PE: Statele din UE sa suporte costurile pentru securitatea aviatica

Joi, 06 Mai 2010, ora 09:29
1476 citiri
PE: Statele din UE sa suporte costurile pentru securitatea aviatica

Costurile pentru masurile de securitate din aviatie care depasesc cerintele UE in materie ar trebui suportate de statele membre si nu de catre pasageri, potrivit unei rezolutii adoptate de Parlamentul European, informeaza NewsIn.

Deoarece statele membre in Consiliu se opun finantarii publice a costurilor legate de securitatea aviatica, este probabil ca acest act sa ajunga in a doua lectura in cadrul procedurii legislative ordinare (codecizie).

Statele membre vor avea posibilitatea de a decide modul de repartizare a cheltuielilor pentru masurile incluse deja in standardele UE (precum detectoare de metale si explozibile, caini dresati pentru detectarea drogurilor, perchezitii manuale sau detectoare de lichide), dar vor fi obligate sa suporte cheltuielile legate de introducerea scanerelor corporale, care nu sunt incluse in metoda comuna UE a securitatii aviatice.

Aceste propuneri se regasesc in amendamentele PE aduse la o propunere de directiva. Multe state membre se opun acestei directive, care solicita finantare publica a costurile legate de impunerea unor masuri "mai stricte" de securitate aeriana, deoarece in prezent acestea pot aplica propriile reguli: in majoritatea cazurilor, autoritatile aeroportuare transfera costurile de securitate spre companiile aeriene, care la randul lor le transfera asupra pasagerilor.

Regulamentul UE din 2008 prevede dreptul pasagerilor de a avea costul legat de securitate separat in cadrul pretului final.

Potrivit unui amendament PE, taxele de securitate trebuie sa fie calculate in baza unor criterii obiective, precum numarul pasagerilor sau greutatea maxima a aeronavei la decolare.

In plus, aceste taxe nu trebuie sa includa "niciun cost suportat pentru atributiile mai generale de securitate indeplinite de statele membre, cum ar fi activitatile generale de politie, colectarea informatiilor si securitatea nationala".

Propunerea de directiva obliga operatorii de aeroporturi sa informeze anual companiile aeriene si vice versa astfel incat volumul tarifelor care rezulta din acordurile comerciale dintre operatori si liniile aeriene sunt justificabile si se bazeaza pe criterii obiective.

Informatiile legata de volumul taxelor de securitate practicate de aeroporturi si companii aeriene ar trebui sa fie accesibile publicului, in timp ce informatii care sunt "considerate confidentiale sau sensibile din punct de vedere economic sunt tratate in consecinta", se arata in amendamentul Parlamentului.

Rezolutia a fost adoptata cu 613 voturi pentru, 7 impotriva si 16 abtineri.

Avand in vedere ca nu s-a ajuns la un acord cu Consiliul in prima lectura, actul legislativ va ajunge cel mai probabil in a doua lectura. 

#aviatica, #costuri, #pe, #securitate, #state, #ue , #UE