Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

"Shrinkflation", fenomenul care prevesteste explozia inflatiei isi face loc in supermarketuri

"Shrinkflation", fenomenul care prevesteste explozia inflatiei isi face loc in supermarketuri


Inflatia ar putea sa pandeasca pe culoarele supermarketurilor. Chiar daca presiunea asupra preturilor produselor de larg consum a fost, sau aproape a fost, eliminata in tarile industrializate, economistul Pippa Malmgren spune ca, daca te uiti cu atentie, o vei vedea.

Fost consultant al presedintelui George W. Bush, Malmgren a aratat ca exista asa numita "shrinkflation" - mai exact, cumparatorii platesc acelasi pret, sau mai mult, pentru mai putin. Aceasta poate prefigura un salt, in ansamblu, al preturilor, o alarma care este pornita de ceva timp, spune
Bloomberg.

"Reducerea dimensiunii acestor bunuri este exact ca in anii '70, chiar inainte sa apara inflatia", a scris in noua sa carte "Signals: The Breakdown of the Social Contract and the Rise of Geopolitics".

De exemplu Dairy Milk, o ciocolata produsa de firma Mondelez International a celor de la Cadbury. In 2011, firma a taiat doua "patratele" din ciocolata, insa nu a redus si pretul. Atunci, compania a justificat aceasta masura prin cresterea costurilor. Anul trecut, a rotunjit colturile, ceea ce a redus greutatea.

Britanicii din grupul consumatorilor "Which?" au dat mai multe astfel de exemple in studiul pe care l-au realizat. Astfel, au identificat ca cerealele Shredded Wheat ale celor de la Nestle au "slabit" de la 525 de grame, la 470 de grame, insa costul a ramas acelasi - 2,68 lire sterline (4,45 dolari).

Berea ruseasca

Luna trecuta, Carlsberg, al patrulea mare producator modial de bere, a anuntat ca va pune mai putina bere in unele sticle pe care le vinde in Rusia si va folosi si unele mai mici pentru imbuteliere, pentru a evita cresterea preturilor.

In mod normal, companiile au dat vina pe cresterea costurilor "materiilor prime" si a altor ingrediente.

"Intotdeauna ne dorim sa oferim cumparatorilor ceva superior prin marca preferata", a spus purtatorul de cuvant al Nestle, Len Bennett. "Uneori, modificam dimensiunile produselor, ca urmare a mai multor factori, de la modificarea retetei, schimbarea ambalajului, pana la modificarea costurilor ingredientilor. Pretul de revanzare este la discretia retailerului".

Insa Malmgren este tot mai ingrijorata. "Sunt semne ca preturile au inceput sa creasca, sau ca incep sa apara presiuni inflationiste", a scris in cartea sa.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2891 ori
Citeste mai multe despreinflatie preturi tendinte preturi