Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Managerii, interesati de cine ii reprezinta in UE

Managerii, interesati de cine ii reprezinta in UE

Membrii comunitatii de afaceri din Romania, contactati de Business Standard, au declarat, in proportie de 78%, ca vor merge duminica la votul pentru alegerea reprezentantilor Romaniei in Parlamentul European, invocand importanta votului fiecaruia pentru o cat mai buna desemnare a celor care vor reprezenta interesele Romaniei in prinicipalul for de dezbatere al Uniunii Europene. In ceea ce priveste importanta acestor alegeri pentru afacerile lor, managerii romani s-au aratat sceptici in legatura cu posibilitatea ca viitorii europarlamentari romani sa le influenteze in mod semnificativ activitatea.

Sondajul realizat de Business Standard a inclus raspunsurile a 37 de manageri romani, din cele mai importante domenii de afaceri.

Chestionar Business Standard:Patru din cinci top manageri spun ca vor vota la europarlamentare

Selectia intervievatilor a luat in considerare manageri din cele mai importante companii din cele mai reprezentative domenii de afaceri: energie, banci si servicii financiare, constructii si imobiliare, pharma, retail, IT&C, transporturi si turism.

Intrebarile la care acestia au fost invitati sa raspunda au avut un caracter deschis, fara variante de raspuns, si au vizat, pe de o parte, intentia lor de participare la votul pentru alegerile europene si in ce masura aceste alegeri sunt importante pentru domeniul lor de business.

Din totalul celor chestionati, o majoritate covarsitoare, de circa 78%, respectiv 29 dintre repondenti, au declarat ca vor merge duminica la vot pentru alegerea viitorilor europarlamentari romani, si doar 18% au spus ca nu-i intereseaza acest eveniment politic.

In ciuda numarului mare de intentii de participare la aceste alegeri, exprimate de managerii romani, asteptarile lor privind posibilitatea ca viitorii eurodeputati sa le influenteze semnificativ afacerile sunt modeste. Cei mai multi dintre respondenti, 43,2%, considera ca activitatea Parlamentului European nu este foarte importanta pentru domeniul lor de afaceri.

Dintre cei care care au declarat ca viitorii europarlamentari vor avea un cuvant de spus in activitatea lor de business, respectiv 37,8% dintre intervievati cred ca, printre chestiunile care ar trebui promovate de reprezentantii Romaniei, cel mai important aspect ar fi imbunatatirea imaginii tarii noastre, care ar putea atrage, astfel, mai multi investitori. In al doilea rand, oamenii de afaceri din Romania s-au aratat interesati de promovarea unor politici liberale la nivelul Uniunii Europene, criticand masurile de protectie sociala excesiva promovate uneori in spatiul comunitar.

Totodata, reglementarea sferei lor de activitate, in sensul unei mai mari convergente a regulilor fiscale si juridice din UE, este una dintre cerintele mediului de afaceri autohton. Nu in ultimul rand, managerii romani cred ca viitorii europarlamentari romani ar trebui sa se implice mai mult in ceea ce priveste accesarea fondurilor europene, printr-o mai buna promovare a intereselor Romaniei la nivelul institutiilor europene.

"Regulile afacerilor sunt stabilite de Legislativ, iar normele de integrare europeana sunt elaborate de Parlamentul European. Legislatia nationala trebuie sa tina cont de normele europene si ambele influenteaza mediul de afaceri!", declara unul dintre intervievati.

Exprimarea intentiilor de participare la alegerile europarlamentare de catre managerii romani, intr-o proportie semnificativa, este explicata de Augustin Stoica, director general CURS, printr-un fenomen de dezirabilitate sociala al respondentilor. "Faptul ca o majoritate a managerilor au declarat ca se vor duce la vot duminica tine de un efect de dezirabilitate sociala, ceea ce se traduce prin a face ceea ce este de dorit social, ceea ce stabilesc normele sociale, dezirabile. Aceasta nu inseamna ca sunt nesinceri, cand spun ca se vor duce la vot, ei sunt consistenti cu ei insisi cand spun ca se vor duce la vot, si chiar isi doresc sa faca asta", este de parere Augustin Stoica. Totodata, in opinia sa, nu poate fi exclus nici faptul ca "nivelul de instructie al acestora ii descrie pe majoritatea ca fiind personaje mult mai interesate de problematicile europene".

