Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Peste 1 milion de conexiuni broadband la Internet anul trecut

Peste 1 milion de conexiuni broadband la Internet anul trecut

Piata de broadband din Romania a crescut cu peste 40% in a doua jumatate a anului 2006. Numarul total de conexiuni inregistrate la finalul anului 2006 a fost de 1,042,500, fata de 730,900 la jumatatea anului trecut, conform celui mai recent studiu comandat de Cisco Romania si realizat de IDC Romania.

"Accesul broadband la Internet, in contextul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si al accelerarii schimburilor informationale in toate domeniile - economic, social, educational, al serviciilor publice - devine esential pentru recuperarea decalajelor in toate aceste sectoare de activitate, precum si pentru obtinerea unor avantaje competitive ale organizatiilor", a declarat Bogdan Constantinescu, General Manager Cisco Romania si Republica Moldova, in cadrul conferintei de presa organizate cu prilejul Cisco Expo, editia a 5-a.

Conexiunea la Internet prin cablu este cea mai populara tehnologie de acces pentru clientii rezidentiali, cu 50.8 % din numarul total al conexiunilor, urmata de LAN cu 32.2 %, si respectiv de serviciile DSL si Metro Ethernet care sunt in curs de dezvoltare: DSL cu 8.8%, FWA (Fixed Wireless - acces radio) cu 1.1%. Alte tipuri de conexiuni sunt prezente in proportie de 7.1 %.

Cea mai mare rata de utilizare a fost inregistrata in segmentul rezidential, urmata de segmentul intreprinderilor mici. Tehnologia de acces preferata de clientii rezidentiali si de companiile mici a fost cea prin cablu coaxial. Dintre toate tehnologiile, ADSL a inregistrat cea mai mare rata de crestere a numarului de clienti, de peste 100%.

In ceea ce priveste tendintele pietei, in a doua parte a anului 2006, DSL a fost tehnologia care a inregistrat cea mai rapida crestere, castigand cota de piata in defavoarea LAN. DSL, fibra optica si cablul coaxial au inregistrat cresteri semnificative in randul companiilor, in special al celor mici si mijlocii. Penetrarea broadband in segmentul educational este in crestere, in timp ce penetrarea broadband in segmentul administratiei publice este in continuare scazuta. Aceasta se datoreaza in special lipsei de programe eficiente si lipsei de fonduri pentru programe guvernamentale in zonele rurale.

In domeniul de business, companiile mici si mijlocii inregistreaza cea mai mare crestere in adoptia tehnologiilor DSL si fibra optica. Numarul liniilor inchiriate a scazut, dar acestea sunt folosite in continuare in special de catre companiile mari. Comertul electronic este pe o panta ascendenta, sustinut de faptul ca din ce in ce mai multe magazine online accepta plata prin card. Aceasta tendinta va avea un efect pozitiv asupra penetrarii broadband, la fel ca si serviciile de e-guvernare care vor incuraja adoptia broadband.

La nivelul comunitatii de afaceri, adoptarea tehnologiilor Metro Ethernet si DSL creste odata cu expansiunea acestor servicii. Pentru intreprinderile mici si mijlocii, tendinta este sa migreze de la dial-up la xDSL si cablu, in timp ce tehnologia FWA (Fixed Wireless Access) este folosita in organizatiile de dimensiuni medii si mari, ca alternativa la liniile inchiriate. O alta directie de dezvoltare este tehnologia VoIP care va deveni un factor de crestere important pentru adoptarea broadband in randul clientilor de tip business, dar si al celor rezidentiali.

Printre factorii care impulsioneaza adoptarea tehnologiei broadband de catre clientii rezidentiali se numara: cresterea salariilor, scaderea preturilor pentru broadband si accesul usor al furnizorilor in zonele rezidentiale cu CaTV si ADSL, precum si liberalizarea pietei de telecom. Factorii care franeaza implementarea solutiilor broadband sunt: dezvoltarea slaba a infrastructurii de retea in zonele rurale si veniturile scazute ale populatiei din aceste zone, precum si penetrarea slaba a PC-urilor in randul populatiei.

Atractiv pentru mediul de afaceri

Pentru mediul de afaceri, broadband-ul este atractiv datorita unor factori precum pretul scazut de acces la Internet si la alte servicii de comunicatii, nevoia de comunicatii sigure si stabile intre sediile de firma si sucursale, dezvoltarea e-business-ului sau aparitia pe piata a noilor tehnologii (ADSL si WiMAX). Printre factorii de franare a dezvoltarii broadband se numara: slaba dezvoltare a infrastructurii de retea in mediile rurale, precum si interesul scazut al companiilor din anumite domenii de activitate, cum ar fi agricultura. In functie de largimea de banda, operatorii ofera clientilor largimi de banda mai mari pentru acelasi pret. Ofertele de peste 1Mbps( best effort) domina piata. Retelele de cartier concureaza de asemenea cu viteze mai mari de download, incercand sa isi pastreze baza de clienti.

La sfarsitul anului 2006, din cele peste 14.000 de unitati de invatamant din Romania, inclusiv licee, universitati si alte tipuri de institutii educationale, aproximativ 1,500 unitati erau conectate la Internet broadband. Suporturile utilizate sunt fibra optica, radio si linii inchiriate. In administratia publica, adoptarea solutiilor broadband este relativ scazuta, in principal datorita lipsei de fonduri pentru implementarea acestora la nivelul administratiei publice locale in zonele rurale.

Datele prezentate mai sus reprezinta rezultatele unei cercetari efectuate de IDC, la cererea Cisco, care arata ca in Romania numarul total al conexiunilor de tip broadband la Internet a depasit 1 milion, dintre care 84 % sunt detinute de clientii rezidentiali, 15.6 % de sectorul de afaceri, iar 0.4 % apartin sectoarelor administratie/educatie. Studiul, intitulat Barometrul Broadband, se bazeaza pe date de piata actualizate pentru a doua jumatate a anului 2006.

<b>Bloombiz</b>

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1045 ori