Paradoxul tehnologiei: Cum prospera afacerile de traditie in era inovatiilor

Miercuri, 18 Iunie 2014, ora 13:24
2604 citiri
Paradoxul tehnologiei: Cum prospera afacerile de traditie in era inovatiilor
Sursa foto: The Economist

Cuvintele lui Karl Marx, care spunea ca orice este solid se topeste in aer, cad manusa pe contextul economic actual: afaceri solide, ca birourile de avocatura sau universitatile, sunt amenintate de globalizarea tehnologica. La o privire mai atenta insa, se vad plutind in aer obiecte ciudate: ceasuri elvetiene, stilouri Montblanc, jachete Harris Tweed, carti Folio Society si iahturi vechi.

Chiar daca oamenii se inchina astazi in fata marelui zeu al inovatiilor, unele companii refuza sa se supuna noii dogme si conserva sau resusciteaza tehnologiile sau modelele de afaceri traditionale, potrivit unei analize The Economist.

Ryan Raffaelli, de la Harvard Business School, a examinat aceste exemple de "tehnologii re-emergente" in detaliu. Cel mai elocvent exemplu este industria elvetiana de ceasuri mecanice. In anii '70, aceasta a fost aproape eliminata de ceasurile digitale, mai ieftine si mai precise. Astazi, industria este mai de succes ca niciodata, fiind cea mai mare sursa de exporturi a Elvetiei, dupa produsele si echipamentele farmaceutice, iar motorul sau de renastere este ceasuul de moda veche, cu arc.

Sunt multe alte exemple de tehnologii renascute. Vanzarile de stilouri s-au prabusit in anii '50, cand au aparut pixurile; de la jumatatea anilor '70, au inceput sa-si revina. Tramvaiele pareau sa ramana o atractie turistica in unele orase, cum ar fi San Francisco si New Orleans. Insa alte 30 de orase americane ori au pus in circulatie noi tramvaie, ori au in plan. Printre acestea se numara si doua orase care au incercat sa scape de ele in prima parte a secoului XX - Los Angeles si Detroit. Vanzarile de discuri de vinil au ajuns in 2013 la sase milioane de unitati, dupa ce in 1993 aproape ca nu mai existau. Numarul de librarii independente a crescut pentru prima oara in ultimele decenii. Haris Tweed aproape ca si-a dublat productia de imbracaminte intre 2009 si 2012, la peste un milion de metri.

De ce vechile tehnologii sunt atragatoare?

De ce este interesul asa de mare in relansarea vechilor tehnologii intr-un timp plin de inovatii? Conform lui Raffaelli, cheia succesului consta in redefinirea valoarii si semnificatiei produsului. Ceasornicarii elvetieni au redefinit produsele lor ca bunuri care arata starea materiala a posesorului, si nu doar un mijloc prin care se poate afla ce ora este. Faptul ca procesul de fabricare al ceasurilor mecanice este mai greu decat al celor digitale le face pe acestea mult mai dorite. Librariile independente s-au redefinit ca si comunitati unde cititorii se pot intalni si socializa. Tramvaiele reapar ca o solutie atat pentru poluare, cat si pentru extinderea urbana.

Aceasta redefinire cere un echilibru atent intre traditie si shimbare. Afacerile renascute trebuie, de multe ori, sa cultive o relatie stransa cu "mesteri" si clienti, care pot fi vazuti drept "gardieni" ai traditiilor, mai degraba decat angajati sau consumatori.

Industria elvetiana a ceasurilor a supravietuit, fara indoiala, datorita faptului ca multi colectionari au continuat sa plateasca preturi record la licitatii, iar multi mestesugari au refuzat sa renunte la ce stiau sa faca: cand Zenith a renuntat la matritele produselor, unul dintre acestia a preferat sa le pastreze si sa le utilizeze din nou, cand piata de lux a inceput sa creasca. Firmele renascute trebuie sa se promoveze pe piata cu vechile istorii, iar Tweed Harris face o treaba foarte buna cu povestile din Outer Hebrides si localnicii care transforma lana in haine exact asa cum faceau si stramosii lor.

Compromis pentru supravietuire

Totusi, afacerile care vor sa renasca trebuie sa fie dispuse la schimbari. Nicolas Hayek si Ernst Thomke au salvat industria elvetiana a ceasurilor de la o moarte sigura cu ajutorul mai multor socuri electrice. Prin mai multe tranzactii, ei au strans o serie de firme cu probleme in grupul Swatch, care a avut anul trecut vanzari de 9,5 miliarde de dolari (8,8 miliarde de franci elvetieni). Au luptat impotriva ceasurilor digitale ieftine, in primul rand prin redefinirea ceasurilor elvetiene ca obiecte de moda (Swatches), iar apoi prin redefinirea unor marci - Breguet, Blancpain si Omega - ceasuri care costa sute de mii de dolari - ca obiecte de lux.

Politics&Prose, o librarie independenta din Washington, s-a transformat intr-o fabrica, dar si intr-o cafenea unde pot fi citite cartile, deschizand o tipografie pentru cei care voiau sa-si tipareasca propriile carti electronice.

Industriile renascute trebuie sa fie dispuse sa ia decizii dificile: de exemplu, sa cedeze din cota de piata noilor intrati, dar sa pastreze ferm preturile. Trebuie, de asemenea, sa fie gata sa se reorinteze catre noi piete: chinezii s-au dovedit foarte interesati de produsele traditionale vestice.

Succesul acestor tehnologii renascute sunt, de asemenea, lectii importante pentru modul in care percepem inovatiile. Noile tehnologii nu inlocuiesc, pur si simplu, pe cele vechi. Unele tehnologii mai vechi, cum ar fi barcile cu panze sau cartile tiparite, au o viata lunga; altele, cum ar fi ceasurile, pot redefini valoarea. In plus, oamenii nu cumpara ceva doar pentru ca ofera cea mai eficienta solutie pentru o problema. Ei cumpara si pentru ca acestea ofera o satisfactie din punct de vedere estetic - o carte frumoasa, de exemplu, sau o camasa perfecta - sau pentru ca ii face sa se simta bine.

Totul sugereaza un paradox: cu atat mai mult cu cat inovatiile, cum ar fi internetul, sporesc productivitatea economiei in ansamblu, cu atat mai mult loc va fi pentru industria de moda veche, care se axeaza mai mult pe calitate, decat pe cantitate si mai mult pe traditie, decat pe noutate. Uneori, cea mai buna cale inainte este cea inapoi.

#traditii inovatii, #industrie traditie, #succes traditii , #Stiri International