Black Friday, motiv de violenta intre cumparatori - explicatia stiintifica

Miercuri, 26 Noiembrie 2014, ora 14:53
1212 citiri
Black Friday, motiv de violenta intre cumparatori - explicatia stiintifica
Foto: Spolitomics

Ce ii face pe oameni sa se comporte agresiv cu ocazia Black Friday? In fiecare an, reducerile de preturi gen Black Friday aduce violente. Anul trecut, in Philadelphia, doua familii s-au luptat pana cand una dintre femeile implicate a pus capat disputei cu un pistol de asomare. Intr-un Walmart din New Jersey, un cumparator agresiv a fost potolit de politie abia cu un spray cu piper, iar in Virginia, unul l-a atacat pe altul cu cutitul. Cazuri similare sunt si in acest an.

De ce? Motivele sunt primitive, se arata pe blogul celor de la Reuters.

In functie de circumstante, oamenii sunt violenti. Din fericire, aceste imprejurari sunt mai rare, dar inca mai apar.

Care sunt conditiile ce indeamna la violente

Care sunt conditiile ce indeamna la violente cu ocazii gen Black Friday? Prima este "recompensa" valoroasa - respectiv un obiect pe care oamenii sunt foarte motivati sa il obtina. De Black Friday, recompensa este o reducere, iar oamenii iubesc chilipiruri. In parte, exista tendinta de a vedea orice reducere de pret ca pe un castig. Unii ingheata cu noaptea-n cap in fata magazinelor unde se fac reduceri, pentru a-si mari sansele de a obtine un astfel de avantaj. De asemenea, si cumpararea unui produs la un pret redus este atragatoare deoarece multi se pot bucura de bunuri pe care altfel nu si le pot permite. Multi vor cumpara produse doar pentru ca sunt la reduceri, chiar daca nu au nevoie de ele.

Acestea n-ar trebui sa incite oamenii la violenta - mai sunt necesare alte cateva "ingrediente".

Si competitia aduce violenta

A doua este competitia. Iar competitia ia nastere ca urmare a numarului limitat de produse care au mari reduceri de preturi. Nu doar ca sunt mai dorite datorita reducerii pretului, dar, de obicei, sunt putine disponibile.

Aceasta inseamna ca un cumparator castiga, iar altul pierde, un joc psihologic a carui suma este zero. Aici conteaza numarul celor care asteapta ca usile magazinului sa fie deschise - anul trecut, la un magazin Macy's asteptau 15.000 - ceea ce arat nivelul concurentei, mult mai mare decat oricand in timpul anului.

Aici ies in fata cateva conditii "clasice" ce conduc la violenta: concurenta masiva pentru un numar foarte limitat de resurse de mare valoare. Comportamentul uman este, de asemenea, influentat de norme sociale relevante, ceea ce aduce in fata a treia astfel de conditie: prezenta sau absenta unor norme care ar putea promova, sau impiedica, comportamentul violent.

Unul dintre normele relevante pentru situatii care implica resurse limitate este "randul". Aceasta aliniere este o norma sociala convenit ca alternativa la violenta gratuita la accesul la resurse, ceea ce, in general, reduce violenta.

"Randul", totusi, poate indemna uneori la violenta. Mai ales cand cineva se baga in fata. Acesta a fost cauza violentelor de Black Friday si va fi in continuare. "Randul" este o norma atat de puternica in societate, incat si cei care sunt in fata celui care "se baga mai in fata" se supara.

Iar violenta este, in acest caz, o modalitate de a proteja norma.

Randul poate aduce si alte probleme la evenimente de genul Black Friday, deoarece, de multe ori, cand este deschis magazinul, nu se mai tine cont de el.

Ironic, aceasta norma este afectata de pozitia magazinelor, care fac mult tam-tam cand deschid usile, ceea ce determina multimea sa se repeada. Data stabilita si numarul redus de obiecte supuse reducerilor sunt stabilite de magazine. Acest fapt nu elimina responsabilitatile cumparatorilor, dar este de remarcat faptul ca sistemul este aproape optim conceput pentru a provoca haos la cumparaturi.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#violenta umana, #conditii violenta, #cumparaturi reduceri violenta , #Stiri International