Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Nimic nu aduce mai mult succes in business decat succesul. Vezi demonstratia stiintifica

Nimic nu aduce mai mult succes in business decat succesul. Vezi demonstratia stiintifica


"Caci celui care are, i se va da mai mult si va avea din abundenta, dar celui care n-are, i se va lua chiar si ce are" - pilda Sfantului Matei este des citata, chiar daca de multe ori in forme mai scurte. Dar este ea adevarata? O echipa de oameni de stiinta de la Universitatea de Stat din New York a folosit puterea World Wide Web pentru a afla.

Doctor van de Rijt si echipa sa din cadrul universitatii au conceput o serie de experimente prin care a vrut sa afle daca avantajul acordat unei persoane la inceputul unei activitati ii aduce un rezultat semnificativ mai bun decat celorlalti, relateaza jurnalistii de la The Economist.

  • In primul experiment s-a testat valoarea unei donatii catre un proiect, prin Kickstarter, un site de crowdfunding.
  • In cel de-al doilea, s-a amplificat reputatia unor editori de pe epinions.com, un site pe care sunt recomandate produse.
  • In cel de-al treilea, a fost imbunatatit statusul (obtinut in functie de aprecierile cititorilor) unor postari de pe Wikipedia.
  • In cel de-al patrulea, au fost adaugate semnaturi la o petitie de pe change.org, un site unde sunt expuse temele din campaniile politice.
  • In testul Kickstarter, Dr van de Rijt a selectat 200 de noi proiecte care inca nu primisera finantare, dintre care a ales la intamplare jumatate, si le-a acordat donatii reprezentand intre 1% si 10% din suma tintita de fiecare.

    Editorii epinion sunt platiti in functie de aprecierile primite in review-uri de la vizitatorii site-ului, iar Dr van de Rijt a selectat 305 de noi postari, dintre care a ales 155 carora le-a dat ratingul "foate util". Similar, a acordat astfel de aprecieri si pentru cateva articole de pe Wikipedia si a "semnat" pentru mai multe petitii postate pe change.org.

    In toate cele patru teste, ajutorul acordat a avut un efect pozitiv. In cazul Kickstarter, succesul a fost si mai evident. Doar 39% din proiectele selectate de Dr van de Rijt (aici sunt incluse si cele care nu au beneficiat de cele mai mari donatii ale acestuia) au primit doar o singura alta donatie in cele 24 de zile in care s-a desfasurat testul. In schimb, 70% dintre proiectele carora le-a fost acordata o donatie prin acest test, au mai primit cel putin inca o donatie.

    Celelalte trei experimente au avut rezultate similare, desi mai putin marcante. Review-urile pe care Dr van de Rijt le-a sustinut au inregistrat o crestere a ponderii a aprecierilor "foarte utile" la 90%, de la 77%, dupa doua saptamani. De asemenea, si cele de pe Wikipedia au crescut sansele ca aceste articole sa primeasca si alte aprecieri de la 31% la 40%. Si adaugarea de semnaturi la o petitie de pe change.org a crescut probabilitatea, de la 52% la 66%, ca inca o semnatura sa fie adaugata.

    Toate aceste cresteri au fost semnificative din punct de vedere statistic, asa ca testele facute de Dr van de Rijt au confirmat cel putin prima parte a pildei Sf. Matei. Dar cand a vrut sa vada daca efectul a avut legatura cu dimensiunea "donatiei" pe care a facut-o, raspunsul a fost nu. Nu a fost nicio diferenta daca donatia facuta in experimentul Kickstarter a fost de 1% sau de 10%. In mod similar, patru patru aprecieri "foarte utile" adaugate la un review postat pe site-ul epinions nu a atras mai multe astfel de aprecieri decat a atras una singura.

    Morala este ca succesul atrage succes, insa nu unul covarsitor. Pentru confirmarea celei de-a doua parte a pildei, care spune ca esecul atrage alt esec, sunt asteaptate alte experimente.

    Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

    Sursa: Business24
    Articol citit de 5214 ori
    Citeste mai multe despreeconomist test test succes