Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cumparaturile de sarbatori, in pericol? Ar putea fi cel mai slab sezon din ultimii cinci ani

Cumparaturile de sarbatori, in pericol? Ar putea fi cel mai slab sezon din ultimii cinci ani


Sezonul cumparaturilor la americani, care dau tonul vanzarilor mondiale din aceasta perioada, debuteaza, in mod normal, cu achizitia rechizitelor si se indreapta spre stari de frenezie in perioada Thanksgiving-ului si a Craciunului, cand lanturile de magazine sunt luate cu asalt... Anul acesta insa, un semnal de alarma s-a dat in randul comerciantilor.

Cumparaturile efectuate pentru intoarcerea copiilor la scoala au inregistrat o crestere de doar 3,1%, mai redusa si decat pesimista prognoza de 3,2% lansata de catre analisti. Este cea mai redusa evolutie a vanzarilor de sezon din ultimii cinci ani, in ciuda faptului ca spectrul crizei economice s-a inepartat de "taramul celor viteji si casa celor liberi", cum le place americanilor sa isi denumeasca patria.

Iar retailerii au motive sa isi manifeste ingrijorarea, cu cat perioada cumparaturilor pentru noul an scolar este un adevarat etalon al vanzarilor din timpul sarbatorilor de iarna, fiind a doua ca valoare a cheltuielilor facute de americani. Semne de ingrijorare aparusera inca din mijlocul verii, cand Shopper Trak, o firma de analiza de piata a facut publice datele depre scaderea treptata a apetitului pentru cumparaturi manifestat de americani. Conform acestora, nivelul de trafic al publicului in marile lanturi de magazine a scazut cu 4,2% in iulie si cu 4,7% in august, relateaza publicatia Bloomberg.

Mai cumpatati

In piata exista deja o competitie acerba intre operatorii din segmentul comertului electronic, ca si intre retailerii cu magazine deschise in fiecare oras. O competitie care duce treptat la scaderea pretului si reducerea profitului companiilor.

"Concurenta este crancena si se vor inregistra promotii substantiale", considera Ken Perkins, directorul companiei Retail Metrics, specializata in studii de piata. Iar reducerile sunt exact ceea ce vor acum americanii.

"Ma orientez spre marfuri de calitate, dar nu sunt dispusa sa platesc pretul integral", explica Meagan Coomber, o mama din New Jersey. Piata cumparaturilor de rechizite din acest an a fost estimate la 28,5 miliarde de dolari, in scadere cu 0,7 procente fata de cumparaturile facute anul trecut de catre parintii americani. Iar lucrurile promit sa ramana asa pana cand pe piata muncii nu se vor raporta si noi cresteri salariale. Ce-i drept, spectrul somajului s-a redus pana la 6,1%, dar, deocamdata, salariile au ramas inghetate la nivelul atins la declansarea crizei economice.

"Nu vad un nivel crescut al cheltuielilor facute de populatie fara o crestere salariala in spate", considera Jack Kleinhenz, economist sef in Federatia Nationala a Retailerilor din Statele Unite.

S-au mutat in online

Cu toate acestea, nu toate vocile comerciantilor americanti canta prohodul sezonului de cumparatori de sarbatori. O dovada, ca anumite marfuri se dau ca painea calda a adus-o noul telefon Apple, care a vandut intr-un singur weekend 10 milioane de unitati stabilind un nou record.

"Reducerea numarului de clienti plecati la shopping prin mall-uri nu inseamna si disparitia lor", considera Ken Perkins. "Cumparatorii cu venituri mici si medii nu au mai cazut in tentatia de a cumpara in exces in aceasta perioada si si-au indreptat atentia catre comerciantii cu amanuntul care au aplicat reduceri la marfa", mai spune acesta.

De altfel, unele lanturi comerciale nici nu se gandesc sa iasa in pierdere in acest an. O demonstreaza Target Corporation care a anuntat angajarea a 70.000 de muncitori sezonieri pe perioada de varf a sezonului de cumparaturi, dar si Wal-Mart care ofera 60.000 de astfel de locuri de munca. Iar febra cumparaturilor online este luata in serios de firma de distributie UPS. Anul acesta, firma va creste numarul angajatilor sezonieri cu 73%, dupa ce anul trecut nu a putut face comenzilor venite in perioada sarbatorilor de iarna. Asa ca intoarcerea la scoala se poate aplica si retailerilor care nu au stiut sa isi adapteze oferta si produsele dupa gustul clientilor.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1378 ori