Cele mai frecvente intrebari despre libera circulatie a mainii de lucru dupa aderarea la UE

Vineri, 22 Decembrie 2006, ora 09:51
1054 citiri

Comisia Europeana a difuzat, joi, raspunsuri la intrebarile cele mai frecvente care se pun, in prezent, referitor la libera circulatie a fortei de munca din Romania si Bulgaria dupa aderarea celor doua tari la forul comunitar, la 1 ianuarie 2007.

Executivul comunitar reaminteste ca libera circulatie a persoanelor este una dintre cele patru libertati fundamentale garantate de legislatia comunitara si se refera la dreptul de a trai si munci intr-un alt stat membru, constituind un element esential al pietei interne si al cetateniei europene. Conform Tratatului de aderare, unele state membre vor limita libera circulatie a mainii de lucru din Bulgaria si Romania pentru o perioada de timp limitata, dupa 1 ianuarie 2007.


Care sunt aranjamentele 'de tranzitie'?


Pentru primii doi ani de dupa aderarea Bulgariei si Romaniei, accesul pe pietele muncii ale actualelor state membre va depinde de masurile si politicile nationale, ca si de acordurile bilaterale pe care le au, daca este cazul, cu noile state membre. Nu este necesara anuntarea oficiala a Comisiei in legatura cu masurile ce urmeaza a fi luate.


La sfarsitul primilor doi ani - in cazul de fata spre finele lui 2008 -, Comisia va elabora un raport, care va constitui baza unei revizuiri de catre Consiliul de Ministri a functionarii aranjamentelor de tranzitie. In plus fata de acest proces de revizuire, statele membre trebuie sa notifice Comisia in legatura cu intentiile lor pentru urmatoarea perioada de pana la trei ani - fie de a continua aplicarea masurilor nationale, fie de a permite circulatia libera a fortei de munca.


Asadar, circulatia fortei de munca ar trebui sa fie libera dupa 5 ani, adica de la 1 ianuarie 2012. Totusi, exista posibilitatea ca un stat membru sa ceara Comisiei autorizarea de a continua sa aplice masurile nationale pentru inca doi ani, dar numai in situatia in care piata sa de forta de munca inregistreaza pertubari serioase. Aceasta solicitare trebuie sa fie justificata intr-un mod obiectiv.


Incepand din ianuarie 2014 - la sapte ani de la aderare - circulatia fortei de munca provenite din noile state membre va fi complet libera.

La cine se refera aranjamentele de tranzitie?


Aranjamentele de tranzitie se vor aplica tuturor cetatenilor bulgari sau romani care vor sa semneze un contract de angajare cu un angajator dintr-unul din actualele state membre care care vor sa-si caute de lucru intr-unul din actualele state membre. Nu se aplica celor care vor sa locuiasca temporar intr-unul din statele membre pentru anumite scopuri cum ar fi studiile sau acelora care vor sa se stabileasca intr-unul din statele membre ca persoane care lucreaza pe cont propriu, cu exceptia celor care presteaza anumite servicii, ca de exemplu in sectorul constructiilor, in Austria si Germania.


Vor fi discriminati cetatenii bulgari si romani pe piata muncii?


Discriminarea pe criteriul cetateniei este impotriva legislatiei comunitare. Din momentul in care un lucrator respecta masurile nationale in vigoare, el trebuie sa fie tratat pe aceeasi baza ca lucratorii cetateni ai statului membru respectiv. Mai mult, chiar aplicand masurile nationale, un stat membru trebuie sa acorde lucratorilor proveniti din Bulgaria si Romania prioritate fata de cei din terte tari. In schimb, la unele posturi din sectorul public nu pot avea acces decat cetatenii statului membru gazda.


Vor fi afectati in vreun fel cetatenii bulgari si romani care lucreaza deja intr-un stat membru actual al UE?


Un cetatean bulgar sau roman care lucreaza cu forme legale intr-unul din statele membre la 1 ianuarie 2007 si care are permis sau autorizatie de lucru pentru 12 luni sau mai mult va continua sa aiba acces pe piata muncii a respectivului stat membru. El nu va avea insa acces automat pe pietele muncii din alte state membre actuale.


