raport: Ce progrese a inregistrat Romania

Agenda digitala europeana, la raport: Ce progrese a inregistrat Romania


Romania a continuat sa faca progrese in vederea realizarii obiectivelor agendei digitale europene (DAE) in 2012/2013, arata un raport publicat marti de Comisia Europeana referitor la piata telecomunicatiilor in UE si reglementarile existente.

Astfel, acoperirea in banda larga fixa este de 90% in Romania. Banda de transmisie fixa a crescut in tara noastra la 18,9%, nivel care este inca mult sub media UE, de 29,9%. Numarul de linii de banda larga fixe a ajuns la peste 3,79 milioane in ianuarie 2014, reprezentand a noua cea mai mare valoare de linii din UE, iar rapiditatea de acoperire in banda larga (cel putin 30 Mbps) a ajuns la 10,5%, ceea ce este cu mult peste media UE, de 6,3%. Utilizatorii de telefonie mobila in banda larga a ajuns la peste 8,15 milioane in ianuarie 2014. In ceea ce priveste acoperirea LTE, trei operatori ofera servicii LTE din octombrie 2013, cu un accent pe zonele urbane.

Conform raportului, piata telecomunicatiilor din Romania a inregistrat in anul 2012 venituri de 3,65 miliarde de euro (in crestere cu 1,2% fata de anul 2011) si investitii in valoare de 0,61 miliarde de euro (in crestere cu 8,8% fata de anul precedent).

Structura pietei de banda larga a cuprins 791 de operatori care ofera acces la internet in banda larga fixa (in scadere de la 949 in decembrie 2012), din care 36 prin retelele de cablu, 170 de fibre, 159 de radio, 14 de xDSL, 659 prin cablu UTP / FTP. 51 de noi operatori au intrat pe piata in a doua jumatate a anului 2013 (66 in prima jumatate a anului 2013), folosind tehnologia de fibra optica, radio sau UTP / FTP, pe baza informatiilor furnizate de catre ANCOM.

Serviciile de telefonie traditionala, din ce in ce mai putin utilizate

Pentru statele membre, raportul constata ca veniturile acestui sector de activitate au scazut din nou in 2013, insa volumul investitiilor incepe sa creasca, iar serviciile de telefonie traditionala sunt din ce in ce mai putin utilizate, pe masura ce serviciile de internet (VoIP) devin tot mai populare, traficul de date se afla in crestere rapida. Totodata, costurile apelurilor vocale mobile si ale serviciilor de date sunt mai ridicate in UE decat in SUA, in timp ce serviciile mobile sunt utilizate mai frecvent in SUA, ceea ce a antrenat o crestere a 'venitului mediu pe utilizator' in Statele Unite ale Americii.

Numai Danemarca, Germania, Letonia si Malta au indeplinit obiectivul pentru 2012 care consta in autorizarea benzilor de frecventa specifice. In cele din urma, 21 de state membre au reusit sa atinga obiectivul in 2013, dar intarzierea in alocarea benzii de 800 MHz a incetinit in mod semnificativ introducerea retelelor mobile 4G in intreaga UE.

De asemenea, din raport reiese ca, in unele state membre, printre care Belgia, Bulgaria, Republica Ceha, Franta, Luxemburg, Malta si Polonia, accesul la o infrastructura pasiva de telecomunicatii este fragmentat, complex si greoi. Documentul mai constata ca exista diferente considerabile intre statele membre in ceea ce priveste tarifele cu ridicata pentru portabilitatea numerelor, si anume costul perceput unui operator concurent pentru transferul numarului unui abonat.

Majoritatea tarilor europene au instituit programe in materie de banda larga (cu exceptia Greciei, a Romaniei si a Ciprului, care sunt pe punctul de a-si finaliza programele lor nationale); modul de finantare a proiectelor nationale in materie de banda larga variaza considerabil de la o tara la alta (acestea pot fi finantate, de exemplu, prin intermediul fondurilor publice nationale, sub forma de ajutoare de stat, sau prin intermediul fondurilor structurale ale UE).

Raportul trece in revista o serie de aspecte normative: reglementarea pietei, programe si finantarea proiectelor in materie de banda larga, autoritati nationale de reglementare, autorizari, gestionarea spectrului de frecvente, drepturi de trecere si accesul la infrastructura pasiva, acces si interconectare, aspecte legate de consumatori, servicii universale si neutralitatea retelei. Aceste aspecte sunt descrise in contextul evolutiei pietei, al competitivitatii si al obiectivelor agendei digitale. Raportul acopera perioada cuprinsa intre luna ianuarie 2012 si luna decembrie 2013.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1312 ori