Actiunile companiilor online se confrunta cu probleme pe pietele de capital

Joi, 10 Aprilie 2014, ora 10:01
1289 citiri
Actiunile companiilor online se confrunta cu probleme pe pietele de capital

Companiile recent cotate la bursa, care isi desfasoara activitatea pe Internet, au inregistrat scaderi ale actiunilor, dupa ce investitorii s-au aratat ingrijorati de faptul ca tot mai mult astfel de companii vor sa intre pe piata de capital si lanseaza oferte publice (IPO).

Astfel, actiunile Just Eat au scazut cu 5% - sub pretul de lansare, si au eliminat castigurile investitorilor de la inceputul lui aprilie, scrie Financial Times.

La debutul pe piata, Just Eat - cea mai mare companie de tehnologie din Marea Britanie listat in ultimi ani - era evaluata la aproape 1,5 miliarde de lire sterline, valoare de peste 100 de ori mai mare decat profitul sau brut.

Aceasta schimbare a perceptiei fata de IPO-urile companiilor de tehnologie a dus la deprecierea si a actiunilor a doi retaileri on-line recent listati, preturile coborand sub cele initiale. Actiunile AO World au pierdut 5%, in timp ce cele ale retailerului de moda Boohoo.com au scazut cu 4%.

Nervozitatea investitor nu s-a limitat doar la bursa londoneza. Actiunile eDreams Odigeo - una dintre cele mai mari companii de turism online din lume, si primul grup spaniol care a lansat o oferta publica dupa ce Spania a iesit din recesiune, au pierdut peste 5% in prima zi de tranzactionare la bursa din Madrid.

Fiecare dintre companiile online din Marea Britanie au justificat evaluarile, foarte ridicate raportate la veniturile obtinute, prin noutatea adusa, mai exact, folosesc o tehnologie care va redefini radical piata.

Reactiile din piata sunt diferite

Dar, marti, unii analisti si-a exprimat indoiala cu privire la obiectivele ambitioase de crestere ale acestui model de afaceri.

"Pana la urma, aceste companii nu vand tehnologie, vand, de fapt, beneficiile tehnologiei", a declarat David Toms, analist la Numis.

Insa altii au sustinut ca o baza foarte mare de utilizatori este un avantaj comercial pentru retaileri si furnizorii de servicii online, ceea ce ar putea aduce recompense mari pe termen lung.

"Aceste companii vin pe piata si par valoroase, dar par valoroase deoarece afacerea este bine dezvoltata, insa strategia de monetizare este in faza incipienta", a declarat managerul unui fond de investitii important.

Alti analisti din piata s-au arata mai ingaduitori cu scaderile actiunilor acestor companii, caracterizand-o ca pe o corectie, mai degraba decat explozia unui balon.

"Aceasta este o pauza de refacere, o recalibrare, nu un pas inapoi important al acestor actiuni", a declarat un oficial al unei companii active pe piata de capital.

Saptamana trecuta, Matomy, un grup israelian de marketing digital, si-a retas cotarea de la bursa datorita "volatilitatii din sectorul de ad tech".

Insa nu toate ofertele publice initiale au fost afectate. Eagle Eye, grupul de tehnologie sustinut de fostul director executiv al Tesco, Sir Terry Leahy, ar putea ajunge la o capitalizare de piata cuprinsa intre 30 si 33 de milioane de lire sterline.

#companii online, #companii bursa, #actiuni retail online , #Stiri International