Un cetatean bulgar sau roman care se muta intr-unul din statele membre actuale si obtine permisiunea legala de a lucra in acel stat timp de 12 luni sau mai mult se va bucura de aceleasi drepturi. Dar daca el pleaca benevol din acel stat, dreptul de acces va fi pierdut pana la sfarsitul perioadei de tranzitie.

Care este situatia in ce-i priveste pe membrii de familie?


Membrii familiilor unui lucrator bulgar sau roman care a fost primit in mod legal pe piata muncii a unui stat membru actual pentru 12 luni sau mai mult si care locuiau cu lucratorul respectiv inainte de aderare vor avea la randul lor acces pe piata muncii a statului membru in cauza. Daca membrii familiei i se alatura lucratorului dupa data aderarii, acestia vor avea acces pe piata muncii a acelui stat dupa o sedere de 18 luni sau din al treilea an dupa aderare /de exemplu 2010/, in functie de care dintre aceste termene survine mai devreme. 'Membrii de familie' se refera la sotul/sotia lucratorilor, copiii lor cu varste sub 21 de ani sau care depinde de acestia.

Statele membre pot impune restrictii mai severe dupa 1 ianuarie 2007 decat cele valabile anterior?


Nu, asa-zisa 'clauza a tacerii' stipuleaza ca statele membre actuale nu pot restrictiona si mai mult accesul pe pietele lor de forta de munca in raport cu situatia existenta la data semnarii tratatului de aderare, la 25 aprilie 2005.


Forta de munca din actualele state membre va beneficia de libera circulatie pentru a munci in Bulgaria si Romania?


Nu vor exista restrictionari automate ale dreptului cetatenilor actualelor state membre de a se muta pentru a munci in Bulgaria si Romania. Totusi, Bulgaria si Romania ar putea opta pentru a impune restrictii echivalente cetatenilor din acele state membre actuale care le-au impus restrictii.

Cand va avea Comisia europeana informatii cu privire la pozitiile diferitelor state membre?


Comisia Europeana nu poate obliga pe cale legala statele membre sa-i indice masurile nationale care vor fi instituite pentru primii doi ani ai perioadei de tranzitie. Totusi, pentru transparenta, Comisia le-a cerut statelor membre sa-i puna la dispozitie aceste informatii cat mai curand posibil. Din momentul in care ii vor parveni, detaliile vor putea fi consultate pe site-ul Comisiei privind mobilitatea fortei de munca, http://ec.europa.eu/eures.

Cum se va imbunatati dupa 1 ianuarie 2007 situatia lucratorilor din Bulgaria si Romania care lucreaza deja in UE?


In momentul de fata, lucratorii bulgari si romani nu s-au bucurat decat de tratament egal in ce priveste conditiile de munca, remuneratia si incetarea contractului de munca, si de asemenea in ce priveste coordonarea masurilor de asigurari sociale la deplasarea dintr-un stat membru actual intr-altul. Dupa aderare, ei vor beneficia de normele comunitare privind recunoasterea calificarilor si coordonarea masurilor de asigurari sociale in ce priveste perioadele de contributie din Bulgaria sau Romania.


Regulile privind coordonarea masurilor de asigurari sociale fac obiectul aranjamentelor de tranzitie?


Din momentul in care un lucrator se afla intr-un stat membru, fie in cadrul unui aranjament de tranzitie sau dupa ce i s-a asigurat liberul acces, el va beneficia de toate drepturile aplicabile conform normelor referitoare la coordonarea masurilor de asigurari sociale /nr.1408/71/. Care vor fi exact aceste drepturi depinde de sistemele in vigoare in tara gazda si in tara mama, dar in general ele sunt dupa cum urmeaza:


- exportul drepturilor de pensie si al altor beneficii banesti dobandite de un lucrator in tara mama;

- acumularea contributiilor la asigurarile sociale din diferite state membre pentru a garanta ca lucratorul are intotdeauna o acoperire adecvata si poate beneficia de asigurari sociale si in noua sa tara. Scopul acestor dispozitii este ca nimeni sa nu-si piarda protectia sociala la trecerea intr-un alt stat membru.

- tratamentul egal, indeosebi accesul familiei lucratorului la aceleasi alocatii de care beneficiaza familia unui cetatean al respectivului stat membru.

Bloombiz
(Sursa: Rompres)