La nivel national, evenimentele de duminica - alegerile pentru PE si referendumul pe votul uninominal, reprezinta o necunoscuta pentru majoritatea covarsitoare a electorilor, care, potrivit unui sondaj BCS, nici nu stiu mesajul partidelor, dar nici ce reprezinta votul uninominal. De asemenea, nici prezenta la vot nu este mare, 58% dintre participantii la sondaj declarand ca vor vota la euroscrutin, 41% fiind ferm hotarati, iar 17% - nu prea hotarati. 71% dintre romani spun ca nu inteleg nimic din sistemul de vot propus de Basescu, dar afirma, totusi, ca vor vota DA la referendum. La capitolul preferinte, PD se afla in top, cu 35%, urmat de PSD, cu 23%, si PNL, cu 14%, in timp ce PNG si PLD ar obtine 5,6%, respectiv 4,7%, PRM si UDMR, 4%, iar PC, 3,3%.

Pentru organizarea campaniei electorale in vederea euroalegerilor, partidele politice au primit in total donatii in valoare de 5,5 milioane de lei - aproximativ 1,5 milioane de euro. Potrivit situatiei declarate la Curtea de Conturi de catre mandatarii financiari ai partidelor politice, a organizatiei cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si a candidatului independent, pana la data de 21 noiembrie 2007, campionii la donatii sunt social-democratii, insumand 1.956.149 de lei, urmati de liberali, care au strans 1.037.805 de lei, si reprezentantii PD, cu 963.519 de lei. Unele formatiuni inscrise in cursa pentru Parlamentul European nu au primit insa niciun ban, acesta fiind cazul PNTCD, Partidului Verde, Partidului Alianta Socialista si al Partidei cu 50-100% fata de tarifele practicate in cazul clientilor obisnuiti de publicitate. De asemenea, reducerile practicate, de obicei, la tarifele la rate-card, sunt mai mici sau chiar inexistente in perioada campaniilor. Prin urmare, sumele rezultate in urma monitorizarilor la rate-card sunt mult mai apropiate de valoarea reala decat in cazul publicitatii obisnuite.

La aceaste sume oficiale se adauga alte cateva miliarde lei, utilizate de partide si de Administratia Prezidentiala, care au dat, insa, dovada de lipsa de transparenta si au refuzat sa faca publice sumele investite. Reprezentantii partidelor au invocat faptul ca isi vor face bilantul dupa vot, saptamana viitoare, iar Administratia Prezidentiala nu a raspuns solicitarii cotidianului Business Standard privind banii alocati pentru consularea populara.

Dan Motreanu, seful campaniei PNL pentru europarlamentare, a declarat pentru Business Standard ca Partidul National Liberal a avut un buget de un milion de euro la nivel central, dar cheltuielile sunt mai mari, pentru ca nu s-au luat in calcul cheltuielile organizatiilor din teritoriu. Jumatate din aceasta suma a fost alocata pentru publicitatea din presa scrisa. Motreanu a subliniat ca a fost destul de scumpa publicitatea pe print. Restul sumei a fost distribuita pentru publicitatea outdoor, bannere, mesh-uri, pliante.

Din punct de vedere al cheltuielilor administrative, Guvernul a alocat 88 milioane de lei - aproximativ 26 milioane de euro - pentru organizarea euroalegerilor si 60 milioane de lei - aproximativ 15 milioane de euro - pentru referendumul privind votul uninominal, din Fondul sau de rezerva bugetara.

Cititi integral in Business Standard

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>

Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 984 ori