McDonalds se confrunta cu una dintre cele mai negre perioade din existenta sa. Procentul de 30% pierderi nete inregistrat in primele noua luni ale anului forteaza compania sa aduca modificari majore stilului unitar de functionare al lantului de restaurante fast-food.
Directorii companiei anunta schimbari fundamentale in stilul "Mc" dupa ce s-au confruntat cu o evolutie dezastruoasa nu numai pe pietele asiatice si europene, ci chiar si in inima imperiului fast-food: Statele Unite. Pe de o parte, o analiza la sange a situatie a aratat ca modul in care compania a gestionat functionarea restaurantelor a fost o piedica pe care directorii McDonald's si-au pus-o singuri, se rata intr-un articol din Wall Stret Journal.
Lantul slow-food
Pe piata americana, McDonald's a avut o evolutie contrara denumirii ramurii industriei alimentare din care face parte: fast-food. Un meniu abundent si complicat de preparat i-a facut pe consumatori, in special pe tineri, sa se indrepte spre localuri cu servire mai rapida si produse mai proaspete: Chipotle Mexican Grill si Five Guys fiind principalii beneficiari ai abordarii gresite a celor de la McDonald's.
Eroarea a fost observata cu mai mult timp inainte, reprezentantii companiei aplicand tot felul de solutii: de la sporirea personalului in orele de varf, pana la inlocuirea directorilor diviziei americane a lantului de restaurante de doua ori in doi ani. Efectul acestor strategii de imbunatatire a serviciilor nu a fost insa vizibil. Iar scaderea vanzarilor in Statele Unite cu 4,1 procente in septembrie, markeaza atat cea mai proasta perioada inregistrata in ultimul an si jumatate, cat si timpul abordarii unei noi strategii, dupa cum anunta directorul executiv al McDonald's, Don Thompson.
"Ca sa merite efortul!"
Meniul complex va fi redus la produsele de baza care se bucura de vanzari peste medie, a anuntat Thompson, dand ca termen de implementare a acestei masuri luna ianuarie a anului viitor. Insa, noua viziune McDonald's include si alte modificari in strategia de organizare si functionare a restaurantelor.
"Cheia succesului va fi posibilitatea noastra de a oferi o experienta McDonald's mult mai relevanta pentru clienti", a explicat Don Thompson. "McDonald's Experience of Future" este o idee care amesteca noi tehnologii in optimizarea sistemului de plata cu posibilitatea realizarii unor combinatii inedite in meniu.
Ultima idee presupune in special introducerea unor ingrediente si produse alimentare specifice fiecarei zone. O varianta pe care restaurantele McDonald's din Romania, de exemplu, au experimentat-o deja prin produsele McMici, chiftele, mujdei si papanasi. Si se pare ca efortul "a meritat"!
Vremuri grele
In schimb, la nivelul conducerii situatia nu este prea roz pentru Thompson, cum acesta a reusit sa confirme intre 2001 si 2011, perioada in care a administrat divizia americana a lantului de restaurante. Insa din 2012, moment in carea fost uns director executiv al companiei problemele se tin scai de el. In China, un scandal legat de calitatea carnii de vita din produsele McDonald's a provocat o scadere in lant a vanzarilor, atingand nivelul de 9,9% al reculului resimtit in Asia, Orientul Mijlociu si Africa in ultimul trimestru.
In Rusia, restaurantele McDonald's sunt tinta controalelor frecvente din partea autoritatilor, unele fiind chiar inchise, dupa ce tensiunile dintre Statele Unite si Rusia au atins cote alarmante. Insa schimbarea cea mai dramatica a survenit in randul clientilor din Statele Unite, o piata care acopera 40% din cifra de afaceri a gigantului fast-food. Problemele de sanatate reclamate si puse in vina alimentatie fast food, dar si schimbarile rapide facute de rivalii care si-au diversificat meniul au generat cele mai mari probleme pentru compania condusa de Thompson.
Peste toate acestea s-a adaugat si impunerea unor taxe suplimentare intr-un anumit stat, pe care oficialii McDonald's nu au dorit sa il mentioneze, care impune un impozit de aproximativ 26% pe veniturile companiei.