Mașina continuă să fie mijlocul de transport dominant în toate țările Uniunii Europene, în comparație cu călătoriile cu trenul, autobuzul și autocarul, avionul sau barca.
Mai mult decât atât, ponderea în total a transportului cu mașina a crescut cu aproape 7% între 2011 și 2021.
Iar ponderea mijloacelor de transport în comun, cum ar fi trenul, dar și autobuze, autocare și troleibuze a scăzut în aceeași perioadă.
Transportul cu mașina, lider necontestat
În 2021, transportul cu mașina a reprezentat 79,7% din călătorii-kilometri în UE, comparativ cu 7,3% pentru avioane, 7,1% pentru autocare, autobuze sau troleibuze, 5,6% pentru trenuri și 0,3% pentru bărci maritime.
Ponderea călătorilor-kilometri cu autoturismul în performanța totală de transport pe toate modurile a crescut în ultimii zece ani cu aproape 7%, de la 73,1% în 2011.
În perioada 2011 – 2019 au fost înregistrate variații nesemnificative ale acestei ponderi.
În 2020, s-a înregistrat o creștere a ponderii autoturismelor în performanța totală a transportului către 81,9%, dar aceasta reflectă în principal scădere puternică a transportului aerian din cauza impactului restricțiilor COVID-19, precizează Eurostat.
Criza transportului aerian
Ponderea pasagerilor-kilometri pe calea aerului a fost de 10,9% în 2011 și a crescut constant până la 15% în 2019, înainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19.
Pandemia a afectat semnificativ sectorul, coborând ponderea acestuia la cel mai scăzut punct din deceniu: 5,7% în 2020. Însă nivelul de 7,3% înregistrat în 2021 reflectă redresarea sectorului transportului aerian.
Ponderea în total a transportului cu mașina a rămas mai mare însă în 2021, în comparație cu zece ani în urmă, ca urmare a scăderii înregistrate în cazul transportului în comun.
Astfel, în anul 2021, comparativ cu anul 2011, utilizarea mijloacelor de transport în comun a înregistrat o scădere: minus 1,9% în ponderea autocarelor, autobuzelor și troleibuzelor (de la 9% la 7,1%) și minus 1% în ponderea trenurilor (de la 6,6% la 5,6%).
Mitul bicicletei olandeze
Dintre țările UE, transportul cu mașina a avut în 2021 cea mai mare pondere în performanța totală a transportului în Lituania (91,7%), urmată de Olanda (85,4%) și Finlanda (85,2%).
În ceea ce privește transportul aerian, Croația a înregistrat cea mai mare pondere (25,4%) a pasagerilor-kilometri pe calea aerului în performanța totală pe toate modurile de transport, urmată de Bulgaria (16,3%) și Spania (13,1%).
Pentru autocare, autobuze și troleibuze, în 2021 Malta a avut cea mai mare pondere (13,3%), urmată de Ungaria (12,8%) și Irlanda (12,4%).
În ceea ce privește transportul feroviar, Austria continuă să fie cea mai performantă, cu cea mai mare pondere (8,6%) a călătorilor-kilometri feroviar în performanța totală a transportului, urmată de Franța (8,3%) și Olanda (8,0%).
În privința transportului maritim, cele mai mari cote de pasageri-kilometri pe nave maritime au fost înregistrate în Croația (2,7%), Grecia (1,6%) și Estonia (1,5%).
...citeste mai departe despre "Un alt eșec al politicilor UE: Ponderea transportului cu mașina a crescut, în detrimentul transportului în comun" pe Ziare.com