Drumul matasii, ignorat sau supra-apreciat?

Sambata, 16 Septembrie 2017, ora 21:12
1403 citiri
Drumul matasii, ignorat sau supra-apreciat?

Inghesuita in Est de niste vecini inspaimantati de istoria si de dimensiunile sale, China realizeaza, cu meticulozitatea proprie unei puteri multi-milenare, o expansiune tulburatoare spre Vest.

Aceasta expansiune poarta diverse denumiri (fie "One Belt One Road", fie "Belt and Road Initiative") si este, in esenta, un nou si modern drum al matasii, pe apa si pe uscat.

Aceasta miscare este principalul subiect pe agenda economica globala, incepand de la lansarea sa de catre presedintele Xi Jinping, in 2013.

Toate natiunile continentului euro-asiatic se raporteaza euforic la acest proiect si spera sa se aleaga cu ceva din el.

Initiativa, in sine, este gigantica: investitii (cu predilectie in infrastructura si energie) in valoare de 5 trilioane (5.000 de miliarde) de dolari americani, care sa pozitioneze China ca intaiul promotor al globalizarii. 5 trilioane de dolari inseamna, nici mai mult nici mai putin, decat aproape jumatate din PIB-ul nominal al gigantului asiatic (11 trilioane dolari)!

Numai ca aceasta suma imensa se va investi in urmatorii 32 de ani, finalizarea acestui plan urmand a se consemna la centenarul Republicii Populare (in 2049).

Practic, chinezii isi planuiesc sarbatorirea centenarului printr-un proiect care sa intreaca in grandoare Marele Zid. Privita din perspectiva timpului, suma respectiva ramane impresionanta, dar devine si credibila: de fapt, China va investi 1,5% din PIB in fiecare an (in medie) pentru un program investitional care sa duca marfurile chinezesti mai adanc intr-o piata care reprezinta trei sferturi din populatia lumii si aproape doua treimi din economia globala.

Iar o treime din suma se va investi chiar pe teritoriul chinez, caci noul drum al matasii va incepe in estul, indepartat dar bogat, al Chinei.

Peste 60 de state s-au alaturat Chinei in aceasta initiativa uriasa, sperand sa beneficieze cumva de uriasele investitii chinezesti.

Pilonii pe care se sprijina noul drum al matasii sunt patru:

Un coridor de infrastructura, energie si telecomunicatii care va uni China si Pakistanul, estimat astazi la 50 de miliarde de dolari (1% din cei 5 trilioane); O cale ferata de mare viteza de 3.000 de km care sa lege China de Singapore;O retea uriasa de cale ferata, de 81.000 km, care sa lege piete uriase de produsele chinezesti (Europa, Federatia Rusa, Iran, Vietnam etc); Un sistem colosal de conducte de transport al gazelor, care sa traverseze Asia Centrala.

Uniunea Europeana cu cei peste 500 milioane ...citeste mai departe despre "Drumul matasii, ignorat sau supra-apreciat?" pe Ziare.com

#China drumul matarii, #China Romania , #Stiri International