Autostrada Bucuresti - Brasov mai scumpa decat in contract

Joi, 21 Septembrie 2006, ora 12:11
1085 citiri

Suma platita consortiului care va realiza un tronson de 36 de kilometri din autostrada Bucuresti - Brasov ar putea depasi valoarea prevazuta in contract, intrucat costurile finale ale unor astfel de lucrari depind "de foarte multe elemente necontrolabile", a declarat, miercuri, directorul general al Companiei de Drumuri, Liviu Damboiu."De exemplu, in ultimii doi ani, panza freatica pe unele portiuni de pe traseul autostrazii Bucuresti - Brasov a crescut fata acum patru ani, cand a fost realizat proiectul. De asemenea, pretul tonei de bitum a sarit de la 200 de euro in urma cu doi ani la 340 de euro in prezent", a adaugat Damboiu.

Referitor la prelungirea termenelor de depunere a ofertelor si modificarea conditiilor de inscriere la licitatie, directorul a afirmat ca decizia este una legala si ca a fost luata pentru a permite participarea cat mai multor firme mici, din Romania si din strainatate.

"Cererea de prelungire a termenelor a venit din partea unor firme care au participat la licitatie si care aveau nevoie de un timp mai mare pentru pregatirea ofertelor. Amanarea acestor termene a permis participarea la licitatie a unor firme mai mici, din Romania, Ungaria si Bulgaria. Legislatia romaneasca imi permite sa fac acest lucru", a spus seful Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

El a aratat ca firmele romanesti nu au capacitatea de a participa independent la astfel de licitatii, fiind necesara asocierea a cel putin trei companii. "Daca nu faceam acest lucru, la licitatie ar fi participat aceleasi firme straine care vin in ultimii ani, firme care realizeaza tot felul de lucrari in Bucuresti si in tara pe care nu le mai termina niciodata", a continuat Damboiu.

Cotidianul Ziua a relatat, miercuri, ca organizatorul licitatiei, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, a modificat conditiile impuse ofertantilor si data de prezentare a ofertelor, pentru a permite consortiului format din firmele Euroconstruct, Spedition UMB, PA&CO International si Comaxa sa obtina contractul.

Potrivit articolului, Damboiu a extins, dupa aparitia anuntului de licitatie in Monitorul Oficial, conditia impusa ofertantilor privind experienta, de la un portofoliu de 40 de kilometri de autostrada, la 40 de kilometri de autostrada sau lucrari de constructie sau reabilitare a drumurilor nationale cu mixtura asfaltica.

Totodata, termenul de prezentare a ofertelor, stabilit initial pentru data de 6 iulie, a fost prelungit, in doua etape, pana la 25 iulie.

Ofertele de pret au fost depuse la 25 iulie, de catre patru ofertanti, respectiv Strabag (Austria), Vinci (Franta), Vegyepszer (Ungaria) si consortiul format din firme romanesti, iar plicurile au fost deschise dupa doua saptamani, la 2 august, conform publicatiei. De asemenea, castigatorul licitatiei a fost anuntat la 15 septembrie, la aproape 45 de zile de la deschiderea plicurilor.

Ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Radu Berceanu, a anuntat, la finele saptamanii trecute, ca asocierea dintre firmele Euroconstruct, Spedition UMB, PA&CO International si Comaxa a castigat licitatia pentru constructia tronsonului de autostrada Bucuresti-Ploiesti.

Potrivit ministrului, criteriile de analiza au avut in vedere un punctaj maxim de 60 puncte pentru pretul constructiei, 10 puncte pentru parametrii calitativi, 10 puncte pentru termenul de finalizare si 20 de puncte pentru caracteristici tehnice.

Consortiul romanesc a obtinut 96,4 puncte, cu o oferta de 200 milioane de euro, Vegyepszer - Ungaria 90,3 puncte, cu o oferta de 230 milioane de euro, Strabag - 87,8 puncte, cu 251 milioane de euro si Vinci - 83,9 puncte, cu 273 milioane de euro.

Euroconstruct, companie detinuta de patronii restaurantului Golden Blitz, frecventat in mai multe randuri de presedintele Traian Basescu, a castigat mai multe contracte in ultimii ani cu CNADNR, inclusiv pentru reparatia autostrazii Bucuresti-Pitesti.

Mediafax